تجهیزات دندانپزشکی

تفاوت گیتس و پیزو دندانپزشکی

تفاوت گیتس و پیزو دندانپزشکی در چیست ؟

در این مقاله سعی داریم شما را با تفاوت گیتس و پیزو دندانپزشکی آشنا کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.لوازم و دستگاه های متعددی هستند که در طب دندانپزشکی کاربرد دارند و به صورت حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند، هر یک از این دستگاه ها کاربردی مختص به خود دارند، از پر مصرف ترین و مهمترین آنها می توان به دستگاه گیتس و پیزو اشاره کرد که اصولا از نظر کاربرد و نوع فعالیت با یکدیگر متفاوت هستند، باید بدانید که دستگاه گیتس برای تراش دادن آج دندان که سخت و محکم می باشد کاربر دارد تا بتوان آن را برای عصب کشی آماده نمود، این دستگاه تیغه ای محکم و بزرگ تر دارد و برای تراش دادن بخش رویی دندان کاربرد دارد. این دستگاه با نمونه پیزو از نظر شکل ساختاری و نحوه تراش دندان متفاوت می باشد.

دستگاه پیزو هم برای تراش دادن دندان ها کاربرد دارد با این تفاوت که دارای محفظه پاشش آب می باشد که این تراش دادن را راحت تر خواهد کرد تا فرد احساس ناراحتی نکند. این نمونه اصولا نوک تیز و برنده ای ندارد و ایمنی بالایی هم دارد به همین دلیل می توان با اطمینان و بدون فشار و زور از آن استفاده کرد، بدانید که گیتس سری ضخیم و بزرگ دارد اما سری پیزو نازک تر و کوچک تر است که به صورت دورانی دندان را تراش می دهد اما گیتس به صورت قیفی کانال دندان را باز می کند. تفاوت های آشکار این دو نمونه دستگاه دندانپزشکی باعث شده اند تا هر پزشک متناسب با نیاز خود آنها را انتخاب کرده و تهیه نماید.

خرید تجهیزات دندانپزشکی با جدیدترین مدل ها از دنت لند

گیتس چیست؟

گیتس همان گونه که در بالا هم توضیح دادیم یکی از دستگاه های دندانپزشکی می باشد که وجود آن بسیار لازم و ضروری می باشد و دندانپزشکان به آن نیاز دارند تا بتوانند دندان افراد را به راحتی تراش بدهند و برای عصب کشی آماده کنند. برای عمل اندو به گیتس نیاز مبرم می باشد زیرا تنها با کمک آن می توان آج دندان که سخت ترین بخش دندان می باشد را تراش داد، برای شکل دهی کانال دندان ها از گیتس استفاده می کنند تا بتوانند عصب های خراب شده را به راحتی خارج کرده و در نتیجه درد دندان را کاهش بدهند، قابل ذکر است که گیتس قطعه ای فولادی و مقاوم است که در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی از خود نشان داده و در زمان استفاده دچار شکستگی و تغییر حالت نمی شود.

همچنین بخوانید :  تفاوت اپکس فایندر و اپکس روتاری | بررسی ویژگی های دو دستگاه

این دستگاه کاربردهای فراوانی را به عهده دارد مثلا دندانپزشکان با کمک آن هم دهانه کانال ریشه دندان را باز می کنند، هم کانال دندان را شکل دهی می کند، هم قسمت میانی ریشه دندان و عاج را شکل دهی می کند. این دستگاه به دلیل استیل بودن اصولا برای تمام بیماران مورد استفاده قرار می گیرد و تنها با روش های مختلف استریل می شود تا میکروب موجود در آن از بین برود و به سایر افراد منتقل نشود. گیتس از استیل ضد زنگ به دست آمده به همین دلیل کیفیت بالایی دارد و به مرور زمان هم دچار افت کیفیت نخواهد شد.

مزایای گیتس:

گیتس ها مزیت های فراوانی را به همراه خود دارند، بدانید که این قطعه در کاربرد دندانپزشکی در تمام مراکز درمانی یافت می شود زیرا دندانپزشکان به آن نیاز مبرم دارند، البته مزیت های فراوان این دستگاه باعث شده تا جایگاه ویژه ای را به دست بیاورد و بیشتر مورد خرید و استفاده قرار بگیرد. از مهمترین مزایای دستگاه گیتس نیز می توان به موارد زیر هم اشاره کرد که عبارتند از:

  • با کمک این دستگاه می توان بخش های سخت دندان را به راحتی تراش داد.
  • با کمک آن می توان با سرعت بیشتری عصب کشی و اندو دندان را انجام داد.
  • درد و خونریزی برای افراد ندارد.
  • کیفیت و ماندگاری زیادی دارد.
  • دچار شکستگی نمی شود.
  • در برابر رطوبت هم دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی شود.

مزیت های فراوان این دستگاه باعث شده تا روز به روز هم به تعداد مصرف کنندگان آن افزوده شود، قابل ذکر است که این دستگاه برای درمان ریشه دندان یا همان عصب کشی دندان کاربرد دارد تا بتوان با کمک آن کانال ریشه را بازتر کرد و به ریشه آسیب دیده دسترسی پیدا نمود و آن را درمان کرد تا برای پر کردن آماده شود.

تفاوت گیتس و پیزو دندانپزشکی

این مطلب را هم بخوانید : بهترین مارک لایت کیور دندانپزشکی

پیزو چیست؟

پیزو هم مانند گیتس یکی از دستگاه های مهم و کاربردی دندانپزشکی می باشد که کاربرد های خاص خود را در این طب به عهده دارد، بدانید که پیزوها دستگاهی هستند که برای عصب کشی دندان ها کاربردی مهم دارند زیرا با کمک آنها می توان گردنی کانال دندان را بازتر نمود تا برای خارج کردن عصب خراب پزشک آزادانه تر رفتار کند، پیزوها نیز دارای تیغه های نازک و کوچکی هستند که بتوانند به راحتی وارد کانال دندان شوند و عصب کشی ها را آسان تر نمایند، بدانید که با کمک پیزوها می توان بدون هیچ گونه فشاری به آسانی دندان را تراش داد که اصولا تراش دادن توسط این دستگاه با سرعت بالایی انجام می شود و دندانپزشک نیز عصب کشی ها را اتمام خواهد داد. تیغه پیزوها بدون تیزی و برندگی هستند و آسیبی به بافت ها و لثه وارد نمی کنند.

همچنین بخوانید :  6 مرحله استریل لوازم دندانپزشکی

مزایای پیزو:

پیزوها قابلیت های ویژه و منحصر به فردی دارند که همین به مزیت های استفاده از آنها اضافه کرده است، بدانید که همین مزایای منحصر به فرد باعث شده اند تا استفاده از این دستگاه در مراکز دندانپزشکی جایگاه ویژه ای را به دست بیاورد. از مزایای نهفته در این دستگاه نیز می توان موارد زیر را هم نام برد:

  1. این دستگاه سرعت بسیار بالایی دارد.
  2. دارای پاشش آب است که فعالیت و تراش را آسان تر می کند.
  3. آسیبی به بافت ها وارد نمی کند و ایمنی بالایی دارد.
  4. نیاز به فشار دست برای تراش ندارد به همین دلیل دندانپزشک کنترل بیشتری بر روی دندان دارد.
  5. از داغ شدن دندان و ناحیه مورد نظر جلوگیری می کند چون با آب فعالیت می کند و محیط را خنک نگه می دارد.
  6. از ایجاد خونریزی هنگام فعالیت جلوگیری می کند.
  7. بعد از جراحی دندان تورم ندارد.

مزایای دیگری هم هستند که باعث محبوبیت این دستگاه شده اند.امیدواریم از مطالب این مقاله که در مورد تفاوت گیتس و پیزو دندانپزشکی بود بهره ی کافی را برده باشید.

کاربرد پیزو در دندانپزشکی

دستگاه پیزو از دستگاه های مهم موجود در حرفه دندانپزشکی می باشد کاربرد های وسیعی دارد و به عنوان یک وسیله مهم برای دندانپزشکان به شمار می رود که نبود آن می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد و فعالیت دندانپزشکان را مختل کند. کاربرد های گسترده و فراوان پیزو در دندانپزشکی باعث شده تا خرید آن نیز افزایش زیادی پیدا کند.‌ از مهمترین کاربرد های این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای جراحی لثه کاربرد دارد؛ جراحی لثه بسیار سخت است و نیاز به دقت بالایی دارد تا هم برش ها دقیق و هم به اندازه باشند به همین دلیل از دستگاه پیزو استفاده می کنند. برای برداشتن نقاط عفونی لثه می توان از این دستگاه استفاده کرد که عملکرد عالی هم دارد.
  • برای جرم گیری دندان ها کاربرد دارد؛ در این روش اصولا دستگاه جرم های موجود بر روی دندان و زیر لثه را از بین می برد تا دندان فرد دچار پوسیدگی نشود.
  • برای کورتاژ مناسب است؛ در این روش از دستگاه پیزو برای تمیز کردن حفره های زیر لثه استفاده می کنند.
  • برای برداشتن پلاک های استخوان کاربرد دارد؛ در این روش دستگاه پیزو کمک می کند تا دندانپزشک بتواند بافت های کوچکی از استخوان را نیز به راحتی بردارد بدون این که به بافت های اطراف آسیب وارد شود.
  • برای سینوس لیفت مناسب است؛ برای جراحی سینوس لیفت می توان به راحتی از این دستگاه استفاده کرد.
  • برای افزایش طول تاج کلینیکی دندان ها کارایی دارد؛ در این روش نیاز به برداشتن لثه و استخوان است آن هم بدون این که به دندان آسیب وارد شود به همین دلیل از دستگاه پیزو استفاده می کنند.
  • برای تهیه حفره ایمپلنت کاربرد دارد؛ در زمان کاشت ایمپلنت همواره باید حفره ای را بر روی لثه و استخوان ایجاد کرد که پیچ ایمپلنت درون آن قرار بگیرد، بهترین راه برای ایجاد این سوراخ استفاده از دستگاه پیزو می باشد.
همچنین بخوانید :  مواد ترمیمی دندان چیست ؟ | انواع مواد ترمیمی دندان

با استفاده از این دستگاه در مطب های دندانپزشکی همواره پزشک می تواند به راحتی در صورت نیاز به جراحی دندان و لثه افراد پرداخت، این دستگاه فعالیت دندانپزشکان را تحت تاثیر قرار داده تا بتوانند در مدت زمان کوتاه تر و با دقت بیشتری بر روی لثه و دندان افراد کار کنند. کارایی زیاد این دستگاه باعث شده تا بتوان آن را امروزه در تمام مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی مشاهده کرد.

اطلاع دقیق دندانپزشکان از کاربردها و کارایی های ویژه و خاص این دستگاه باعث شده تا تعداد بالایی از آن هر ساله خریداری شود، در کلینیک ها اصولا چندین دستگاه پیزو وجود دارد تا نیاز تمام پزشکان در مجموعه تامین گردد. امروزه متخصصان پی برده اند که با کمک دستگاه پیزو می توانند فعالیت هایی مانند؛ اورتودنسی، اسئوتومی، کورتیکوتومی، بیرون کشیدن مولر های سوم با اورتودنسی، بستن فضاهای بین دندانی، اکسپنشن ماگزیلا، قطع انتخاب ریشه و بسیاری فعالیت دیگر را هم انجام بدهند. این میزان کارایی برای یک دستگاه فوق‌العاده است از این رو با در اختیار داشتن آن می توان فعالیت های متعددی را بر روی لثه و دندان افراد انجام داد.

برای خرید تجهیزات اندو با پایین ترین قیمت کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =