تجهیزات دندانپزشکی

وسایل مورد نیاز دندانپزشکی | نکات مهم در مورد تجهیزات دندانپزشکی

وسایل مورد نیاز دندانپزشکی

همه ما حداقل یک بار در زندگی استرس مراجعه به دندان پزشکی و انجام سایر روش های درمان را تجربه کرده ایم. این موضوع تا حد زیادی به دلیل وجود ابزار و تجهیزات زیادی است که در کلینک ها و مطب های دندان پزشکی وجود دارد. اگر برای مراجعه به دندان پزشک تردید دارید یا علاقه به آشنا شدن با وسایل مورد نیاز دندان پزشکی دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با وسایل مورد نیاز دندانپزشکی به طور کامل آشنا شوید.

یونیت دندانپزشکی

یکی از مهم ترین تجهیزات ضروری دندان پزشکی، یونیت دندانپزشکی یا صندلی بیمار است. به کمک این صندلی دندانپزشک می تواند زاویه مورد نظر و مطابق با دندانی که قصد ترمیم کردن آن را دارد، تنظیم کند. کلیه یونیت های دندان پزشکی دارای چراغ هستند که در بالای آن تعبیه شده و دندان پزشک با استفاده از آن می تواند به راحتی به کلیه دندان ها و بررسی سلامت و وضعیت آن ها دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، یونیت دارای لوله هایی برای تخلیه آب و ورودی آب و خروجی است که برای ساکشن و کراشوار و شیر آب برای استفاده هر بیمار برای آن استفاده می شود. در واقع یونیت با استفاده از هوای فشرده و فشار دادن پدالی که در پایین قرار گرفته کار می کند.

همچنین بخوانید :  سنسور RVG چیست؟

اینسترومنت ‌ها

اینسترومنت ها به وسایلی گفته می شود که دندان پزشک از آن ها برای تشخیص، معاینه، و درمان بیماری بیمار استفاده می کند. به طور کلی اینسترومنت ها دارای توربین، آنگل، هندپیس جراحی، ایرموتور و … هستند که متناسب با شرایط جسمانی بیمار و تشخیص پزشک از هر کدام از این وسایل استفاده می شود.

وسایل مورد نیاز دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی یک سیستم یا دستگاه ضد عفونی کننده است که با استفاده از فشار هوا و دمای بسیار بالا برای تمیز کردن میکروب های موجود روی اینسترومنت ها از آن استفاده می شود. در هر دندان پزشکی چندین ست مختلف اینسترومنت وجود دارد که دندان پزشک برای هر بیمار به صورت مجزا استفاده می کند. اما برای ضد عفونی کردن لازم است که این فرایند در دمای بسیار بالا انجام شود تا کلیه میکروب ها و آلودگی ها از روی اینسترومنت ها پاک شده و به بیمار دیگر منتقل نشود. این دستگاه بر اساس نیاز و ظرفیت مورد نیاز، برند، و مدل های مختلف و … تولید  و عرضه می شود.

آمالگاماتور

یکی از دستگاه های بسیار ویژه در دندان پزشکی که از آن برای مخلوط کردن مواد آمالگام از جمله جیوه، نقره، و … استفاده می شود. استفاده از این دستگاه کمک می کند که سطح کیفی مواد دندان هایی که قصد ترمیم کردن آن ها را دارید، با کیفیت بالاتری انجام شود . این دستگاه در انواع مختلف و با مدل های آمالگاماتور E کپسولی، E دو منظوری، و E پودری و … تولید می شود. بعضی از این دستگاه ها امکان تنظیم پودر و مواد مورد نیاز را به دندان پزشک می دهد. اما برخی دیگر نیازی به تنظیمات خاصی ندارد.

همچنین بخوانید :  معرفی مهم ترین تجهیزات عصب کشی

سنسور RVG

یکی از سنسورهای داخل دهانی دیجیتالی، سنسور RVG است. با استفاده از این دستگاه می توان تصاویر با وضوح و کیفیت بالا از داخل دهان تهیه کرد. سپس آن را از طریق پورت USB روی مانتیور برای بررسی دقیق تر انتقال داد. یکی از بهترین ویژگی این سنسور عملکرد سریع و دقیق آن است که در عرض 3 ثانیه می تواند تصویر پرتو X را روی مانیتور به دندانپزشک نشان دهد.

دوربین داخل دهانی

از دوربین داخل دهانی برای بررسی کردن سلامت دهان و دندان، میزان پوسیدگی دندان، میزان شکستگی دندان، پریودنتال، و هر نوع آسیب دیگر استفاده کرد. این دوربین به یک مانیتور مجهز شده که بیمار و دندانپزشک می توانند قسمت هایی از دهان که با چشم قابل مشاهده نیست را به دقت بررسی کند.

رادیوگرافی دندانپزشکی

دندانپزشک با استفاده از دستگاه X-Ray یا رادیوگرافی می تواند ساختارهای پنهان دندان مانند توده های بد خیم یا خوش خیم، حفره های دندانی، توده های استخوانی و … را به دقت بررسی کند.

لایت کیور

از دستگاه لایت کیور دندانپزشکی برای پلیمریزاسیون کامپوزیت های سبک استفاده می شود. به کمک این دستگاه می توان چندین ماده کامپوزیت یا مواد هم رنگ را برای ترمیم های دندانی مورد استفاده قرار داد.

اپکس لوکیتور

اپکس لوکتیور با نام دیگر اپکس فایندر فرکانس شناخته می شود. از این دستگاه برای اندازه گیری و بررسی مقاومت و امپدانس مواد پیرامون ریشه دندان استفاده می شود. این دستگاه شرایط و وضعیت طول کانال ریشه را در شرایط مختلف  خشک، مرطوب، خونین و حتی عفونتی به دقت نمایش می دهد. این دستگاه هیچ گونه اشعه ای نداشته و برای انسان مضر نیست.

همچنین بخوانید :  واترجت دندان چیست ؟ | چند نوع واترجت داریم

تجهیزات اندو دندانپزشکی

اندو یا درمان ریشه یا عصب کشی نیاز به تجهیزات منحصر به فرد و تخصصی دارد تا دندانپزشک با بهترین کیفیت به کار ترمیم ریشه دندان بپردازد. این تجهیزات با توجه به تشخیص دندانپزشک و میزان سطح پوسیدگی دندان هر بیمار ممکن است متفاوت و متغیر باشد. از مهم ترین تجهیزات اندو دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دستگاه روتاری
  2. دستگاه رادیوگرافی
  3. توربین
  4. آنگل
  5. دستگاه اپکس فایندر

سایر تجهیزات و وسایل مورد نیاز دندانپزشکی

برخی از تجهیزات دندانپزشکی معمولا در همه دندانپزشکان با کاربرد و عملکرد یکسان و مشابه وجود دارد. استفاده از این وسایل کمک می کند که فرایند ترمیم و درمان دندان درد با کیفیت بالا امکان پذیر شود. علاوه بر این، تاثیر زیادی در افزایش کیفیت و افزایش روند سرعت درمان به همراه خواهد داشت. استفاده از این تجهیزات برای کلیه کلینیک های تخصصی و دندانپزشکان عمومی یکسان است و کاربرد مشابهی دارد. از مهم ترین تجهیزات ضروری و لازم برای کلینک ها و مطب های خصوصی دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فرز توربین
  2. فرز آنگل
  3. دستگاه مکش
  4. اسید اچ
  5. یونیت
  6. باندینگ
  7. ماسک و دستکش
  8. ضد عفونی کننده سطوح و ابزار
  9. روکش موقت
  10. دریل
  11. سورنگ دندان پزشکی
  12. قالب
  13. آینه دهانی
  14. ساکشن
  15. پنس
  16. سوند
  17. تیغه برش
  18. قیچی های ترمیمی برای روکش یا بریج
  19. اسپاتول
  20. اتوکلاو
  21. پروب پریودنتال
  22. مته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 9 =