دانستنی های دندانپزشکی

پروتز دندان چیست ؟ | انواع پروتز دندان

پروتز دندان چیست ؟

امروزه توجه به سلامتی و زیبایی دندان ها تبدیل به یک اصل ضروری برای تمام افراد شده است؛ به همین علت، برخی اشخاص به دلیل برخورداری از دندان های نامرتب، پوسیده و حتی به دلیل جای خالی دندان های کشیده شده یا ریخته شده، ترجیح می دهند صحبت نکند و لبخند نزنند. از اینرو، مراجعه به دندانپزشک برای رفع مشکلات و بازیابی اعتماد بنفس توصیه می شود. گاهی اوقات دندانپزشکان از پروتزهای دندانی استفاده می کنند زیرا با دندان هایی مواجه هستند که خراب یا خرد شده اند و ضرورت استفاده از پروتز روکش احساس می شود. همچنین گاهی اوقات دندان ها به شدت تخریب شده اند و امکان روکش کردن آنها وجود ندارد و از پروتزهای متحرک که با نام دندان مصنوعی شناخته می شوند استفاده می کنند. بنابراین بحث پروتز دندان، بسیار گسترده بوده و از انواع مختلفی برخوردار است که ما در این مقاله قصد معرفی و شرح مزایای آن را داریم؛ با ما تا انتهای این مطلب کاربردی و مفید همراه باشید.پروتز دندان چیست ؟ پروتز دندان یک نوع وسیله دندانپزشکی است که نقص دندان را می پوشاند و یا جایگزین دندان از دست رفته می شود. پروتز دندان در گذشته تحت عنوان دندان مصنوعی شناخته میشد اما امروزه انواع مختلفی از آن، از روکش های ترمیمی یک دندان تا پروتزهای متحرک ابداع شده اند که بنابر تشخیص دندانپزشک برای حفظ سلامت یا زیبایی دندان ها بکار می روند. پروتز در اصطلاح به معنی جایگزینی است و انواع پروتزهای دندان نیز قادر به بازسازی ساختار از بین رفته ی دندان ها هستند تا عملکرد و زیبایی دندان ها را بازگردانند. پس از معاینه دندان ها و تهیه عکس های ضروری از دهان، دندانپزشک یا متخصص پروتزهای دندانی، بهترین نوع را برای شما تجویز می کنند که وابسته به نوع آن، مراحل نمونه گیری، آماده سازی و نصب انجام می شود‌. پروتز ساخته شده به دندان های طبیعی شبیه هستند و هنگام لبخند یا صحبت کردن، تفاوت زیادی میان آن و دندان های اصلی وجود ندارد.

همچنین بخوانید :  علت تغییر رنگ کامپوزیت و لمینت دندان چیست ؟

خرید تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت عالی از دنت لند

انواع پروتز دندان چیست ؟

پروتز دندان بر اساس نوع استفاده به دو دسته کلی ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود. تفاوت پروتزهای ثابت و متحرک نیز در قابلیت حرکت و خارج کردن آن از دهان می باشد که پروتز ثابت به هیچ عنوان جدا نمی شود. همچنین از لحاظ زمان اجرا شدن نیز به دو دسته فوری و معمولی تفکیک می شوند که پروتز فوری، در مدت زمان کوتاهی ساخته، آماده و نصب می شوند. نکته ای که میان تمام پروتزهای دندان مشترک است، نیاز به مراقبت و رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان برای حفظ سلامتی دندان ها و دوام پروتز می باشد. در این بخش به شرح انواع آن خواهیم پرداخت.

• پروتز ثابت

انواع پروتز ثابت می تواند متکی بر دندان یا ایمپلنت باشد. پروتزهای ثابت متکی بر دندان شامل کراون، بریج و ونیر می باشند.

پروتز کراون:

پروتز کراون در دو نوع تمام سرامیک یا PFM هستند که دسته دوم از زیر ساخت فلزی برخوردار می باشند. هر کدام از انواع کراون بنابر تشخیص دندانپزشک و وضعیت دندان ها، بکار می روند. بنابراین روکش کراون جزو پروتز های ثابتی است و برای ترمیم دندان هایی به کار می رود که حدود نصف یا بیشتر از نصف ساختار تاجی آن باقی مانده است.

همچنین بخوانید :  ونیر دندان چیست ؟ | بررسی انواع ونیر دندان

پروتز بریج:

پروتز دندان ثابت بریج برای پر کردن فضای خالی میان دو دندان کاربرد دارد. در حقیقت برای نصب روکش پل یا بریج، به پایه احتیاج است، لذا دندان های دو طرف جای خالی، تراش داده می شوند تا فضای ایجاد پایه و نصب روکش فراهم گردد. این نوع پروتز دندانی بیشتر برای دندان هایی که دیگر قابل روکش نیستند و به طور کل خرد شده اند یا فضای خالی دندان افتاده، کاربرد دارد‌.

پروتز ونیر:

پروتز ثابت ونیر یک لایه‌ ی نازک از جنس رزین نیمه شفاف است که هم رنگ دندان ها ساخته می شود و برای رفع عیوب ظاهری و پوشاندن نقص های جزئی دندان های سالم، کاربرد دارد. اگر دندان ها پوسیده و خرد نباشند، می توان از انواع روکش های ونیر همچون لامینت، کامپوزیت و لومینرز برای افزایش ماندگاری دندان ها و زیبایی آنها استفاده کرد.

پروتز ایمپلنت:

ایمپلنت پیچ هایی از جنس فلز تیتانیوم است که سازگار لثه و بدن انسان می باشند و از طریق جراحی، در بخش زیرین لثه و در داخل استخوان فک، دقیقا جایی که ریشه دندان ریخته شده وجود داشته است قرار داده می شوند. پس از نصب این پایه، امکان قرار دادن پروتز دندانی ثابت روکش ایمپلنت بر روی آن فراهم می گردد. در حقیقت بعد از قرار دادن پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک، فرآیند جوش خوردن آن به فک آغاز می شود و پس از گذشت مدت زمانی معین، دندانپزشک اقدام به قرار دادن بخش تاج و پروتز دندان بر روی پایه می کند.

همچنین بخوانید :  راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست ؟

• پروتز متحرک

پروتز متحرک به دو دسته پروتز کامل و پروتز ناکامل یا پارشیل تقسیم بندی می شود. چنانچه دندان های کنار هم یک فک، کشیده شده باشند، از پروتز دندان متحرک کامل استفاده می شود که شامل تمام دندان های فک بالا و پایین است. چنانچه تعدادی از دندان ها در بخش های مختلف یک فک ریخته باشند، از پروتز دندان متحرک پارشیل یا اوردنچر استفاده می شود.

برای خرید انواع جرمگیر دندانپزشکی با قیمت های عالی کلیک کنید

کاربرد پروتز دندان چیست ؟

• پروتز دندان برای افرادی که یک دندان یا چندین دندان افتاده دارند بسیار مناسب است و سبب بازگشت کارآیی دندان ها برای خوردن غذا و زیبایی ظاهری هنگام صحبت کردن یا خندیدن می شود.
• برای دندان هایی که عیوب ظاهری و یا پوسیدگی دارند، استفاده از پروتزهای دندانی روکش، جهت افزایش مقاومت دندان و پیشگیری از ریختن، کاربرد دارند.

پروتز دندان چه مزایایی دارد ؟

• جای خالی میان دندان ها را پر می کنند.
• ظاهری زیبا و طبیعی دارند.
• پروتزهای روکش به آسانی قابل رویت نیستند و بسیار مشابه به ساختار دندان های اصلی مجاور هستند.
• انواع پروتزهای متحرک به سهولت از دهان خارج می شوند و به راحتی قابل تمیز کردن هستند.

این مطلب را هم بخوانید: ایمپلنت دندان چیست ؟

سخن پایانی

پروتز دندان برای ترمیم و حفظ سلامت دندان ها و همچنین بهبود کیفیت زندگی افراد بسیار کاربردی می باشد. امیدواریم نکات مطرح شده در این مقاله که در مورد پروتز دندان چیست ؟ بود مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =