دسته‌بندی نشده

معرفی مهم ترین تجهیزات عصب کشی

تجهیزات عصب کشی

عصب کشی یا درمان ریشه یکی از مهم ترین روش های درمان دندان های پوسیده و آسیب دیده است که خوشبختانه با کیفیت بسیار بالایی در ایران انجام می شود. یکی از بهترین ویژگی های مراجعه به کلینیک های دندان پزشکی و حتی مطب های خصوصی این است که امکان استفاده بهترین تجهیزات دندانپزشکی و عصب کشی، جرم گیری و … برای دندان پزشکان در دسترس است. زمانی که میزان پوسیدگی دندان فراتر از یک سطح کوچک است، دندان پزشک برای جلوگیری از افزایش پوسیدگی دندان و از دست دادن آن، عصب کشی را پیشنهاد می کند. در این فرایند، ریشه یا عصب دندان از بین نمی رود. بلکه ریشه درمان شده و از هر گونه میکروب و آلودگی پاک می شود. پوسیدگی دندان برای هر فرد ممکن است حداقل یک یا دو بار در طول زندگی رخ دهد. به همین دلیل از طریق آشنایی با ابزار و تجهیزات عصب کشی می توان با استرس و اضطراب کم تری برای انجام این روش اقدام کرد. چرا که سلامت روحی بیمار و همکاری بیشتر با دندان پزشک تاثیر زیادی در افزایش سرعت روند بهبود عصب کشی یا سایر روش های درمانی دارد.

به طور کلی ابزار عمومی و همیشگی که دندان پزشکان از آن استفاده می کنند، آینه، پروپ داسی شکل، سرنگ دندان پزشکی، دریل دندان پزشکی، دستگاه مکش، توربین، ساکشن و … است. اما زمانی که دندان پزشک با یک دندان نسبتا پوسیده روبرو باشد، روند درمان بیمار متفاوت خواهد بود و نیاز به عصب کشی دارد. به همین دلیل نیاز به تجهیزات عصب کشی با کیفیت بالاتر و کاملا متناسب با شرایط جسمانی  بیمار است. در ادامه با مهم ترین تجهیزات عصب کشی آشنا می شویم.

توربین و آنگل دندانپزشکی

زمانی که پوسیدگی سطحی دندان ترمیم و درمان نشود، دندان نیاز به عصب کشی یا اندو خواهد داشت. در این موارد زیاد بودن میزان عفونت و پوسیدگی دندان به عصب رسیده، و به عصب دندان فشار زیادی وارد می کند. به همین دلیل باید با استفاده از توربین دندان پزشکی پوسیدگی های ایجاد شده روی دندان به طور کامل برداشته شود . با این کار میزان پوسیدگی دندان تا حد زیاد و طبق صلاح دید و تجربه پزشک از روی دندان برداشته می شود. در واقع کاربرد اصلی توربین برداشتن پوسیدگی های ایجاد شده روی دندان است. توربین یکی از مهم ترین تجهیزات یونیت دندانپزشکی است و در دسته ابزار چرخنده قرار می گیرد. در قسمت بالای این ابزار یک فزر چرخنده نصب شده که با سرعت بالا توربین را به چرخش در می آورد.

یکی از تجهیزات دیگر اصلی عصب کشی، آنگل است. آنگل ها نیز از اجزای مختلفی از جمله هد، کاتریج، یک ورودی و یک خروجی آب، محافظ و نگه دارنده تشکیل شده است. برخی از انواع آنگل ها ممکن است مجرای آب نداشته باشد. اجزای داخلی آنگل نیز عبارتند از متحرک های انتقال دهنده نیرو از میکروموتور به هدر و سپس فرز. کاربرد آنگل با توربین دندان پزشکی مشابه است. در واقع تفاوت اصلی این دو تجهیز در سرعت و قدرتی است که توسط هر کدام از آن ها ایجاد می شود. در واقع توربین ها سرعت زیاد و قدرت گشتاور پایین تری دارند. در صورتی که آنگل ها سرعت کم تر و قدرت گشتاور نسبتا بالاتری دارند. همچنین از آنگل به دلیل این که سرعت پایین تر و قدرت گشتاور بالاتری دارد، برای برداشتن و ترمیم پوسیدگی های حساس تر و ظریف تر دندان استفاده می شود. علاوه بر این، این دو دستگاه از نظر ساختار نیز با یک دیگر تفاوت دارند. توربین به یونیت یا صندلی دندانپزشکی متصل است. اما آنگل باید به ایرموتور متصل شود.

تجهیزات عصب کشی

دستگاه روتاری جهت استفاده در عصب ‌کشی دندان

یکی از پیشرفته ترین و البته بهترین روش های درمان ریشه یا عصب کشی، استفاده از دستگاه روتاری است.  این دستگاه با نام دیگر دستگاه دیجیتالی روتاری اندو نیز شناخته می شود. این دستگاه دارای یک سری فرم های خاص با شکل های منحصر به فرد است که از آن برای شکل گرفتن کانال ریشه دندان استفاده می شود. در واقع این فایل ها هر کدام جنس و ساختار و فرم محتلفی دارند و به همین منظور برای هر بیمار مطابق با شرایط و نیاز او از یک فرم مخصوص استفاده می شود. عملکرد این دستگاه بسیار دقیق و ظریف و با کیفیت است. به گونه ای که می توان بسیار با کیفیت تر از حرکات دست برای انجام حرکات ظریف و حساس از آن استفاده کرد. در واقع عملکرد و وظیفه اصلی فایل های اصلی دستگاه روتاری پاک سازی کردن کامل ریشه دندان و شستشوی کانال های دندانی است. پس از خشک شدن کانال نیز، با استفاده از ماده گوتاپرکا این محل کاملا پر می شود تا آلودگی و  میکروب وارد آن نشود.

دستگاه رادیوگرافی یکی از مهم ترین تجهیزات عصب کشی

یکی از تجهیزات ضروری دیگر عصب کشی در دندان پزشکی ها، دستگاه رادیوگرافی است. این دستگاه یک تصویر کامل و واضح از ساختار پیرامون دندان ها به دندانپزشک نشان می دهد. به همین دلیل کاملا دقیق تر و با ظرافت بالاتری می تواند به عصب کشی بپردازد. علاوه بر این، به دندانپزشک امکان و بررسی دقیق بافت پری آپیکال، مشاهده رشته دندان، بررسی سلامت قسمت استخوان دندانی، تشخیص پوسیدگی را با دقت بالاتری می دهد. میزان تشعشع این دستگاه حدود 0.08 صورت می گیرد. این میزان اشعه دارای میزان حداقل اشعه است و کم ترین اشعه مضر را برای سلامتی انسان به همراه دارد.

دستگاه اپکس فایندر

دستگاه اپکس فایندر یک دستگاه الکترونیکی است که از آن برای اندودنتیکس به منظور اندازه گیری امپدانس، فرکانس، و میزان مقاومت مواد اطراف آن استفاده می شود. در واقع با این اندازه گیری دندانپزشک از طول صحیح کانال ریشه مطلع می شود. در واقع با اطلاع از طول کانال ریشه دندان پزشک با دقت و عملکرد حساس تر و دقیق تری به درمان اندو می پردازد. علاوه بر این، کمک می کند که با عملکرد ظریف تر به نسوج پری اپیکال آسیبی وارد نشود. از مهم ترین مزایای استفاده از این این دستگاه می توان به نداشتن اشعه x و سایر عوارض ناشی از آن اشاره کرد.

نحوه استریل کردن تجهیزات عصب کشی

در عصب کشی دندان ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز است که دندانپزشک این تجهیزات را مرتب استریل کند تا تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشند. استریل کردن به صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود. روی کار آمدن دستگاه های پیشرفته باعث شده تا استریل کردن در کمترین زمان زمان با بهترین کیفیت انجام شود‌. هدف از استریل کردن تجهیزات عصب کشی جلوگیری از انتقال عفونت است. استفاده از مواد ضدعفونی کننده الزامی است و نیاز است تا مراکز درمانی از آن استفاده کنند‌. قبل از شروع استریل کردن و استفاده از مواد ضدعفونی کننده بهتر است از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید. اولین مرحله برای استریل کردن غوطه ور کردن تجهیزات در مواد ضد عفونی کننده است. سینی استریلیزاسیون ابزار فولاد صد زنگ یا پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته شده تا بتواند در مقابل رطوبت و حرارت و مواد اسیدی دوام داشته باشد.

 لوازم را از داخل مواد بیرون آورده و به مدت یک دقیقه آنها را آبکشی کنید. به طوری که نباید اثری از مواد ضدعفونی کننده روی لوازم باقی بماند. شما می توانید به صورت دستی هم ابزارها را استریل کنید. برای این کار باید ابتدا ابزارها را در ظروف نگهدارنده قرار دهید سپس مایع تمیز کننده را روی آنها بریزید. تجهیزات شکسته و خمیده که دیگر قابل استفاده نیستند باید دور انداخته شوند. شستن لوازم با آب دیونیزه می تواند به استریل کردن آنها کمک زیادی کند. با پارچه های یکبار مصرف ابزارهای شسته شده را خشک کنید. اگر رطوبت از بین نرود ممکن است باعث زنگ زدگی تجهیزات شود.‌ امروزه روش های موثری برای استریل کردن مورد استفاده قرار می گیرد. گرما و بخار با ایجاد فشار آن هم در مدت زمان کم می توانند به استریل کردن تجهیزات عصب کشی کمک زیادی کنند. دستگاه اتوکلاو می تواند با ایجاد حرارت و بخار زیاد به راحتی لوازم را تمیز و ضدعفونی کند. لوازم ابتدا در کیسه های مخصوص قرار می گیرند سپس درون دستگاه اتوکلاو گذاشته می شوند. وقتی دما در دستگاه افزایش پیدا می کند میکروب ها به سرعت از بین می روند. بعد از خنک شدن دستگاه اتوکلاو می توانید لوازم را از دستگاه خارج سازید. استریل کردن با حرارت خشک هم یک روش عالی بوده که تاثیر بسزایی در ضدعفونی کردن لوازم دارد. استریل کردن لوازم عصب کشی با دستگاه سوپر هیت امروزه بیشترین کاربرد را دارد. استریل کردن با بخار شیمیایی غیر اشباع می تواند به تمیز شدن ابزارها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *