دانستنی های دندانپزشکی

مینا کاری دندان چیست ؟ | انواع اسیب دیدگی مینای دندان

مینا کاری دندان چیست ؟

دندان ها به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن شناخته می شوند. در حقیقت مینای دندان سخت ترین قسمت در کل بدن می باشد؛ با این حال عواملی وجود دارند که می توانند به آسیب یا از بین رفتن مینای دندان ختم شوند. مینا کاری دندان چیست ؟ میناکاری دندان یکی از روش های رایج جهت ترمیم مینای دندان می باشد. مینای دندان از ماده معدنی هیدروکسی آپاتیت و برخی مواد معدنی دیگر در مقدار کمتر تشکیل شده است. این ماده به صورت یک پوشش کامل روی دندان ها وجود دارد و از آنها در برابر سرما، گرما و عوامل دیگر محافظت می کند. مینا کاری دندان همواره پوشش دادن مینای دندان آسیب دیده می باشد که اهمیت زیادی برای حفظ سلامت دندان دارد. میناکاری دندان در صورت بروز مشکلات سطحی می تواند شامل ایمپلنت یا پر کردن باشد اما در صورت شدید بودن ممکن است پزشکان توصیه کنند از روش هایی مانند تاج دندان یا لمینت برای ترمیم آسیب دیدگی و جلوگیری از انتقال پوسیدگی به سایر دندان ها استفاده کنید.

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی از وبسایت دنت لند کلیک کنید

علائم فرسایش مینای دندان

فرسودگی و آسیب دیدگی مینای دندان همواره علائم مختلفی را به همراه خود دارد که دندانپزشکان اصدلا به این گونه علائم توجه می کنند تا بتوانند به مشکل مینای دندان بیمار پی برده و در کوتاه ترین زمان آن را درمان کنند و بهبود ببخشند. لازم به ذکر است که این علائم فرسایش مینای دندان عبارتند از:

  • حساسیت به سرما و گرما یعنی این گونه افراد هنگام مصرف نوشیدنی سرد و گرم درد شدیدی را احساس خواهد کرد.
  • ایجاد ترک یا پوسیدگی در دندان از عواملی است که فرد با وجود آن درد زیادی را متحمل خواهد شد.
  • تغییر رنگ دندان ها یعنی ممکن است که دندان های شما تغییر رنگ بدهند و تیره شوند.
  • ایجاد فرورفتگی در سطح دندان یکی از نشانه های آسیب مینای دندان می باشد.
همچنین بخوانید :  بلیچینگ دندان چیست ؟ | بررسی مزایا و معایب بلیچینگ دندان

این علائم نشان می دهد که شما دارای مشکل در ناحیه مینای دندان شده اید که برای بیشتر آسیب ندیدن دندان باید به سرعت آن را ترمیم نمایید. این مشکل درد زیادی را برای افراد به همراه دارد تا حدی که از مصرف نوشیدنی سرد و گرم و مصرف برخی مواد غذایی محروم می شوند، باید قبل از شکستن و سوراخ شدن دندان و به عصب رسیدن درد به دندانپزشک مراجعه کرد و این مشکل را برطرف نمود.

مینا کاری دندان چیست ؟

اگر مینای دندان از بین برود چه میشود؟

مینای دندان همان گونه که گفتیم اصلی ترین بخش دندان ها به شمار می رود و نقش به سزایی در سلامت دهان و دندان افراد دارد در نتیجه آسیب دیدن و از بین رفتن مینای دندان می توان مشکلات زیادی را برای افراد به همراه بیاورد. از بین رفتن مینای دندان باعث تغییر رنگ دندان می شود، درد زیادی را به فرد منتقل می کند، جویدن را برای افراد سخت می کند و ظاهر دندان آنها را تغییر می دهد. در صورت از بین رفتن کامل مینای دندان باید دندان را کشید و یا آن را عصب کشی نمود که هم هزینه و هم مشکلات زیادی را برای شما به همراه دارد.

اگر مینای دندان از بین برود شما دیگر قادر به استفاده از آن دندان نخواهید بود تا زمانی که آن را مورد درمان قرار بدهید، باید بگوییم که توجه کردن به مینای دندان اهمیت زیادی دارد پس مراقبت باشید تا مینای دندان شما کامل از بین نرود و دچار آسیب نشود. البته از بین رفتن مینای دندان باعث سست شدن دندان شده و دچار شکستگی آن می شود که این حالت دندان را هم تغییر خواهد داد. ناگفته نماند که این مشکل به سایر دندان ها هم آسیب وارد می کند و عملکرد. آنها را مختل می نماید.

همچنین بخوانید :  ژل اسید اچ چیست ؟ و چه کاربردی دارد

این مطلب را هم بخوانید: ارتودنسی بهتر است یا لمینت ؟

انواع اسیب مینای دندان

انواع آسیب مینای دندان وجود دارد که هر کدام دارای مشخصاتی هستند، در حالت کلی آسیب دیدگی مینای دندان به سه دسته تقسیم می شود که این آسیب ها عبارتند از:

  1. آسیب دیدگی در سطح حداقل
  2. آسیب دیدگی در سطح میانی
  3. آسیب دیدگی در سطح شدید

دسته اول پوسیدگی سطحی و کم دندان را نشان می دهد که در این صورت نیاز به تراشیدن دندان نیست و تنها باید از مسواک مداوم و دهان شویه ها استفاده کرد تا این میزان پوسیدگی کم به سرعت از بین برود و با بیشتر شدن به سایر دندان ها هم آسیب وارد نکند.

در دسته دوم پوسیدگی کمی عمیق تر است که در این صورت باید به دندانپزشک مراجعه کرد تا پوسیدگی را تراشیده و مقداری کامپوزیت در جای آن قرار بدهد تا حجم پوسیدگی بیشتر نشود، در دسته آخر حجم پوسیدگی دندان به بالاترین حد خود رسیده است و فرد باید با مراجعه به دندان پزشکی دندان خود را عصب کشی کرده و سپس با مواد کامپوزیت پر نماید و در آخر هم آن را روکش کند تا به سایر دندان های موجود در دهان آسیب وارد نشود.

همچنین بخوانید :  درمان پوسیدگی دندان با لیزر

مینا کاری دندان چگونه انجام میشود

مینا کاری دندان با روش های مختلفی انجام می شود که این شیوه بسته به میزان آسیب دیدگی دندان متفاوت خواهد بود، این روش های انجام مینا کاری دندان باید بگوییم که:

  • مینا کاری دندان برای مشکلات سطحی
  • مینا کاری با کامپوزیت ونیر
  • باندینگ دندان
  • استفاده از روکش یا تاج دندان

روش های گفته شده هر کدام مراحل خاص خود را دارند و بسته به شدت آسیب دیدگی دندان فرد مورد استفاده قرار می گیرد تا فرد بتواند به راحتی دندان آسیب دیده خود را ترمیم کرده و دوباره بدون مشکل از آن استفاده نماید.

راه های مراقبت از مینای دندان

در پاراگراف بالا به موضوع مینا کاری دندان چیست ؟ پرداختیم اما برای مراقبت از مینای دندان راه های مختلفی وجود دارد که از این راه ها می توان موارد زیر را نام برد:

  1. باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد.
  2. تغذیه سالم داشت.
  3. مصرف دخانیات و الکل را کنار گذاشت.

با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توان به خوبی از مینای دندان خود مراقبت کرد تا دچار آسیب دیدگی نشود و مدت زمان طولانی با همان زیبایی طبیعی در دهان شما فعالیت کند. وجود دندان در دهان و تاثیر آن بر زیبایی چهره اهمیت زیادی دارد به همین دلیل باید به سلامت آن توجه کرد و از او مراقبت نمود.

خرید انواع تجهیزات جراحی دندان از وبسایت دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هفت =