دانستنی های دندانپزشکی

بلیچینگ دندان چیست ؟ | بررسی مزایا و معایب بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان چیست ؟

شاید تا بحال به سوال برای شما پیش امده باشد که بلیچینگ دندان چیست ؟ اولین چیزی که در ارتباط با دیگران همیشه به چشم می آید، دندان های آن ها می باشد که در زیبایی چهره و اعتماد به نفس آنها نیز تاثیر زیادی دارد. امروزه روش های متعددی مانند کامپوزیت و لمینیت برای سفید کردن دندان ها به وجود آمده است که یکی از سریعترین و کم هزینه ترین روش ها بلیچینگ دندان هاست. بلیچینگ به روش کاملا حرفه ایی لکه ها و رنگدانه هایی که به وسیله مواد غذایی، دخانیات، نوشیدنی ها و… در دندان ها نفوذ کرده اند را پاکسازی میکند. عملکرد بلیچ دندان مثل قرار دادن لباس سفید در وایتکس است. مواد مخصوص سفید کننده روی دندان قرار می گیرند که می توانند به داخل دندان نفوذ کنند و مولکولهای رنگی را از بین ببرند و در نتیجه رنگ دندان روشن تر می شود.

خرید جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی با بهترین کیفیت و قیمتی بینظیر از وبسایت دنت لند

بلیچینگ به چند روش انجام میشود ؟

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی یا افیس بلیچینگ :

در ابتدا باید یادآور شد بلیچینگ باید توسط متخصص بلیچینگ انجام شود تا دندان ها از عوارض کمتری برخوردار شوند.

همچنین بخوانید :  پروتز دندان چیست ؟ | انواع پروتز دندان

هنگام بلیچینگ کردن دندان ها در مطب، ابتدا اگر جرمی در دندان وجود داشته باشد جرمگیری میشود و دهان توسط دهان باز کن برای عمل بلیچینگ کاملا باز میشود. در این مرحله برای محافظت از لثه ها ، لثه ها را توسط ژل های مخصوصی میپوشانند و سپس با ماده شیمیایی به نام پراکسید هیدروژن که از غلظت بالایی برخوردار است برای سفید کردن دندان ها استفاده میکنند. دندان ها در معرض نور لیزرها به مدت 30 دقیقه قرار میگیرند و با اکسید شدن رنگدانه های مینای دندان موجب سفید شدن دندان ها میشود.

بلیچینگ به روش خانگی :

در بلیچینگ دندان ها به روش خانگی مدت زمان بیشتری را باید صرف کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. در این روش از ماده شیمایی به نام پراکسید کربامید که غلظت کمتری نسبت به پراکسید هیدروژن دارد استفاده میشود و بر خلاف روش مطبی که از لیزر و نور شدید استفاده میشود در این روش ماده شیمیایی در قالب های شیشه ایی و نازکی که دارای فضای مناسبی بین دندان و مواد است ریخته میشود و روی دندان ها گذاشته میشود. مدت زمانی که باید قالب روی دندان ها قرار گیرد بسته به وضعیت دندان های فرد، بین یک الی شش ساعت در روز است و این پروسه میتواند تا یک ماه ادامه پیدا کند بنابراین این روش صبر و حوصله شخص را می طلبد. چنانچه شخص فرصت کافی نداشته و بخواهد بلیچینگ دندان را سریع و در کوتاه ترین زمان انجام دهد، بهتر است این کار را در مطب دندانپزشکی انجام دهد.

همچنین بخوانید :  مینی ایمپلنت چیست ؟ و چه مزایایی دارد

نکته : هنگام استفاده از بلیچینگ به روش خانگی نباید این مواد شیمیایی به لثه و صورت تماسی داشته باشد.

در بلیچینگ از چه موادی استفاده میشود ؟

بلیچینگ هم مانند سایر روش های سفید کننده دندان، برای از بین بردن رنگدانه های غیر طبیعی که بر روی دندان ایجاد میشود از دو ماده ی شیمیایی پراکسید هیدروژن و پراکسید کربامید استفاده میکند. پراکسید هیدروژن و پراکسید کربامید دو ماده جداگانه ای هستند که هنگام بلیچینگ کردن دندان ها در مطب از ماده پراکسید هیدروژن و جهت بلیچینگ کردن دندان ها به روش خانگی از ماده پراکسید کربامید استفاده میشود. به طوری کلی با نفوذ این مواد به مینای دندان رنگدانه هایی که بر روی دندان تشکیل شده اند اکسید میشود و رنگ عاج دندان روشنتر میشود.

برای دیدن جدیدترین دستگاه های بلیچینگ در وبسایت دنت لند کلیک کنید

مزایا و معایب بلیچینگ دندان چیست ؟

مزایا :

روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها به وجود آمده است که بلیچینگ دندان نسبت به سایر روش ها از هزینه کمتری برخوردار است.

بلیچینگ دندان در کمترین و سریع ترین زمان ممکن دندان های شما را سفید میکند.

در این روش خطری برای شما و دندانتان پیش نمی آید و یکی از ایمن ترین روش ها برای داشتن دندان های سفید و مرواریدی میباشد.

همچنین بخوانید :  عصب کشی دندان چیست ؟ | بررسی نکات مهم عصب کشی دندان

یکی دیگر از مزایای بلیچینگ دندان محافظه کارانه و کم تهاجمی بودن آن است. زیرا همانند دیگر روش های درمانی نیازی به آماده سازی دندان ها و تغییر در ساختار دندان ندارد. در واقع این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد و بدون هیچ آسیبی به دندان، باعث سفیدی و زیبایی دندان ها می شود

معایب :

یکی از شایع ترین و بزرگترین معایب بلیچینگ دندان حساس شدن دندان ها میباشد. در بلیچینگ دندان چه به روش خانگی و چه در مطب دندانپزشکی به دلیل موادی که در سفید کردن دندان ها استفاده میشود باعث ایجاد شدن حساسیت هایی در دندان و بافت دهان میشود که اگر این روش در مطب انجام شود به دلیل استفاده از ابزارهای حرفه، دندان از آسیب و حساسیت کمتری برخوردار میشود.

در این روش هم مانند روش های دیگر به مرور زمان نیاز به تمدید شدن دارد و مدت زمان آن بسته نوع رژیم غذایی، استفاده از دخانیات، رعایت بهداشت دهان و دندان و…میباشد.

در بلیچینگ، عوامل متعددی مانند وراثت، سن و نوع دندان، تعیین کننده درجه سفیدی دندان است.

برای مشاهده قیمت دستگاه جرمگیر دندانپزشکی کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 14 =