دانستنی های دندانپزشکی

انواع شکستگی دندان

معرفی انواع شکستگی دندان

در این مقاله قصد داریم تا به انواع شکستگی دندان بپردازیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.شکستگی دندان یکی از مشکلات رایج و دردناک در میان افراد می باشد که خود نمونه های مختلفی دارد. دندان ها بافت مستحکم‌ و مقاومی دارند اما در اثر فشار زیاد دچار شکستگی می شوند که این شکستگی نه تنها بر روی ظاهر دندان تاثیر می گذارد بلکه درد زیادی را برای افراد به همراه دارد. هر فرد ممکن است در طول زندگی خود دچار شکستگی دندان شود که نوع آن با دیگری متفاوت است اما در صورت مواجه شدن با هر نوع شکستگی دندان باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا آن را با تراش دادن و کامپوزیت کردن ترمیم نماید.

دنت لند ارائه دهنده انواع تجهیزات دندانپزشکی با قیمت های عالی

عواملی که باعث شکستگی دندانها می شود؟

عوامل متعددی هستند که ممکن است باعث شکستگی دندان های شما شوند به همین دلیل نوع شکستگی دندان ها با هم متفاوت است. از مهمترین عواملی که ممکن است شما هنگام مواجه شدن با آنها دچار شکستگی دندان شوید موارد زیر را شرح خواهیم داد:

  1. خوردن غذاهای سفت
  2. خوردن آبنبات
  3. خوردن یخ
  4. تصادف کردن
  5. خوردن جسم سخت به صورت
  6. زمین خوردن

لازم به ذکر است که عوامل گفته شده همه باعث بروز شکستگی در دندان می شوند که مسلما هر اندازه که ضربه و فشار وارد شده به دندان بیشتر باشد به همان اندازه هم شکستگی دندان بیشتر و عمیق تر خواهد بود. مراقبت از دندان ها بسیار لازم و ضروری می باشد زیرا دندان ترمیم شده نمی تواند مانند دندان اصلی فعالیت کند، از این رو باید از مصرف غذاهای سفت جلوگیری کنید، البته برخی افراد با کمک دندان به شکستن بادام و یا باز کردن درب بطری ها هم می پردازند که بیشترین آسیب را به دندان های خود وارد می کنند. با اطلاع از عوامل شکستگی دندان مسلما می توان بهتر از دندان های خود مراقبت کرد تا دچار آسیب دیدگی نشوند و سلامت خود را حفظ کنند. باید بگوییم که دندانپزشکان معتقد هستند تغییر دمای شدید در دهان هم می تواند باعث ایجاد ترک بر روی دندان گردد، یعنی اگر شما در مدت زمان کوتاه همزمان نوشیدنی سرد و نوشیدنی گرم مصرف کنید این تغییر ناگهانی دما می تواند بر روی دندان شما تاثیر زیادی بگذارد و آن را دچار شکستگی کند.

همچنین بخوانید :  بلیچینگ دندان چیست ؟ | بررسی مزایا و معایب بلیچینگ دندان

انواع شکستگی دندان

علائم ترک خوردن دندانها

زمانی که دندان شما دچار ترک می شود همواره مشکلات زیادی را برای شما به همراه دارد اما با علائمی هم خود را نمایش می دهد و مشخص می کند که شما با کمک این گونه علائم می توانید به آسیب دیدن دندان خود پی ببرید. این علائم عبارتند از:

  • تورم لثه های اطراف دندان ترک خورده
  • حساس شدن دندان نسبت به خوراکی های شیرین
  • درد دندان زمان خوردن و جویدن
  • حساس شدن به غذا و نوشیدنی های سرد و گرم
  • درد دائمی و خود به خود
  • درد در تمام نواحی دندان ها و لثه ها

در صورتی که شما با یکی از این علائم مواجه هستید حتما دندان شما دچار ترک شده است، اگر علائم شما کم باشد میران ترک خوردگی کمتر است ولی اگر درد شما زیاد است میزان ترک خوردگی دندان شما زیاد خواهد بود که در این صورت باید به سرعت مورد درمان قرار بگیرد. درمان سریع ترک دندان کمک می کنند تا آسیب دیدگی و ترک آن به سایر دندان ها نفوذ نکند و باعث عفونت لثه و دندان نگردد زیرا عفونت دندان و لثه مانع از بی حس شدن دندان می گردد و در نتیجه هنگام ترمیم دندان شما درد شدیدی را متحمل خواهید شد.

همچنین بخوانید :  عصب کشی دندان چیست ؟ | بررسی نکات مهم عصب کشی دندان

درد دندان ترک خورده نسبت به دندانی که کشیده شده بیشتر است زیرا دندان دارای عصب است که به لثه متصل می باشد، ترک خوردگی سبب ورم لثه و عصب دندان می گردد که این می تواند درد زیادی را به همراه خود داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید: راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

انواع درجه بندی شکستگی دندانها

شکستگی دندان ها همواره توسط دندانپزشکان درجه بندی می شوند، در این درجه بندی شکستگی ها به ۴ دسته تقسیم می شوند که این چهار دسته عبارتند از:

  1. کلاس یک؛ در این قسمت دندان لب پر می شود یعنی شکستگی تنها محدود به لایه مینای دندان می باشد.
  2. کلاس دو؛  در این نوع شکستگی به عاج دندان منتهی می شود که درد آن بسیار زیاد است.
  3. کلاس سه؛ در این نوع شکستگی به پالپ دندان می رسد.
  4. کلاس چهار؛ در این نوع شکستگی حالا عمودی دارد که به ریشه دندان می رسد.

براساس نوع شکستگی و شدت شکستگی دندان همواره درمان انتخاب می شود. اگر ترک ایجاد شده خطی باشد و کوچک اصولا باید تنها مراقبت های لازم را انجام داد تا ترک بیشتر نشود، اگر ترک زیاد و عمیق باشد و به عصب برسد اصولا آن را عصب کشی می کنند تا ترمیم گردد، اگر ترک شدید باشد و دندان نصف شود عصب آن را عصب کشی می کنند و عاج را بازسازی می نمایند، شکستگی کاسپ دندان که با کامپوزیت ترمیم می گردد و شکستگی عمودی ریشه است که با جراحی و ایمپلنت درمان می گردد.

همچنین بخوانید :  ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است ؟ | انواع ارتودنسی

تشخیص شکستگی دندان

در پاراگراف بالا به انواع شکستگی دندان پرداختیم اما ترک خوردگی دندان اصولا کار بسیار سختی است و تنها با مراجعه به دندانپزشک و یا گرفتن گرافی مشخص می شود. برای تشخیص دقیق همان گونه که گفتیم شما باید به یک دندان پزشک متخصص و مجرب مراجعه کنید تا تمام دندان های شما را به صورت کامل مورد معاینه قرار بدهد، اصولا دندان پزشکان با دیدن ظاهر دندان می توانند مشکلات آنها را شناسایی کنند و بدانند که ترک خوردگی آنها تا چه اندازه است. البته در صورتی که ترک خوردگی به خوبی مشخص نشود و یا شدت آن قابل شناسایی نباشد همواره دندان پزشک شما را به گرافی دندان می فرستد که در آن دندان شما کاملا مشخص است.

رادیوگرافی ها بسیار دقیق هستند و با کمک اشعه ها و پرتو ها به راحتی هر نوع شکستگی و ترک خوردگی را در دندان به نمایش می گذارند که با کمک آن دندان پزشک می تواند به خوبی بهترین درمان را برای دندان فرد در نظر بگیرد و اجرا کند تا دندان ترک خورده ترمیم گردد. با وجود این دو راه تشخیص شکستگی و ترک خوردگی در دندان همواره می توان با اطمینان به دندان پزشک مراجعه کرد و علت درد دندان خود را دانست و آن را درمان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =