تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

رادیوگرافی دندان چیست ؟ | هر آنچه که باید در مورد رادیوگرافی دندان بدانید

رادیوگرافی دندان چیست ؟

ما در این مقاله به بررسی موضوع رادیوگرافی دندان چیست ؟ می پردازیم. همه ما در طول زندگیمان برای یکبارم که شده تجربه دندان درد را داریم و هنگام درد جلوی آینه ایستاده ایم تا شاید دلیلی برای درد دندانمان پیدا کنیم که متاسفانه با چشم نمیتوانیم شاهد چیزی باشیم. بنابراین با یک روش سریع و دقیق به نام رادیوگرافی میتوان پی به مشکلات دندان از جمله پوسیدگی دندان، نقایص فک، آبسه دندان و انواع ناهنجاری ها و آسیب های دیگر دندان برد و این تکنولوژی یکی از بزرگترین اختراعات بشر بوده است.

خرید تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت های عالی از دنت لند

انواع رادیوگرافی دندان چیست ؟

رادیوگرافی در دندانپزشکی به دو روش رادیوگرافی داخل دهان( نور اشعه ایکس در درون دهان قرار دارد) و رایوگرافی خارج دهان( نور اشعه ایکس در خارج دهان قرار دارد) انجام میشود. در رادیوگرافی داخل دهان میتوانید از پوسیدگی دندان، ریشه دندان، وضعیت دندان هایی که در حال رشد هستند و از سلامت قسمت استخوانی اطراف دندان اطمینان حاصل کنید و رادیوگرافی خارج دهان علاوه بر نشان دادن مشکلات دندان، مشکلاتی که در فک، جمجمه و استخوان های صورت به وجود آمده است را هم نشان میدهد این نوع رادیوگرافی بررسی رابطه بین دندان ها و فک ها را به خوبی به نمایش میگذارد و با نشان دادن تصویر وضعیت دندان های تحت فشار کمک بزرگی به درمان مشکلات آنها میکند.

همچنین بخوانید :  عکس opg دندان چیست ؟ و چه مزایایی دارد

رادیوگرافی دندان چیست ؟

روش های رادیوگرافی دندانپزشکی دیجیتالی :

رادیوگرافی دیجیتالی یکی از روش هایی است که با استفاده از امواج ایکس به بافت هایی مانند پوست و عضلات نفوذ کرده و تصاویر مورد نیاز بدن را تهیه میکند. رادیوگرافی دندانپزشکی دیجیتالی به سه روش مستقیم، غیر مستقیم و نیمه غیر مستقیم امکان پذیر است.

روش مستقیم :

با استفاده از یک سنسور الکترونیکی در دهان تصاویر ضبط میشود.

روش غیر مستقیم :

در این روش یک اسکنر فیلم با اشعه ایکس برای دیدن اشعه ایکس دندانپزشکی سنتی به عنوان تصاویر دیجیتال استفاده میشود.

روش نیمه غیر مستقیم :

در این روش از سنسور و اسکنر برای تبدیل اشعه ایکس دندان به فیلم دیجیتال استفاده می کند.

برای خرید تجهیزات تصویربرداری کلیک کنید

انواع دستگاه های پرتو ایکس برای دهان و دندان :

اشعه ایکس پانوراما :

اشعه ایکس پانوراما یکی از کاربردی ترین اشعه هاییست که با نمایش کل دندان ها برای درمان ایمپلنت های دندانی ، تشخیص دندان های عقل و مشکلات فک و تشخیص تومورهای استخوانی و کیست میتواند بسیار مفید باشد. جهت استفاده از این اشعه باید دستگاهی را تهیه کنید که به دور سر بچرخد.

توموگرافی کامپیوتری چند مقطعی :

پزشک معالج هنگامی که میخواهد قسمتی از یک لایه مقطعی و خاص دهان و دندان را ببیند از این اشعه استفاده میکند. این اشعه لایه مورد نظر را به وضوح به نمایش میگذارد.

همچنین بخوانید :  6 برند برتر دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

تصویربرداری سفالومتریک :

امروزه داشتن دندان های مرتب و زیبا دیگر آرزو نیست بلکه روش های مختلفی مانند ارتودنسی ارائه میشود. ابتدا باید تصویری از دندان ها گرفته شود که تصویر برداری سفالومتریک با نشان دادن دندان ها، فک و مقطع عرضی سر کمک میکند تا متخصصان دندان های نامرتب شما را هم تراز و مرتب کنند.

سیالوگرافی :

آیا میدانستید بیماری به نام بیماری خود ایمنی که در تولید و خروج بزاق و اشک مشکل ایجاد میکند وجود دارد؟ باید گفت بله متاسفانه همچین بیماری وجود دارد که سیالوگرافی با تزریق به غدد بزاقی موجب نمایش آنها در فیلم اشعه ایکس میشود و مشکلات غدد بزاقی توسط متخصصان شناسایی میشود.

توموگرافی کامپیوتری پرتوی مخروطی یا سی بی سی تی :

اشعه های بکار رفته در سی بی سی تی بسیار زیاد است که بیشترین کاربرد آن در شناسایی مشکلات استخوان صورت، جراحی ایمپلنت دندان و کشیدن دندان های دشوار میباشد و با نمایش تصویر سه بعدی و با وضوح بالا در ناحیه فوقانی و تحتانی دهان و ساختار کلی بدن میتواند کمک شایانی به رفع بیماری کند.

مزایای رادیوگرافی دندانپزشکی دیجیتالی :

یکی از برترین مزایای رادیوگرافی دندانپزشکی دیجیتالی نشان دادن عفونت استخوانی، بیماری لثه، آبسه و کیست، پوسیدگی بین دندان ها، پرکردگی های فعلی دندان و… است که در معاینات چشمی قابل رویت نمیباشد.

همچنین بخوانید :  دستگاه رادیوگرافی تک دندان چیست؟

رادیوگرافی دندانپزشکی دیجیتالی به ویژگی هایی چون کنتراست، رنگ‌بندی، سه بعدی بودن، وضوح بالا، قابلیت چرخش، زوم میتواند بر کیفیت و عملکرد کارایی دندانپزشک معالج تاثیرات مثبتی بگذارد.

استفاده از این تکنولوژی پیشرفته به شما اجازه میدهد تا عکس دندانتان را به صورت الکترونیکی با همان کیفیت اولیه به متخصصان و یا شخص مورد نظر ارسال کنید.

در رادیوگرافی دیجیتالی مشاهده آنی عکس دندان بر روی صفحه نمایش امکان پذیر است.

در ساخت این فناوری با در نظر گرفتن دفع مواد زاید خطرناک و با از بین بردن فویل سرب میتوان این محصول را دوستدار طبیعیت دانست.

 استفاده رادیوگرافی دیجیتالی در تشخیص زود هنگام و درمان به موقع مشکلات دندانپزشکی می تواند باعث صرفه جویی در وقت و پول و نیز احساس درد و ناراحتی کمتر شود.

امیدواریم که از مقاله رادیوگرافی دندان چیست ؟ بهره کافی را برده باشید و این اطلاعات برای شما سودمند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 8 =