دسته‌بندی نشده

6 مرحله استریل لوازم دندانپزشکی

استریل لوازم دندانپزشکی چگونه است ؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع استریل لوازم دندانپزشکی چگونه است ؟ بپردازیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای اینکه دندانپزشک بتواند لوازمی کاملا بهداشتی و استریل را استفاده کند این تجهیزات دندانپزشکی باید مدام استریل شوند تا از هر گونه میکروب و باکتری به دور باشند. استریل کردن این لوازم بیشتر توسط دستگاه صورت می گیرد تا بتواند سطح ابزار را به خوبی میکروب کشی کند. با استرلیزاسیون تمام سلول های زنده از بین می روند و دیگر خطری سلامتی بیمار را تهدید نمی کند. استفاده از محلول های ضد عفونی کننده در این شرایط ضروری بوده و لوازم باید تایمی را در این محلول بمانند تا به خوبی تمیز شوند. با این کار خون و ضایعاتی که خشک شده اند به راحتی از بین می روند. لوازمی که دارای شیار هستند دیرتر تمیز می شوند و ضدعفونی کردن آنها به دقت بیشتری نیاز دارد.

کار شستشوی لوازم به صورت دستی و اتوماتیک صورت می گیرد. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا امروزه دستگاه های کاربردی به کار گرفته شوند. اگر کار ضدعفونی کردن را به صورت دستی انجام می دهید حتما باید بهداشت را رعایت کرده و از دستکش استفاده کنید. دستگاه ها دارای سبد هستند که لوازم درون آن قرار می گیرد و پس از شستن به خوبی خشک می شوند. زمانی که کار استریل کردن به اتمام می رسد لوازم باید بررسی شوند تا مشکل خوردنی و یا باقی ماندن لک و میکروب را نداشته باشند. استریل کردن لوازم باید به گونه ای انجام شود که لوازم عاری از باکتری باشند چون دد این صورت سلامت بیمار تضمین می شود.

استریلیزاسیون چیست؟

استریلیزاسیون در واقع همان استریل کردن لوازم دندانپزشکی لست که به صورت کاملا دقیق و با ظرافت بالا انجام می شود. استریل کردن جز جدا نشدنی در دندانپزشکی بوده که مدام صورت می گیرد تا لوازمی تمیز و سالم در دسترس دندانپزشک باشد. در استریلیزاسیون فرآیند هایی شیمیایی و فیزیکی روی لوازم انجام می شود و کمک می کند تا تمام آلودگی ها از بین برود. با این کار تمام عوامل انتقال دهنده بیماری مثل قارچ، باکتری، هاگ باکتری و ویروس از سطح اجسام پاک می شوند و پزشک می تواند با خیال راحت از آنها استفاده کند.

هدف اصلی استریلیزاسیون جلوگیری از بروز عفونت است و کمک می کند تا بهبودی سریع تر حاصل شود. در صورتی که کار استریل کردن تجهیزات به درستی انجام شود خطرات زیادی سلامتی انسان را تهدید می کند. استفاده از مواد زیست کش و ضدعفونی کننده به استریل کردن کمک زیادی می کند و باعث می شود تا ضایعات ریز و درشت و حتی خشک شده روی لوازم به خوبی از بین بروند. برای سرعت بخشیدن به استریل دستگاه های قدرتمندی طراحی شده که لوازم درون آن گذاشته می شوند و در کمترین زمان و با کیفیت بالا کار استریل کردن انجام می شود. با این روش تمام باکتری ها و ویروس ها و قارچ های مقاوم پاک خواهند شد و شما لوازمی تمیز را در اختیار خواهید داشت.

استریل لوازم دندانپزشکی چگونه است ؟

مراحل استریل لوازم دندانپزشکی

استریل کردن لوازم دندانپزشکی طبق مراحل خاصی صورت می گیرد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

دریافت وسایل آلوده:

در مرحله اول لوازم آلوده جمع آوری و درون محلول ضدعفونی کننده قرار می گیرند. این محلول باعث می شود تا مایعات خونی و ضایعات دیگر به راحتی پاک شوند. این محلول به تجهیزات آسیبی وارد نمی کند.

تمیز کردن:

مرحله دوم به شستشو و تمیز کردن اختصاص دارد. با شستن تمام خون و بزاق دهان و آلودگی ها از روی سطح زدوده می شود. کار تمیز کردن با ۳ روش صورت می گیرد:

شستشوی دستی

شستشوی توسط دستگاه اولتراسونیک

ماشین شستشوی وسایل

خشک کردن ، بازبینی ، جلوگیری از زنگ زدن:

در مرحله سوم نوبت به خشک شدن لوازم شسته شده می رسد. سبد دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی که حاوی لوازم ضدعفونی شده است در بیرون استفاده دستگاه قرار می گیرد تا علاوه بر خشک شدن به خوبی بازبینی شود. شستشو باید به گونه ای باشد که لوازم دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نشوند.

بسته بندی وسایل آلوده:

بعد از اینکه لوازم استریل شد نیاز به بسته بندی دارند چون نباید در مجاورت هوای آلوده باشند. هدف اصلی از بسته بندی کردن لوازم استریل شده حمل و نقل بهداشتی آنها است و اینکه مجدد دچار آلودگی نشوند. استفاده از نوارهای مهر و موم در این زمان اهمیت زیادی دارد.

استریلیزاسیون وسایل آلوده:

استریل کردن لوازم باید به صورت کاملا اصولی انجام شود به طوری که اگر تجهیزات را بیش از ظرفیت دستگاه درون آن قرار دهید کیفیت ضدعفونی کردن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. لوازم باید به اندازه درون سبد دستگاه قرار بگیرند تا بخار و مواد صدعفونی کننده به خوبی تمام سطح آنها را پوشش دهد و باعث ضدعفونی کردن و تمیزی لوازم شود.

نگهداری وسایل استریل شده:

لوازمی که از دستگاه خارج می شوند باید ابتدا سرد و خشک و سپس بسته بندی استفاده شوند. نگهداری لوازم استریل شده اهمیت زیادی دارد. پنکه ها می توانند سرعت خشک شدن را افزایش دهند.

تفاوت استریل کردن با ضدعفونی کردن

استریل کردن با ضدعفونی کردن تفاوت های زیادی دارد. قطعا شما نمی توانید این دو را جایگزین یکدیگر کنید. با استریل کردن شما می توانید سطوح را به خوبی تمیز کنید و تعداد میکروب های موجود را کاهش دهید اما با ضد عفونی کردن میکروب‌ها به طور کامل از بین می روند و این می تواند برای تجهیزات پزشکی بهترین گزینه باشد. گرد و خاک و آلودگی سطحی با استریل کردن از بین می رود اما شما برای از بین بردن آلودگی های عمقی نیاز به ضد عفونی کردن دارید. برخی میکروب ها در مقابل مواد ضدعفونی کننده مقاومت نمی کنند.

 وقتی تفاوت استریل کردن و ضدعفونی کردن را بدانید قطعا می توانید در شرایط خاص به بهترین شکل از آنها استفاده کنید بهترین نتیجه را هم مشاهده کنید. با استریل کردن، خطر انتشار میکروب تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. طبق استانداردهای جهانی شما برای حذف کامل آلودگی سطوح نیاز به ضدعفونی کردن آن دارید. مواد ضدعفونی کننده از مواد شیمیایی تولید می شوند به همین دلیل تاثیرگذاری بیشتری روی آلودگی دارند. مواد ضدعفونی کننده نقشی در تمیز کردن سطوح ندارند و هدف آنها فقط میکروب است که روی آن تمرکز دارند. برای لوازم پزشکی باید از هر دو روش استفاده کنید.

انواع روش های استریل کردن لوازم دندانپزشکی

برای استریل کردن لوازم پزشکی نیاز است تا شما روش های مختلفی را امتحان کنید. به طور کلی این لوازم به صورت دستی و اتوماتیک استریل می شوند. استفاده از دستگاه های پیشرفته اولتراسونیک باعث شده تا کار استریل کردن با دقت و سرعت و کیفیت بالاتری انجام شود. در روش دستی نیاز است تا لوازم درون ظرف حاوی مواد ضدعفونی کننده قرار بگیرند سپس با برس باید آنها را استریل و تمیز کرد. اما در روش ماشینی نیازی نیست که شما به صورت دستی کاری انجام دهید بلکه دستگاه دارای برس های ریز و مخصوص است که به صورت اتوماتیک کار استریل کردن را انجام می دهد. ماشین ظرفشویی پزشکی برای این کار بهترین گزینه بوده چون آب گرم و مواد شوینده را روی لوازم قرار می دهد. اتوکلاو بخار رایج ترین دستگاه برای استریل کردن است که با حرارت بالا این کار را انجام می دهد. بخار و حرارت بالا خود باعث ضدعفونی کردن لوازم می شود. ابزارهای کوچک و بزرگ دندانپزشکی درون دستگاه به خوبی استریل می شوند. آب با فشار بالا با لوازم برخورد می کند تا بتواند آنها را تمیز کند. لوازم برای تایم کوتاهی درون دستگاه با بخار بالا باقی می مانند. حمام التراسونیک برای استریل کردن گزینه مناسبی است. 

نکات مهم در استریل لوازم دندانپزشکی

در زمان استریل کردن لوازم دندانپزشکی باید به نکات مهمی توجه کنید. اول اینکه لوازم را در مدت زمان معینی درون مواد ضدعفونی کننده قرار دهید چون بیش از حد ماندن آنها باعث خوردگی و پوسیدگی لوازم می شود. نکات دیگر در این باره عبارتند از:

اولین و مهمترین نکته این است که برای استریل دقیق تر و بهتر باید لوازم را بعد از شستشو درون دستگاه اتوکلاو قرار دهید تا آلودگی به صورت سطحی و عمقی پاک شود.

غوطه ور شدن ابزارهای دندانپزشکی در محلول شستشو کمک می کند تا آلودگی های عمقی و خشک به راحتی از بین بروند.

 محلول داخل حمام اولتراسونیک پس از هر بار شستن لوازم باید تعویض شود چون آلودگی های قبلی به لوازم دیگر هم نفوذ خواهد کرد.

آبکشی وسایل دندانپزشکی بلافاصله پس از استفاده و قبل از قرار گرفتن در حمام اولتراسونیک کاملا ضروری است و باعث تمیز و استریل شدن آنها می شود.

ابزارهای دندانپزشکی که روکش کروم دارند باید به روش هایی غیر از اولتراسونیک استریل شوند.

 بخش‌های لولایی لوازم باید قبل از شستن جدا شوند تا بتوان تمام قسمت های تجهیزات را به خوبی استریل کرد.

امیدواریم از مطالب این مقاله ( استریل لوازم دندانپزشکی چگونه است ؟ ) بهره ی کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *