تجهیزات دندانپزشکی

اپکس فایندر چیست ؟ | هر آنچه که باید در مورد دستگاه اپکس فایندر بدانید

اپکس فایندر چیست ؟

دستگاه های متعددی در طب دندانپزشکی جود دارد که هر کدام برای فعالیتی کاربرد دارند و مورد استفاده هستند، یکی از دستگاه هایی که امروزه برای بخش عصب کشی بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است با نام اپکس فایندر شناخته می شود که بسیار کاربردی و دقیق است.اپکس فایندر چیست ؟ این دستگاه کاربرد های فراوانی را به عهده دارد که مهمترین آن اندازه گرفتن دقیق طول کانال ریشه می باشد، لازم به ذکر است که این دستگاه بسیار کوچک است و یک صفحه مانیتور دارد که در آن اندازه ها و طول هر عصب به خوبی مشخص شده است و متناسب با آن می توان دندان را عصب کشی نمود، البته وجود این دستگاه مزیتی ویژه و خاص هم دارد که از انجام رادیوگرافی ها هم می توان جلوگیری کرد و اشعه کمتری را به بدن وارد نمود. قابل ذکر است که این دستگاه کمک می کند تا میزان آسیب دیدگی به عصب لثه ها و سایر بخش های دندان کمتر شود و در نتیجه دندان بهتر عصب کشی شود. در حال حاضر این دستگاه در طب دندانپزشکی جایگاه ویژه ای را به دست آورده است و توانسته عملکرد عالی را از خود نشان بدهد.

 

نحوه کار دستگاه اپکس فایندر دندانپزشکی:

دستگاه اپکس فایندر همان گونه که گفتیم یکی از بهترین و کارآمد ترین دستگاه های دندانپزشکی می باشد که نحوه کار با آن برای دندانپزشکان آسان می باشد اما برای سایر افراد نیاز به تجربه و مهارت دارد، نحوه کار با این دستگاه به گونه ای می باشد که پس از نصب و روشن کردن گیره های آن را به فایل اندو که داخل دندان قرار گرفته است متصل می کنند و سپس دستگاه طول عیب را نمایش می دهد تا فرد بتواند عمل عصب کشی را بهتر انجام بدهد. البته ناگفته نماند که الکترود های این دستگاه یکی بر روی لب بیمار و دیگری بر روی فایل اندو نصب می شود و با جریان الکتریکی اندو را حرکت می دهد تا به بخش آخر و انتهایی عصب برسد و در نتیجه بتواند طول را مشخص کند و به خوبی عصب آسیب دیده تخلیه شده و ترمیم گردد. زمانی که دستگاه فعالیت خود را به اتمام می رساند و اندازه طول عصب ها مشخص می شود همواره هم چراغ آن شروع به چشمک زدن می کند و هم آلارم صوتی آن به صدا در می آید.

همچنین بخوانید :  کمپرسور دندانپزشکی چیست ؟ | نکات مهم برای خرید کمپرسور دندانپزشکی

اپکس فایندر چیست ؟

خرید تجهیزات دندانپزشکی با بهترین برندها از دنت لند

موارد استفاده از اپکس فایندر چیست ؟

از اپکس فایندر ها همواره استفاده های مکرری می کنند و از همه مهمتر باید بگوییم که موارد استفاده از اپکس فایندر دندانپزشکی بسیار گسترده و خاص می باشد و از مهمترین و کارآمد ترین موارد استفاده است دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل داخلی یا خارجی توام با پرفوراسیون ریشه
  • برای بانوان باردار و افراد معلول ذهنی که اشعه رادیوگرافی برای آنها بسیار خطرناک می باشد این دستگاه کاربرد ویژه ای دارد و بدون آسیب عصب آنها را ترمیم می کند.
  • پرفوراسیون ریشه و کف اتاقک پالپ در حین درمان یا تهیه پست
  • ترمیم شکستگی عمودی ریشه

موارد استفاده از این دستگاه بسیار زیاد می باشد به همین دلیل است که پزشکان برای ترمیم و بازسازی دندان های افراد از آنها نهایت استفاده را می برند، لازم به ذکر است که دندانپزشکان با اطلاع از کاربرد های این دستگاه توانسته اند با اطمینان بیشتری آن را مورد استفاده را بدهند، ناگفته نماند که این دستگاه می تواند هم طول عصب را مشخص کند و هم می تواند به ترمیم کردن عصب های آسیب دیده کمک نماید و در نتیجه به بهبودی سریع تر دندان کمک نماید.

همچنین بخوانید :  دوربین داخل دهانی چیست ؟ و چه مزایایی دارد

مزایای دستگاه اپکس فایندر چیست ؟

استفاده از دستگاه اپکس فایندر دندانپزشکی همواره مزایای فراوانی را به همراه خود دارد، لازم به ذکر است که مزایای فراوان این دستگاه باعث شده تا روز به روز به تعداد مصرف کنندگان آن افزوده شود و دندان پزشکان با اطمینان بیشتری از آن استفاده کنند. از مهمترین و کارآمد ترین مزایای موجود در این دستگاه می توان به موارد زیر هم اشاره کرد که اهمیت زیادی دارند، این مزایا عبارتند از:

  • این دستگاه عاری از اشعه های مضر به خصوص اشعه ایکس می باشد و در نتیجه به بدن آسیبی وارد نمی کند.
  • این دستگاه عملکرد عالی دارد و نیازی به مهارت و تجربه ندارد و می توان به راحتی از آن استفاده کرد.
  • زمان فعالیت را کاهش می دهد به همین دلیل در زمان دندانپزشکان هم صرفه جویی خواهد شد.
  • هزینه استفاده از این دستگاه برای بیماران بسیار کمتر از دستگاه رادیوگرافی می باشد به همین دلیل می توانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند.
  • این دستگاه سرعت بالا و دقت زیادی دارد و توانسته با عملکرد عالی محبوبیت زیادی را به دست بیاورد.

قابل ذکر است که این مزایای ویژه باعث شده تا مصرف و خرید این دستگاه در بازار ها روز به روز بیشتر از قبل شود و در نتیجه بتوانید با اطمینان کامل از آن استفاده کنید و عصب های دندان های خود را به خوبی ترمیم نمایید و بدون هیچ گونه درد و مشکلی دندان خود را ترمیم کنید.

همچنین بخوانید :  معرفی مهم ترین تجهیزات عصب کشی

خرید جدیدترین تجهیزات اندو با پایین ترین قیمت

معایب دستگاه اپکس فایندر چیست ؟

دستگاه های دندان پزشکی در کنار مزایای فراوان همواره معایبی هم دارند اما مزایای آنها به قدری زیاد و ویژه می باشد که معایب به چشم نمی آیند، از مهمترین معایب این دستگاه یعنی اپکس فایندر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی دندان ها اپکسی بسیار باز دارند به همین دلیل این دستگاه در آنها عملکرد درست و دقیقی ندارد.
  • در دندان هایی که ضایعات پری اپیکال در آنها زیاد می باشد این دستگاه عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.
  • عفونت و چرک دندان ها و همچنین خونریزی زیاد باعث می شود تا دستگاه دچار خطا شود.
  • در صورتی که ریشه خمش داشته باشد این دستگاه نمی تواند آن را نمایش بدهد و درست اندازه گیری کند.
  • در صورتی که دندان با فلز پر شده باشد این دستگاه دقت خود را از دست می دهد.
  • در برخی بیماران ممکن است که تحریک الکتریکی به وجود بیاید.

این معایب باعث شده تا پزشکان در زمان استفاده بیشتر دقت کنند تا به نتیجه دقیق تر برسند.امیدواریم از این مقاله که در مورد موضوع اپکس فایندر چیست ؟ بود بهره ی کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 4 =