دانستنی های دندانپزشکی

دلایل سیاه شدن روکش دندان

آشنایی با دلایل سیاه شدن روکش دندان

ایا تا بحال برای شما هم این سوال پیش امده است که دلایل سیاه شدن روکش دندان چیست؟ ما در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم. روکش دندان نقش محافظتی دارد و اگر به درستی از آن مراقبت شود دندان زیر روکش دچار پوسیدگی نمی‌ شود و روکش هم می تواند تا مدت طولانی روی دندان باقی بماند. اصلی ترین دلیل سیاه شدن روکش دندان استفاده از خمیر دندان ها و پاک کننده های اسیدی و قوی است که باعث آسیب به روکش و در نهایت مینای دندان می شوند. افرادی که مصرف سیگار و الکل در آنها زیاد  است بیشتر در معرض سیاه شدن روکش دندان هستند. دود سیگار با از بین بردن روکش می تواند آسیب های جدی را به خود دندان وارد کند.

الکل حاوی مواد شیمیایی است که باعث سیاهی و پوسیدگی روکش و دندان زیر آن می شود. از دیگر دلایل سیاه شدن روکش می توان به رعایت نکردن روتین بهداشت دهانی اشاره کرد. اگر مراقبت ها از دهان و دندان به درستی انجام نشود روکش دندان ها به مرور زمان سیاه و پوسیده می شوند و جدا شدن آن‌ها از دندان می تواند پوسیدگی دندان را هم به همراه داشته باشد. نداشتن رژیم غذایی سالم سیاه کردن روکش دندان و پوسیدگی خود دندان را به همراه دارد. 

همچنین بخوانید :  درمان پوسیدگی دندان با لیزر

برای خرید انواع تجهیزات استریل دندانپزشکی کلیک کنید

چرا روکش دندان ها سیاه می شود؟

اگر متوجه سیاه شدن روکش دندان شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید چون دندان شما در خطر خواهد بود‌. از علل شایع سیاه شدن روکش دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چسبندگی کم یا نصب نامناسب:

در صورتی روکش به صورت اصولی روی دندان نصب نشده باشد و میزان چسب استقاده شده برای آن کم باشد به سرعت از روی دندان جدا می شود. با مشاهده بک خط سیاه کنار لثه می توانید سیاه شدن و پوسیدگی روکش را مشاهده کنید. در این شرایط باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا عمل نصب را برای شما تکمیل کند.

مواد ارزان قیمت یا غیر استاندارد:

در صورتی که کلینیک و پزشک معتبری را انتخاب نکرده باشد ممکن است نصب روکش با قیمت ارزان و مواد بی کیفیت صورت بگیرد. این مداد غیر استاندارد هستند و به سرعت از روی دندان جدا می شوند. پرسلین بهترین متریال برای روکش دندان است که در کنار نازک بودن مقاومت بالایی دارد. شباهت این روکش به دندان های طبیعی زیاد است.

تحلیل رفتن لثه:

بیماری های لثه باعث تحلیل لثه می شوند و همین موضوع سیاه شدن روکش دندان را به همراه دارد. وقتی لثه تحلیل می رود فضایی خالی ایجاد می شود و پوسیدگی از همین جا شروع می شود که دندانپزشک می تواند به سرعت آن را برطرف سازد.

ساییده شدن مینای دندان:

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و استفاده زیاد از سیگار و الکل و رژیم غذایی نادرست باعث از بین رفتن مینای دندان می شود و در این شرایط روکش که سطح روی دندان است سیاه و تیره رنگ می گردد. با ساییدگی مینای دندان روکش سریعا از آن جدا می شود.

همچنین بخوانید :  بلیچینگ دندان چیست ؟ | بررسی مزایا و معایب بلیچینگ دندان

آسیب به لایه بالایی روکش دندان:

در صورتی که به لایه بالایی روکش دندان آسیب وارد شود روکش حساس شده و با جدا شدن از دندان کم کم دچار تیرگی و پوسیدگی می شود. استفاده از مواد غذایی سفت و اسیدی و رعایت نکردن بهداشت دهان می تواند اصلی ترین دلیل بروز این مشکل باشد.

مراجعه به افراد تازه کار و غیر متخصص:

اگرروکش دندان را تحت نظر افراد تازه کار و غیر متخصص انجام داده باشید قطعا کیفیت پایینی خواهد داشت و نه تنها سریعا از روی دندان جدا می شود بلکه تغییر رنگ و تیرگی در آن به سرعت مشاهده می شود.

چرا روکش دندان ها سیاه می شود؟

روش های جلوگیری از سیاه شدن روکش دندان

برای جلوگیری از سیاه شدن روکش دندان دندانپزشکان روش های مختلفی را به بیماران پیشنهاد می کنند. اگر دندانپزشک نصب روکش را به صورت کاملا استاندارد و با متریال درجه یک انجام داده باشد روکش نه تغییر رنگ می دهد و نه در کمترین زمان از سطح دندان جدا می شود. اولین روشی که مانع از سیاه شدن روکش دندان می شود مراجعه سریع به دندانپزشک است. به محض مشاهده کوچک‌ترین علائم سیاهی روکش بهتر است به پزشک مراجعه کنید. سیگار مصرف نکنید چون اصلی ترین دلیل سیاه شدن روکش و پوسیدگی دندان است.

افرادی که الکل زیاد مصرف می کنند باید آن را محدود کنند تا روکش دندان آنها تیره نشود و کیفیت خود را از دست ندهد. اگر از محصولات پاکسازی دندان استفاده می کنید بهتر است با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید. رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی در این شرایط اهمیت زیادی دارد. هر چهار ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه داشته باشید. استفاده از رژیم غذایی سالم می تواند به حد زیادی از بروز این مشکلات پیشگیری کند.

همچنین بخوانید :  ارتودنسی بهتر است یا لمینت ؟ | مزایا و معایب ارتودنسی و لمینت

این مطلب را هم بخوانید: دلایل افتادن روکش دندان

روش هایی برای کاهش تیرگی روکش دندان

در پاراگراف بالا با دلایل سیاه شدن روکش دندان اشنا شدید اما برای کاهش تیرگی روکش دندان روش‌های مختلفی پیشنهاد می شود که افراد باید به آنها توجهات لازم را داشته باشند. به محض مشاهده کوچک‌ترین علائم سیاهی بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این روش های مهم و ضرورق عبارتند از

باندینگ دندان:

برای پنهان کردن نقایص دندانی باندینگ دندان بهترین گزینه بوده و می تواند به کاهش تیرگی روکش هم کمک زیادی کند در صورتی که مشکل مربوط به ظاهر روکش و خود دندان باشد به کمک باندینگ می توان به راحتی ان را برطرف کرد.

تعویض روکش دندان:

در صورتی که روکش بیش از اندازه تیره شده باشد می توان آن را تعویض کرد. در برخی مواقع تنها راه درمان تعویض روکش و استفاده از روکش جدید است که می تواند مانع از پوسیدگی دندان در زیر روکش شود. اگر دندانپزشک تشخیص داده که روکش باید تعویض شود بهتر است از روکش هایی که گارانتی معتبر دارند استفاده کنید.

سفید کردن دندان‌های طبیعی:

اگر روکش دندان به رنگ سیاه یا خاکستری تبدیل شده‌ است دلیل اصلی آن شاید تیرگی دندان های عقبی است که شما با سفید کردن آن‌ها می توانید مشکل را تا حد زیادی برطرف کنید.

تمیز کردن روکش دندان:

دندانپزشک به کمک مواد می تواند خطوط و لکه های سطحی روکش را به راحتی برطرف سازد. تمیز کردن روکش یک راه کم هزینه و پیشگیرانه برای جلوگیری از پیشرفت سیاهی روکش است و می تواند برای بیماران بهترین گزینه باشد.

برای خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی از وبسایت دنت لند کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =