تجهیزات دندانپزشکی

کندانسور دندانپزشکی چیست ؟ و چه کاربردی دارد

کندانسور دندانپزشکی چیست ؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که کندانسور دندانپزشکی چیست ؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. در دندان پزشکی ها همواره لوازم های متعددی هستند که هر کدام دارای شکل ظاهری و کاربردی هستند که در میان آنها کندانسور ها بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده اند، این کندانسور های دندان پزشکی دارای سایز بندی و درجه بندی هستند که هر یک از آنها برای دندانی مناسب می باشند، این وسیله برای پر کردن دندان ها هنگام عصب کشی کاربرد دارد و با کمک آن می توان مواد را به خوبی درون دندان و کانال ها هدایت کرد تا روزنه ای نداشته باشند که میکروب وارد آنها شود. شکل ظاهری این وسیله تخت می باشد اما نوک آن اصولا گرد و با قطر های مختلف می باشد که آنها متناسب با دندانی هستند. جنس این وسیله اصولا از فولاد مقاوم می باشد و کاملا بهداشتی و استریل است و در برابر ضربه و فشار و همچنین رطوبت و مواد دندان ها مقاومت بالایی از خود نشان داده است و می توان به راحتی انها را ضد عفونی نمود تا برای بیمار دیگر هم قابل مصرف باشند.طراحی این وسیله به گونه ای است که دندان پزشک می تواند به راحتی آن را در دست گرفته و بر روی دندان بیمار فعالیت انجام بدهد تا با دقت بسیار بالا مواد را درون دندان عصب کشی شده قرار بدهد. این وسیله اهمیت زیادی در طب دندانپزشکی دارد به همین دلیل خرید آن به صورت ویژه انجام می شود تا تمام نمونه ها در اختیار دندانپزشکان قرار بگیرد.

همچنین بخوانید :  هندپیس چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ؟ | انواع هندپیس

خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی با برندهای معتبر اروپایی از دنت لند

انواع کندانسور دندانپزشکی:

انواع کندانسور دندانپزشکی وجود دارد که هر یک متناسب با یکی از دندان ها ساخته شده اند و از نظر قطر با یکدیگر متفاوت هستند اما شکل ظاهری آنها یکسان می باشد. از انواع این کندانسور های دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کندانسور معمولی
  2. کندانسور استوانه ای
  3. Back Action
  4. کندانسور کامپوزیت
  5. مارکلی
  6. پروگیزیمال

نمونه های گفته شده هر یک کارایی و کاربردی مختص به خود دارند، نمونه های معمولی اصولا برای فعالیت های عادی مورد استفاده قرار می گیرند اما نمونه های پروگیزیمال از نمونه هایی  هستند که هنگام عصب کشی و پر کردن دندان ها کاربرد دارد، این کندانسور ها همه از جنس فولاد هستند و مقاومت بالایی دارند و سطح آنها براق است و به گونه ای طراحی شده اند که می توان آنها را به خوبی در دست گرفت و بر روی دندان ها فعالیت کرد. البته نمونه های دیگری هم از این وسیله وجود دارند که برای ترمیم و زیبا سازی دندان ها به آنها نیاز مبرم دارید، از این کندانسور ها می توان به کندانسور قطره ای، کندانسور بدون عاج و کندانسور پانسمان اشاره کرد که امروزه این نمونه ها در مراکز دندانپزشکی بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده اند.

این کندانسور های نام برده در سه سایز کوچک و متوسط و بزرگ تولید می شوند که برخی به صورت یک طرفه و برخی دیگر به صورت دو طرفه هستند و از نظر کارایی با یکدیگر متفاوت هستند. البته سایز آنها با عدد و به صورت میلی متر بر روی هر کدام از کندانسور ها ثبت می شود تا پزشکان بتوانند به این سایز ها به راحتی دسترسی پیدا کنند.

همچنین بخوانید :  5 مدل برتر موتورهای ایمپلنت دندانپزشکی

برای خرید انواع اینسترومنت دندانپزشکی کلیک کنید

کاربرد کندانسور دندانپزشکی چیست ؟

کندانسور های دندانپزشکی همان گونه که از نامشان مشخص است بیشترین و تنها کاربرد آنها در طب دندان پزشکی می باشد، البته در این طب این وسیله کاربرد های فراوانی را از آن خود کرده است که از اصلی ترین این کاربرد ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای پر کردن کانال دندان ها پس از عصب کشی کاربرد دارد یعنی با کمک آن می توان مواد قرار داده شده داخل دندان را با کمک این وسیله فشرده کرد تا هم تمام سطح کانال دندان را پر کنند و هم مواد به هم فشرده شوند تا از هم جدا نشوند و به خوبی در جای خود قرار بگیرند.
  • برای متراکم کردن مواد بر روی دندان های کامپوزیت شده هم کاربرد دارد تا مواد به تمام نقاط دندان برسد و یکدست باشند.

بدانید که با کمک این وسیله ها در ابعاد و اندازه های مختلف می توان هر نوع دندانی را به راحتی در نمود و ترمیم کرد تا برای مصرف دوباره در اختیار بیماران قرار بگیرد، این وسیله هیچ نوک تیزی ندارد و در نتیجه استفاده از آن هم برای افراد هیچ گونه درد و خونریزی را به همراه نخواهد داشت و تنها با کمک نوک گرد آن مواد آمالگام را درون دندان ها فشرده می کنند تا شما دندان را به خود بگیرند و به راحتی کانال های تراشیده شده را پر کنند. با وجود آنها هیچ گونه حفره ای در دندان باقی نمی ماند و به راحتی تمام مواد در تمام بخش های دندان قرار می گیرند و از عفونت دندان جلوگیری می کنند.

همچنین بخوانید :  فایل روتاری چیست ؟ | معرفی انواع فایل روتاری

این مطلب را هم بخوانید: آبچوریشن دندان چیست ؟

نحوه مراقبت و نگهداری از کندانسورها:

از کندانسور ها باید مراقبت های لازم را انجام داد تا دچار مشکلات نشوید و آنها هم ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشند و افت کیفیت پیدا نکنند. نحوه مراقبت و نگهداری از کندانسور ها به گونه ای است که باید در صورت آغشته شدن نوک کندانسور ها به آمالگام همواره به سرعت با گاز استریل ان را تمیز نمود تا سفت نشود و حالت نگیرد که در این صورت ممکن است به کندانسور آسیب وارد کند، تنها نکته هنگام مراقبت از این وسیله مورد گفته شده می باشد زیرا از فلز ضد زنگ به دست آمده است به همین دلیل در برابر رطوبت و مواد ضد عفونی و استریل مقاومت بالایی دارد و دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی شود و می توان با اطمینان کامل از آن استفاده کرد.

در صورتی که مواد چسبیده به کندانسور به سرعت پاک نشود و ماده خشک گردد همواره باید با کمک فرز توربین تمیز گردد و ساییده شود که در این صورت جیوه آنها در هوا پخش خواهد شد که این اصلا برای شما متناسب نخواهد بود و البته ناگفته نماند که کیفیت آن هم دچار افت خواهد شد. با مراقبت صحیح و درست از این گونه لوازم دندانپزشکی می توان مدت زمان طولانی آنها را در اختیار داشت و با استریل کردن برای بیماران متعددی آنها را مورد استفاده قرار داد.امیدواریم از مطالب این مقاله که در مورد کندانسور دندانپزشکی چیست ؟ بود بهره ی کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 18 =