اتوکلاو دندانپزشکی

مزیت های اتوکلاو کلاس B نسبت به سایر کلاس ها در دندانپزشکی

امروزه یکی از مسائلی که در مراکز درمانی و ازمایشگاه ها بسیار پر اهمیت است، پاک بودن مواد و وسایل مورد استفاده  از هرگونه آلودگی و میکروب می باشد. به لطف پیشرفت بشر و تلاش های«چارلز چمبرلن»، میکروبیولوژیست قرن نوزده میلادی، دستگاهی توسط این دانشمند اختراع شد که در زمینه استریل کردن، کمک شایانی به بشر میکند. این دستگاه اتوکلاو نام دارد . اتوکلاو ها در صنایع مختلف استفاده می شوند و اتوکلاو دندانپزشکی دستگاهی است که در رده ی اتوکلاو های B قرار دارد و در  ادامه به معرفی این دستگاه می پردازیم. همچنین جهت دریافت مشاوره می توانید با شرکت دنت لند تماس حاصل نمایید.  

اتوکلاو چیست و چگونه کار میکند؟

همانطور که پیشتر گفتیم، این اتوکلاو به منظور استریل کردن مواد و ابزار موجود در مراکز بهداشتی و درمانی می باشد. اتوکلاو، شکل های مختلف باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، قارچ ها و اسپورها را از بین میبرد. اساس کار آن، افزایش دما و تنظیم فشار است که دمای آن با بخار کردن آب حاصل میشود؛ فشار این دستگاه نیز اغلب در 1 اتمسفر تنظیم میشود. در نتیجهٔ این دما و فشار، میتوان آلودگی ها را از سطح مواد زدود. اما خوب است بدانیم همه مواد به این روش استریل نمیشوند چرا که برخی از آنها نمیتوانند دمای بالا را تحمل کنند؛ البته در اینگونه موارد میتوان از روشهای دیگری بهره برد. ممکن است برای اطمینان از صحت عملکرد دستگاه و استریلیزاسیون از روش های زیر استفاده شود:

  • اندیکاتور بیولوژیکی و میکروبی (به منظور کنترل بار)
  • تست PCD و تست BOWIE-DICK (به منظورکنترل تجهیزات)
  • اندیکاتور شیمیایی بخار (به منظورکنترل پک های بیمارستانی)

نکته دیگری که که در مورد این دستگاه حائز اهمیت است، تاثیر منفی هوا در کارکرد آن است چراکه هوا، منجر به افزایش زمان مورد نیاز برای استریلیزه کردن میشود؛ از این رو سیستم دستگاه، هوا را تاحد ممکن از آن خارج میکند.  

انواع اتوکلاو

اتوکلاو ها 2 نوع اصلی دارند که به قرار زیر است:

  • صفحه اتوکلاو در رو به رو : این اتوکلاو ها به شکل جعبه هستند و آب را به بخار تبدیل می کنند. این اتوکلاوها توسط اپراتورهای با تجربه و در اغلب آزمایشگاه ها و نیز بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند. اپراتور میتواند دما و طول مدت استریلیزاسیون را تنظیم کند.
  • صفحه اتوکلاو در بالا : این مدل نیز همچون اتوکلاو قبلی است که باید توسط افراد با تجربه در این امر استفاده شده و دما و فشار آن به طور مداوم کنترل گردد. این نوع اتوکلاوها، به منبع حرارت خارجی نیاز دارند، از این رو ممکن است خطرناک باشند پس در استفاده از این دستگاه دقت لازم را داشته باشید.
همچنین بخوانید :  نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی به چه صورت است؟

اتوکلاو ها با توجه به نوع وسایل استفاده شده در آنها، به 3 کلاس N، S، B  تقسیم بندی میشوند :

  • اتوکلاو کلاس N این نوع از اتوکلاو قادر به  ضد عفونی کردن مواد پوشش دار نمی باشد و بر اساس استاندار هایش، فقط مواد و وسایل بدون پوشش و نیز بدون حفره را استریل میکند.
  • اتوکلاو کلاس S تجهیزاتی که در این نوع اتوکلاو ها ضد غفونی می شوند، توسط کارخانه تولید کننده ی این دستگاه تعیین می شود. این تجهیزات به طور کلی شامل ابزارآلات جامد با پوشش و یا فاقد پوشش ، ابزارهایی که دارای حفره هستند و به شکل حرف B می باشد و سایر تجهیزاتی که کارخانه تعیین می شکند، می باشند.
  • اتوکلاو کلاس B این اتوکلاو از دو نوع قبلی پرکاربرد تر است و قادر به استرلیزاسیون انواع مختلفی از وسایل جامد(پوشش دار و بدون پوشش)، وسایل نساجی، وسایل حفره دار نوع A  و نوعB   میباشد. وکیوم این کلاس، از کلاس S  قدرتمند تر بوده و توانایی ایجاد حدودا 0.9- بار خلأ را دارد. بیشترین کاربر این نوع اتوکلاو ها در دندانپزشکی می باشد.

 

مزیت های اتوکلاو کلاس B در دندانپزشکی

اتوکلاو کلاس B که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد،  ویژگی هایی دارد که آن را نسبت به مدل های دیگر اتوکلاو ها متمایز میکند. به برخی از ویژگی های اتوکلاو دندانپزشکی توجه فرمایید:

  • دارای 4 سیکل کاری میباشد:
  • سیکل اول: در این سیکل ، دما 121 درجه سانتی گراد، فشار 1.2 بار و مدت زمان استریلیزاسیون با وکیوم حدود 15 دقیقه است.
  • سیکل دوم: در این سیکل، نیز دما 121 درجه سانتی گراد، فشار 1.2 بار میباشد ولی در اینجا بدون پمپ وکیوم، عمل استریلیزاسیون حدود 15 دقیقه زمان می برد.
  • سیکل سوم: در سیکل سوم ، دما 134 درجه سانتی گراد، فشار 2.1 بار و زمان لازم برای استریل کردن با پمپ وکیوم 3 دقیقه است.
  • سیکل چهارم(آخر): در این سیکل نیز دما و فشار مانند سیکل سوم خواهد بود. به این سیکل، سیکل سریع (fast)نیز میگویند که استریل سازی را پایان میدهد.
  • پمپ وکیوم قدرتمند این کلاس، بخار را به قسمت های مختلف وسایل مورد نظر میرساند و میکرو ارگانیسم ها را به خوبی از بین میبرد.
  • این اتوکلاو ها از کلاس های دیگر اتوکلاو، نسبتا کامل تر بوده و علاوه بر استفاده در آزمایشگاه و کلینیک های دندانپزشکی، در اتاق های عمل، کلینیک های زنان و زایمان و ارتوپدی و نیز بسیاری از مراکز درمانی دیگر، مورد استفاده قرار میگیرد.
  • مجهز به کنترل کننده مکانیکی و الکترونیکی فشار میباشد.
  • دارای صفحه نمایش لمسی و پرینتر حرارتی است.
  • مجهز به سیستم قفل مکانیکی درب بوده (به منظور اطمینان از بسته بودن درب دستگاه).
  • سیستم کالیبراسون دما و فشار و سیستم خنک کننده حرارتی دارد.
  • در حجم های مختلف 18-22-50-75-100-130-300(لیتر) تولید و عرضه میشود. و…
همچنین بخوانید :  عیب یابی سریع اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو رومیزی کلاس b

تجهیزات متعددی برای استریل کردن لوازم پزشکی وجود دارد که در میان آنها تجهیزات استریل کننده دندانپزشکی با دیگر نمونه ها تفاوت دارند، دستگاه اتوکلاو رومیزی کلاس b از دستگاه های ضد عفونت کننده و استریل کننده می باشد که تنها برای لوازم دندانپزشکی کاربرد دارد. در این مدل اتوکلاو که بر روی میز قرار می گیرد همواره فضای زیادی را از آن خود نمی کند و با وجود آن می توان به راحتی تمام لوازم و تجهیزات دندانپزشکی که نیاز به استریل دارند را ضد عفونی نمود.  این دستگاه به گونه ای طراحی و تولید شده که یک پمپ وکیوم بر روی آن نصب شده که با وجود آن تمام لوازم و وسایل به خوبی شستشو داده می شوند و بخار دیده می شوند.اهمیت وجود این دستگاه در مراکز دندانپزشکی باعث شده تا بتوان آن را در کلینیک های بزرگ و مطب ها به راحتی مشاهده کرد، اصولا کار دندانپزشکان بدون وجود این دستگاه مختل خواهد شد زیرا تجهیزات زیادی هستند که پزشکان از آنها برای معاینه و درمان دندان بیماران زیادی استفاده می کنند که باید هر کدام از آنها به صورت جداگانه شستشو داده شوند و استریل گردند، البته برای ضد عفونی آنها باید از دستگاهی استفاده کرد که بهترین عملکرد را داشته باشد و بتواند هر نوع میکروب و میکرو ارگانیسم را از بین ببرد، مسلما اتوکلاو رومیزی کلاس b می تواند بهترین گزینه و انتخاب باشد.

همچنین بخوانید :  راهنمای انتخاب اتوکلاو دندانپزشکی مناسب

اتوکلاو رومیزی کلاس b از به روز ترین و‌ پیشرفته ترین نمونه اتوکلاو ها می باشد که برای استریل کردن تجهیزات مورد استفاده در دندانپزشکی ها همواره از دمای ۱۲۱ درجه و فشار یک اتمسفر استفاده می کند و از همه مهمتر برای این تمیز کاری حدودا ۱۵ دقیقه زمان می گذارد، در این مدت زمان تمام تجهیزات را به خوبی تمیز می کند تا هیچ اثری از میکروب و آلودگی بر روی آنها باقی نماند که به دیگران آسیب وارد کند. این دستگاه ویژگی های زیادی دارد که همواره با کمک آنها توانسته در میان مراکز پزشکی و دندانپزشکی شهرت و اعتبار به دست بیاورد و هر ساله تعداد بالایی از آن خرید و فروش می شود. از مهمترین ویژگی های این مدل اتوکلاو می توان گفت که کاربری آسانی دارد، دارای نمایشگر ال ای دی، دارای صفحه نمایش دیجیتال، سیستم کنترل نوسانات برق دارد، قفل مکانیکی دارد تا ایمنی درب بالا برود، سیستم کنترل نشت بخار دارد، سیستم هشدار دهنده دارد، دارای نمایشگر برای نشان دادن عملکرد دستگاه است، سیستم هوای ورودی آنتی باکتریال دارد، قابلیت نصب پرینتر دارد، دارای ۶ برنامه مهم است، دارای قابلیت آگاه سازی برای سرویس است، دارای کنترل دما و فشار چ زمان است. این دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار است و می تواند به راحتی نیاز دندانپزشکان را پوشش بدهد. با وجود این دستگاه دیگر نیازی نیست مراکز دندانپزشکی و یا مراکز پزشکی و آزمایشگاهی نگران آلودگی لوازم و تجهیزات کوچک خود باشند زیرا این دستگاه همه نوع لوازمی را به خوبی در خود جای می دهد و آنها را تمیز می نماید تا دوباره قابل استفاده شوند.

خرید اتوکلاو دندانپزشکی از دنت لند

در نهایت باید یادآوری شود که هرکدام از این مدل ها، ممکن است برای کاربرد خاصی نسبت به مدل های دیگر برتری داشته باشد پس ابتدا نیاز خود از دستگاه را مشخص کرده و سپس با بررسی ویژگی های هر مدل، دستگاه مناسب را انتخاب و خریداری نمایید. جهت خرید اتوکلاو دندانپزشکی از دنت لند می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا راهنمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 20 =