دانستنی های دندانپزشکی

ایمپلنت دندان چیست ؟ | نکات مهمی که باید در مورد ایمپلنت دندان بدانید 

ایمپلنت دندان چیست ؟

در این مقاله ما به موضوع ایمپلنت دندان چیست ؟ و بررسی تمام نکات مهم در مورد آن پرداخته ایم. دانشمند سوئدی به نام اینگوار برنکمارک با کشف ایمپلنت دندان توانست تحول عظیمی را در دنیای دندانپزشکی ایجاد کند و جایگزین مناسبی برای دندان های مصنوعی و بریج پیدا کند تا جای یک یا چند دندان از دست رفته شما را تقریباً به طور دائمی پر کند. در تعریف ساده میتوان ایمپلنت را نوعی ریشه مصنوعی دندان دانست که با یک عمل جراحی در استخوان فک جای میگیرد تا تاج دندان که عملکردی مشابه دندان های طبیعی و همچنین ظاهری مانند دندان طبیعی دارد بر روی آن قرار گیرد.

خرید تجهیزات دندانپزشکی با برندهای معتبر از وبسایت دنت لند

مراحل انجام ایمپلنت دندان چیست ؟

اگر در آن ناحیه ایی که میخواهید عمل ایمپلنت گذاری را انجام دهید دندان یا ریشه دندان وجود دارد ابتدا از طریق آتروماتیک، آنها باید برداشته شوند طوری که به استخوان و صفحه باکال آسیبی وارد نشود و حفره داخل استخوان کاملا سالم بماند.گاهی بعد از ایجاد حفره با استخوانی نرم و یا با ضخامت کم استخوان مواجه میشویم که در این صورت باید پیوند استخوان قبل از عمل جراحی ایپملنت انجام شود.در این مرحله برای کاشت ایمپلنت در استخوان فک سوراخی را ایجاد میکنند و ایمپلنت را در عمق آن کار میگذارند.بعد از کاشت ایمپلنت پزشک معالج مدت زمانی را برای ادغام بافت طبیعی استخوان بدن با ایمپلنت و استخوان سازی در نظر میگیرد.پس از مدت زمان مشخصی که فرایند استخوان سازی شکل گرفت نوبت به نصب اباتمنت می رسد. اباتمنت یک سوکت توپ مانند است که به عنوان کمک فنر و بالشتک عمل می کند. روی خط لثه در بالای ایمپلنت دندان قرار می گیرد و به عنوان رابط بین قسمت تاج (بخش قابل مشاهده دندان) و خود ایمپلنت عمل می کند. اباتمنت حکم تکیه گاهی را دارد که از پایین به ایمپلنت و از بالا به تاج متصل می شود. نصب اباتمنت یک جراحی جزئی سرپایی است که معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود. پس از نصب اباتمنت دو هفته طول می کشد تا لثه ها بهبود یابند و تاج دندان مصنوعی متصل شود.در آخر بعد از بهبود لثه و استحکام کافی استخوان فک تاج هایی که به صورت ثابت، متحرک و یا ترکیبی هستند بر روی آن نصب میشود.

همچنین بخوانید :  ایمپلنت پایه کوتاه چیست ؟ و چه کاربردی دارد

مواد ایمپلنت دندان از چه جنسی هستند :

بسیاری از افراد نمیدانند موادی که در ساخت ایمپلنت استفاده میشود چه موادهایی هستند؟ باید گفت در ساخت این جسم از آلیاژ تیتانیوم یا سرامیک استفاده میشود. اما استفاده تیتانیوم به دلیل مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی در ساخت ایمپلنت های دندان رایج تر است.

خطرات و عوارض ایمپلنت دندان چیست ؟

عمل ایمپلنت گذاری با تمامی محاسنی که دارد میتواند در کوتاه مدت( بعد جراحی) و در دراز مدت عوارض و خطراتی که به همراه داشته باشد.

در کوتاه مدت :

خونریزی : برای کاشت ایمپلنت حفره ایی در لثه و استخوان ایجاد میکنند که همین امر باعث خونریزی از لثه میشود و گاها تا ترمیم لثه این خونریزی به صورت جزعی ادامه دارد.

درد، کبودی و ورم : در روزهای ابتدایی جراحی ایمپلنت شما شاهد درد، کبودی و ورم در صورت و لثه خواهید بود که جای نگرانی نیست.

ایجاد حساسیت : تب، سوزن سوزن شدن، از بین رفتن حس چشایی و تحلیل لثه ها میتواند از عوارض های ایمپلنت باشد.

در دراز مدت :

ایجاد عفونت ایمپلنت : عفونت ایمپلنت میتواند با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن و یا بر اثر بیماری که در آن سیستم ایمنی بدن درگیر است، رخ دهد. هرچند که احتمال آن کم است اما در دراز مدت میتواند یکی از عوارض کاشت ایمپلنت باشد.

همچنین بخوانید :  مینا کاری دندان چیست ؟ | انواع اسیب دیدگی مینای دندان

لق شدن دندان های کناری : یکی از عوارضی که میتوان بعد از کاشت ایمپلنت اتفاق افتد احساس لقی در دندان کناری ایمپلنت است که حس شما کاملا درست است اما بعد از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک این عارضه کوتاه مدت رفع خواهد شد.

حساس شدن سینوس ها : تحریک سینوس ها در هنگام ایمپلنت در دراز مدت امکان پذیر است.

لق شدن ایمپلنت دندان : تحقیقات نشان داده است به مرور زمان امکان لق شدن ایمپلنت وجود دارد و میتواند جزء عوارض آن باشد.

برای خرید انواع موتور ایمپلنت با قیمت های مقطوع کلیک کنید

طول عمر ایمپلنت چقدر است ؟

عوامل زیادی بر طول عمر و دوام ایمپلنت دندان تأثیر می‌ گذارد که بهتر است برای طول عمر بیشتر ایمپلنت،هر شش ماه یکبار نزد پزشک خود رفته و مطمئن شوید که ایمپلنت سالم و دارای عملکرد طبیعی است. لثه، استخوان فک و دهان میتواند تاثیر زیادی در طول عمر ایمپلنت داشته باشد مثلا افرادی که درگیر دیابت هستند و همچنین افرادی که سیگار استفاده میکنند ایمپلنت دندان آن عمر کمتری نسبت به افراد سالم دارد. اما به طور کلی میتوان عواملی مانند : مهارت و تجربه ایمپلنتولوژیست، برند ایمپلنت، شرایط بیمار پیش از کاشت ایمپلنت، مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت، جنس ایمپلنت دندان و محل کاشت ایمپلنت در طول عمر مفید بسیار موثر دانست اما میتوان با رعایت موارد بهداشتی و تمام نکات گفته شده طول عمر ایمپلنت را 20 سال تخمین زد و تا زمانی که ایمپلنت شل و یا عفونت نکرده است نیازی به تعویض آن نخواهید داشت.

ایمپلنت دندان چیست ؟

مراقبت هایی که باید بعد از ایمپلنت دندان انجام شود ؟

هنگامی که عمل ایمپلنت گذاری انجام میدهید بدون شک این جسم خارجی را به عنوان دندان پذیرفته اید بنابراین مراقبت و نگهداری آن هم باید مانند دندان های طبیعی با روشی صحیح انجام شود. مراقبت های اولیه توسط پزشک معالج به بیمار گفته میشود اما ایمپلنت در دراز مدت به مراقبت هایی نیاز دارد که در این مطلب به چند روش آن اشاره میشود.

همچنین بخوانید :  ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است ؟ | انواع ارتودنسی

مسواک زدن :

مسواک زدن یکی از ارکان مهم برای جلوگیری از رشد باکتری ها، همچنین جلوگیری از پوسیدگی دندان و بروز بیماری های دهان و دندان است که میتواند به صورت برقی و یا دستی تهیه شود. مراقبت از ایمپلنت هم مانند دندان های طبیعی میباشد و حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و بهتر است برای داشتن دندان و ایمپلنت سالم بعد از هر وعده مصرف غذاهای شیرین و یا استفاده از مواد اسیدی و گاز دهان را با آب بشویید.

نخ دندان کشیدن :

همه افراد برای تمیز کردن دندان ها فقط از مسواک استفاده می کنند که این وسیله نمیتواند ذرات ریز بین دندان ها را از بین ببرد و بهترین روش برای از بین بردن و تکثیر باکتری های مضر دهان استفاده از نخ دندان است که علاوه بر دندان های سالم، در ایمپلنت ها و دندان های مصنوعی بسیار کاربردی میباشد.

استفاده از واتر فلاسر :

اگر به نخ دندان دسترسی ندارید میتوانید با تهیه واتر فلاسر با نوک غیر فلزی در کاهش پلاک و التهاب بعد از کاشت ایمپلنت کمک شایانی کنید.

تمیز کننده های لثه :

مراقبت از لثه و دهان عمر ایمپلنت را طولانی تر میکند که به همین منظور ابزارهایی با سری ابریشمی برای تمیز نگه داشتن و حفظ سلامت لثه تولید شده است.

پاکسازی تخصصی ایمپلنت :

تمامی افراد برای داشتن دندان های سالم باید هر 6 ماه یکبار توسط پزشک معالج معاینه شوند تا از سلامت دندان و دهان خود اطمینان حاصل کنند که ایمپلنت هم از این قضیه مستثنی نمیباشد باید برای از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از عفونت در لثه، پاکسازی عمیقی در سطح دندان و پلاکت های به وجود آمده خطوط کناری لثه انجام دهید.

خرید انواع تجهیزات جراحی با کیفیت های استثنایی از دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =