اتوکلاو دندانپزشکی

نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی به چه صورت است؟

اتوکلاو یک ابزار داندانپزشکی برای استریل کردن یا همان سترون سازی است. این دستگاه با استفاده از حرارت و فشار عمل استریل کردن را انجام می دهد. رعایت بهداشت در دندانپزشکی بسیار پر اهمیت می باشد و استفاده از آن جز ضرورات محسوب می شود. استفاده از این دستگاه کار چندان دشواری نیست و با اندکی شناخت میتوانید از آن استفاده نمایید. با توجه به این که این دستگاه انواع مختلفی دارد و توسط برند های مختلف تولید می شود می توانید در صورت داشتن هر گونه سوالی به دفترچه راهنما آن مراجعه کنید. در این مقاله در دنت لند نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی را به صورت کلی بیان می کنیم.

نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی به چه صورت است؟

چگونه اتوکلاو را به برق متصل کنیم؟

همانطور که می دانید این دستگاه توسط انرژی برق کار می کند. میتواند با متصل کردن آن به برق شهری آن را مورد استفاده قرار دهید. تنها کافی است سی دو شاخه متصل به دستگاه را به پریز وصل نمایید. برای راه اندازی آن برق 220 ولت کفایت میکند به شرطی که فرکانس آن 50 هرتز باشد. ناگفته نماند که نوسانات 180 ولت الی 220 ولت هیچ اختلالی در کارکرد آن ایجاد نخواهد کرد اما اگر تغییرات بیشتر از این مقدار باشد شما به یک ترانسفورماتور نیاز خواهید داشت. نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی - دنت لند نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی – دنت لند

چگونه درب اتوکلاو را باز کنیم؟

اتوکلاو دندانپزشکی در نمونه های مختلفی موجود می باشند که از نظر ظرفیت با یکدیگر فرق می کند. این تفاوت در تعداد فلکه های آن مشخص است. برای اتوکلاو 10 لیتری پنج  فلکه، برای نمونه25  لیتری 7 فلکه و … تعبیه شده است. برای باز کردن آن ابتدا باید این فلکه ها را باز کنید و سپس پولک یا فلکه اصلی که به رنگ قرمز مشخص است را باز نمایید. در این صورت درب بالا خواهد آمد. فاصله بالا آمدن آن بین یک و نیم سانتی متر و دو سانتی متر متفاوت است. بدین ترتیب درب باز خواهد شد و برای بستن آن نیز باید عکس این عمل را انجام دهید. یعنی ابتدا فلکه قرمز را ببندید و سپس ما بقی فلکه ها را به حالت قبلی خود بازگردانید.  

همچنین بخوانید :  راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی زیر 200 میلیون

آبگیری اتوکلاو به چه صورت است؟

بعد از باز کردن درب دستگاه، سینی آن را بیرون بیاورید و درون آب بریزید. مقدار آب باید به اندازه ای باشد که تا لبه پلیت مکس یا max را پر کند. حال می توانید سینی را درون دستگاه قرار دهید و لوازمی که نیاز به استریل شدن دارد را درون آن بگذارید و درب دستگاه را ببندید. در صورتی که آب درون آن کم باشد شما در نمایشگر روی اتوکلاو ارور خواهید دید و چراغ ال ای دی مربوط به آن نیز روشن نخواهد بود. که در این صورت باید به آن آب اضافه کنید. اگر آب به میزان کافی باشد چراغ ال ای دی مربوط به آن روشن خواهد شد.  

تنظیمات دستگاه اتوکلاو دندانپرشکی

در روی نمایشگری که در این دستگاه تعبیه شده است شما میتوانید از طریق آن دمای درون دستگاه، مدت زمان و … را مشاهده کنید. همچنین با استفاده از دکمه هایی که در آن تعبیه شده است میتوانید این تنظیمات را به دلخواه و نیاز خود تنظیم کردن و تغییر دهید. مناسب ترین مدت زمان جهت استریل حدود 30 دقیقه می باشد.  

چه زمانی کار دستگاه پایان می یابد؟

حال بعد از گذشت مدت زمانی که برای دستگاه تعیین کرده اید کار استریل به پایان خواهد رسید و دستگاه با یک بوق هشدار شما را متوجه خواهد کرد. در این حالت نباید مستقیم درب آن را باز کنید. ابتدا باید شیر فلکه بخار را که در بخش بالایی در وجود دارد باز نمایید و صبر کنید تا بخار درون دستگاه به طور کامل تخلیه شود همچنین باید درجه فشاری که روی آن نمایش داده می شود به صفر برسد. بعد از آن می توانید درب را باز کنید و لوازم خود را بیرون بیاورید.

همچنین بخوانید :  راهنمای انتخاب اتوکلاو دندانپزشکی مناسب

چه وسایلی را نباید درون اتوکلاو قرار داده شوند ؟

دستگاه اتوکلاو بهترین وسیله برای استریل کردن و تمیز کردن لوازم و تجهیزات می باشد که اصولا در دندانپزشکی ها، آزمایشگاه ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد،درون این دستگاه نباید هر نوع لوازمی را قرار داد زیرا ممکن است هم به لوازم و هم به دستگاه آسیب وارد شود. بسیاری از مراکز که از دستگاه اتوکلاو برای استریل سازی استفاده می کنند همواره می پرسند که چه وسایلی را نباید درون اتوکلاو قرار بدهیم، درباره آنها باید بگوییم که لوازم و وسایل که دارای نوک تیز و برنده هستند اما نباید درون کیسه اتوکلاو قرار داد، کیسه ها و لوازم را نباید سربسته درون دستگاه گذاشت، لوازم نباید بر روی هم گذاشته شوند، لوازم چرب را نباید درون دستگاه قرار داد، ظروفی که دارای مایع هستند را در صورت پر بودن نباید درون دستگاه گذاشت.

وسایلی که به دستگاه آسیب وارد می کنند و یا درون دستگاه به خوبی استریل و تمیز نمی شوند و باعث رسوب گیری دستگاه می شوند را نباید درون اتوکلاو گذاشت تا دستگاه شما بتواند کارایی خود را حفظ کند. لازم به ذکر است که لوازم نوک تیز و برنده ممکن است هنگام شستشو و تمیز شدن جابه‌جا شده و به دستگاه آسیب وارد کنند به همین دلیل است که توصیه شده آنها را دور انداخته و نمونه جدید استفاده کنید. لوازم چرب نیز باید با روش های دیگر تمیز کاری و استریل شوند برای بخار و آب درون اتوکلاو نمی تواند تاثیر مستقیم بر روی چربی آنها بگذارد و آنها را از بین ببرد و تنها مقداری از چربی ظروف درون مخزن دستگاه رفته و باعث مسدود شدن آن می گردد. با اطلاع از این نکته که چه لوازمی را نباید درون دستگاه اتوکلاو قرار بدهید می توانید به خوبی از دستگاه خود هم استفاده و هم نگهداری کنید.ناگفته نماند که توصیه شده لوازمی که توان تحمل بخار و حرارت موجود در اتوکلاو را ندارند نیز درون آن قرار ندهید زیرا ممکن است هم لوازم خراب شوند و هم در صورت ذوب شدن به دستگاه هم آسیب وارد کنند. در آزمایشگاه ها شیشه های آزمایش را استریل می کنند که در زمان چیدن آنها درون دستگاه باید شیشه ها را به بدنه قرار داد تا بخار به خوبی در آنها جریان پیدا کند و آنها را تمیز نماید. البته مواد دارویی سرطان زا و مواد سمی را نیز نمی توان درون دستگاه اتوکلاو قرار داد زیرا گازی مضر تولید می کنند که به افراد آسیب وارد می کند.

همچنین بخوانید :  بهترین مارک اتوکلاو دندانپزشکی در بازار

نکات مهم در استفاده از اتوکلاو دندانپزشکی

  • توجه داشته باشید که قبل از قرار دادن سینی لوازم درون دستگاه باید آن ها را با دستمال پاک کنید.
  • همچنین بعد از پایان استریل باید با دستمال تمیز آن را پاک نمایید.
  • به خاطر داشته باشید که در زمان قرار دادن ابزار و … باید از دست کش استفاده کنید.
  • بعد از خشک کردن ابزار ها و گذشت سه ساعت دست کش خود را تعویض کنید و با استفاده از کاغذ استریل که به آن مدیکال پیپر نیز می گویند آن ها را بسته بندی  نمایید.

  جهت خرید انواع اتوکلاو دندانپزشکی می توانید به سایت دنت لند مراجعه نموده و یا با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 1 =