تجهیزات دندانپزشکی

اولتراسونیک دندانپزشکی چیست ؟ و چه مزایایی دارد

اولتراسونیک دندانپزشکی چیست ؟

اولتراسونیک دندانپزشکی چیست ؟ اولتراسونیک دندانپزشکی ابزاری کارآمد برای جرم گیری و تمیز کردن دندان بوده که امروزه در مطب و کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه حرفه ای و جدید دارای سرعت و قدرت بالايی بوده و برای شستشو و پاک کردن ابزارهای ظريف دندانپزشکی و بیمارستانی هم بهترین گزینه است. در واقع اولتراسونیک مکمل دستگاه اتوکلاو بوده و با هم کار شستشو و تمیزکاری را به خوبی انجام می دهند. این دستگاه در سایز و مدل های مختلف طراحی و ساخته می شود و هر کدام عملکرد مختص به خود را دارند.

این دستگاه در بازار به حمام التراسونیک معروف است و می تواند عمل ضدعفونی کردن را هم در کمترین زمان انجام دهد. این سیستم کارآمد از طريق ايجاد امواج اولتراسوند ان هم در محيط آب عمل جرم زدایی و شستشو را انجام می دهد. نوک دستگاه تیز بوده تا بتواند تمام قسمت ها را به خوبی جرم زدایی کند. استفاده از این ابزار بهترین گزینه به جای سیستم های قدیمی است چون اولتراسونیک به صورت تمام اتوماتیک کار خود را انجام می دهد و با ایجاد ارتعاش می تواند پلاک و تارتار روی دندان را به راحتی حذف کند. اسپری کردن جریان آب روی دندان از دیگر وظایف این دستگاه است.

دنت لند ارائه دهنده انواع تجهیزات دندانپزشکی با برندهای معتبر 

نحوه کار دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی

نحوه کار با دستگاه اولتراسونیک کمی پیچیده‌ است بدین ترتیب نیاز به تخصص و مهارت دارد. اصل کار دستگاه غوطه ور کردن قطعات درون مایع آن هم برای جرم زدایی و ضد عفونی کردن است. موادی که روی دستگاه نصب شده امواج اولتراسونیک را با فرکانس و شدت بالا تولید کرده و باعث ایجاد لرزش و ارتعاش می شود. زمانی که کاویتاسیون شکل گرفت عمل شستشو و پاک کردن آغاز می شود. این دستگاه قابلیت این را دارد تا تمام آلودگی ها انجام ضایعات را از سطح مورد نظر پاک و درون آب غوطه ور کند.

همچنین بخوانید :  تفاوت متریال و تجهیزات در پروتز دندانی

این دستگاه به ۳ روش کار خود را انجام می دهد.

  1. اولین عملکرد دستگاه ایجاد فشارهای بالا و پايين متناوب در محلول است. به همین دلیل دستگاه می تواند کار جرم زدایی و شستشو را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
  2. وقتی دستگاه کار خود را شروع می کند منطقه‌ای کم فشار شکل می گیرد و حباب های میکروسکوپی درون محلول ايجاد مي شود و شروع به رشد می کنند تا حفره ای را برای شستشو شکل دهند.
  3. وقتی فشار به حداکثر می رسد حباب ها می ترکند و انرژی زیادی در محیط شستشو آزاد می شود که می تواند مانند برس هایی ريز تمام گوشه و کنار را جرم گیری کند.

هر چه دستگاه پیشرفته تر باشد امکانات و قابلیت های بیشتری دارد بدین ترتیب می تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد.

اولتراسونیک دندانپزشکی چیست ؟

برای خرید انواع تجهیزات استریل دندانپزشکی کلیک کنید

مزایای استفاده از اولتراسونیک دندانپزشکی چیست ؟

استفاده از اولتراسونیک دندانپزشکی مزیت های زیادی را به همراه دارد که در این مقاله آنها را معرفی می کنیم:

  • اولین اینکه سرعت و قدرت این دستگاه زیاد است به همین دلیل می تواند کار جرم زدایی را در کمترین زمان انجام دهد. در واقع این سیستم جایگزین نیروی انسانی شده و می تواند کار را با دقت و ظرافت بالاتری انجام دهد.
  • این دستگاه عملکرد خاصی دارد و می تواند جرم های جدا شده از ابزار و باقی مانده در بشر را به راحتی فیلتر و جداسازی کند. دقت کار دستگاه زیاد است و هیچ گونه آلودگی روی سطح باقی نمی گذارد.
  • هنگام کار با این دستگاه شما می توانید همزمان از چند محلول پاک کننده استفاده کنید تا عمل جرم زدایی به بهترین شکل ممکن انجام شود.
  • محلول های پاک کننده درون مخزن دستگاه بعد از مدتی نياز به تعويض دارند چون کیفیت خود را از دست می دهند.
  • از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه می توان به جرم گیری عمقی و سطحی اشاره کرد که تمام ضایعات به خوبی از روی دندان برداشته می شوند.
  • این سیستم نوک تیز بوده به همین دلیل می تواند جرم بین دندان ها را هم به خوبی جدا کند.
  • دستگاه سبک بوده و کار با آن کاملا راحت است به همین دلیل امروزه در بیشتر مطب ها و کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین بخوانید :  هر انچه که باید در مورد لوپ دندانپزشکی بدانید

اجزای تشکیل دهنده اولتراسونیک دندانپزشکی چیست ؟

دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی هم مانند هر دستگاه دیگری از اجزای مختلفی تشکیل شده که همکاری این اجزا با هم باعث عملکرد بهتر دستگاه می شود. منبع تغذيه، ترانسدیوسر و محفظه سه بخش اصلی این سیستم هستند. ارتعاشی که در دستگاه ايجاد مي شود به دلیل سيگنال هایی است که منبع تغذيه به کریستال پیزوالکتریک ارسال می کند. این نوسانات از جداره محفظه به مايع درون آن منتقل می شوند و با تحت تاثير قرار دادن مولکول های مايع پديده کاویتاسیون در سیستم رخ می دهد. اجزای که آنها را معرفی کردیم هر کدام ساختار مختص به خود را دارند و در این سیستم نقش خاصی را به عهده گرفته اند.

اولتراسونیک برای حذف تارتار و پلاک ها روی دندان مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل تمام بخش های آن با کیفیت بالا طراحی و ساخته می شوند و اجزا در مقابل رطوبت و حرارت به هیچ وجه دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی شوند. قدرت زیادی که این دستگاه دارد به دلیل انرژی خوبی است که از منبع تغذيه دریافت می کند. جنس بخش های مهم دستگاه یکسان نیست بخش نوک تیز اغلب فولادی است تا بتواند در مقابل فشار و ضربه دوام لازم را داشته باشد و دچار ترک خوردگی و شکستگی نشود.

همچنین بخوانید :  ایرفلو دندانپزشکی چیست؟ | نحوه انجام ایرفلو دندانپزشکی

روش های تمیز کننده اولتراسونیک

اولتراسونیک برای تمیز کردن دندان از روش های مختلفی استفاده می کند و همیشه با آب ترکیب می شود تا بتواند جرم ها را از روی دندان و لثه پاک کند. روش مستقيم و غيرمستقيم در واقع بهترین راه هستند که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند.

روش مستقيم:

در این روش کار تمیز کردن به کمک سبد انجام می شود. ابزارها و لوازم درون سبد قرار گرفته و وارد مخزن می شوند. دما و زمان تعیین شده و دستگاه شروع به کار می کند. پس از اتمام کار دستگاه متوقف می شود‌. غوطه ور کردن لوازم درون محلول بهترین راه تمیز کردن آنها است‌. مزیت این کار پاک کنندگی سریع و موثر و همچنین عملکرد ساده است.

روش غير مستقيم:

در این روش بشر مورد استفاده قرار می گیرد و از محلول پاک کننده پر و سپس روی ابزار تخلیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =