تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی ضروری در مطب دندانپزشکی

یکی از مسائل مهم برای هر دندانپزشکی، رضایت و راحتی مراجعه کننده و البته خود دندانپزشک میباشد. تاثیر تجهیزات دندانپزشکی در این امر به وضوح قابل درک است. این تجهیزات علاوه بر کمک به دندانپزشک برای انجام هرچه بهتر خدمات، به بیماران نیز کمک میکند تا درمان و خدمات بهتری را دریافت نمایند. از این رو قصد داریم در این مقاله به معرفی برخی از تجهیزات دندانپزشکی ضروری در مطب دندانپزشکی بپردازیم و با کاربرد آنها شنا شویم.

تجهیزات مهم و مورد نياز مطب دندانپزشکی

 

یونیت دندانپزشکی

احتمالا اولین چیزی که با ورود به مطب دندانپزشکی توجه مراجعین را به خود جلب میکند، یونیت دندانپزشکی است. یونیت دندانپزشکی در واقع مانند میز کاری است که تمام ابزار مورد نیاز برای ارائه خدمات و انجام کارهای مورد نظر بیماران را در بر دارد. این وسیله، خود شامل قسمت هایی به شرح زیر است:

  • صندلی: صندلی محل استقرار بیمار در طول زمان درمان بوده و راحتی و قابل تنظیم بودن آن اهمیت بالایی دارد. به طور کلی این صندلی ها در سه طرح U، X و Z ساخته و عرضه میشوند.هرکدام از این مدل های صندلی ذکر شده دو موتور دارند. یک موتور، محل نشستن و دیگری پشتی صندلی را تنظیم میکند.
  • کراشوار: این قسمت از یونیت دندانپزشکی، مخصوص شست و شوی دهان بیمار است و شامل اجزایی همچون ساکشن،لیوان پر کن و کاسه شست و شو است.
  • تابلت: تابلت در یونیت اهمیت زیادی دارد زیرا هم محل قرار دادن اینسترومنت ها، سینی، شلنگ، نگاتوسکوپ و.. است و هم کنترل بخش های مختلف یونیت در آن قرار دارد؛ ازجمله کنترل لیوان پر کن، کنترل چراغ و…
  • چراغ: این بخش بدلیل نقشی که در دقت و عمل دندانپزشک دارد، باید به دقت انتخاب شود. چراغ ها بسته به کیفیت نوری که دارند و نیز تکنولوژی بکار رفته در ساخت آنها، قیمت های متفاوتی دارند اما در مجموع میتوان گفت هر چراغی از لامپ هالوژن یا لامپLED ، کاسه چراغ، قاب، کلید یا سنسور روشن و خاموش و کلید تنظیم شدت نور تشکیل شده است.
  • جعبه(box): یونیت دندانپزشکی به منظور کارکرد بخش هایی مانند ساکشن، کراشوار، دوش آب لیوان و… نیاز به آب و هوا و درنتیجه سیستم خروجی فاضلاب و ورودی آب و هوا دارد. این سیستم در جعبهٔ یونیت جای گرفته است.
همچنین بخوانید :  واترجت دندان چیست ؟ | چند نوع واترجت داریم

 

برای خرید یونیت دندانپزشکی و مشاهده و مقایسه قیمت انواع آن، میتوانید از سایت دنت لند بازدید کنید و یا درصورت نیاز، نگاهی به یونیت های دست دوم بیندازید تا بتوانید با پول کمتری این ابزار مهم را تهیه نمایید.در هرصورت ویژگی های هر مدل را به خوبی بررسی کنید تا انتخاب و خرید درستی داشته باشید.

 

اتوکلاو دندانپزشکی

این وسیله برای استریل کردن ابزار مورد استفاده در پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی بکار میرود. اتوکلاو ها برمبنای فشار و دما، تجهیزات را ضدعفونی کرده و آماده استفاده مینمایند. این دستگاه در سه کلاس N،S و B تولید و عرضه میشود. شما میتوانید بسته به نیاز و ویژگی های مدنظرتان، این سه کلاس را بررسی نموده و مناسب ترین مدل برای مطب خود را تهیه نمایید.

  • اتوکلاو کلاس N:این مدل از اتوکلاو تنها قادر به استریل کردن ابزار جامد پوشش دار است؛ بنابراین لازم است در خرید این نوع اتوکلاو دقت لازم را داشته باشید.
  • اتوکلاو کلاسS : کارخانه سازنده این کلاس، تجهیزاتی را که میتوان توسط این دستگاه استریل کرد را مشخص میکنند. ابزار پوشش دار و بدون پوشش جامد و نیز حفره دار B  از جمله وسایلی هستند که توسط این دستگاه استریل میشوند.
  • اتوکلاو کلاس B: این کلاس در مقایسه با دو نوع قبلی، کاربرد بیشتری داشته و قادر است بازار پوشش دار و بدون پوشش جامد، ابزار حفره دار مدلB و مدلA  و.. را استریل کند.

کمپرسور هوا

امروزه بسیاری از خدمات درمانی، ترمیمی و زیبایی که در کلینیک های دندانپزشکی ارائه میشوند نیازمند هوای فشرده هستند بنابراین یکی از ابزارهای ضروری در این کلینیک ها، کمپرسور هوا یا دستگاه پمپ باد است. کمپرسورهای مورد استفاده در دندانپزشکی ها به دلیل طراحی مناسب و متریال خاص مورد استفاده در ساخت آنها، نیازی به روغن کاری ندارند و البته این موضوع باعث میشود صدای بسیار ناچیزی تولید کنند.  یکی دیگر از نکات مهم در خرید کمپرسور دندانپزشکی یه عنوان یکی از تجهیزات ضروری مطب دندانپزشکی، ارائه هوای سالم، تمیز و فشرده است. از آنجا که بیماران طی درمان تحت تاثیر این هوا قرار میگیرند، اطمینان از عدم آلودگی این هوا ضرورت دارد.

ساکشن دندانپزشکی

ساکشن دندانپزشکی دستگاهی است که برای تمیز نگه داشتن حفره دهان طی درمان استفاده میشود. این دستگاه در واقع مانند یک جاروبرقی عمل کرده و مایعات و گاهی ذرات کوچک موجود در دهان بیمار را از طریق لوله ساکشن از دهان بیمار خارج میکند. در اینجا 3 نوع دستگاه ساکشن را مورد بررسی قرار میدهیم:

  • ساکشن آبی: این ساکشن بزاق و مایعات اضافی را از دهان بیمار خارج میکند تا پزشک بهتر خدمات خود را ارائه کرده و بیمار نیز درمانی با کیفیت داشته باشد.
  • ساکشن هوایی: این نوع ساکشن، مواد و ذرات کوچک حاصل از ترمیم، جراحی و بعضا ذرات دندان را توسط نیروی مکش خود، از دهان بیمار به لوله ساکشن منتقل نموده و به بخشی از دستگاه که به خروجی فاضلاب متصل است میبرد.
  • ساکشن برقی دندانپزشکی : نوع جدیدی از ساکشن است که قدرت مکش فوق العاده و ابعاد کوچکی دارد. این نوع ساکشن دارای فیلتر آنتی باکتریال و سنسورهای محافظتی است. این ویژگی ها در کنار سایر ویژگی های این نوع جدید، منجر به محبوب و کاربردی تر شدن آن نسبت به مدل های دیگر دستگاه ساکشن شده است.
  • ساکشن مرکزی دندانپزشکی

 

همچنین بخوانید :  دوربین داخل دهانی چیست ؟ و چه مزایایی دارد

رادیوگرافی دندانپزشکی

کاربرد اشعه ها در زندگی ما آنقدر گسترده شده که در بسیاری از روشهای درمانی نیز جا باز کرده اند. اشعه ایکس از مواردی است که در تصویر برداری های پزشکی بسیار کاربرد دارد. در نوعی از تصویر برداری از دندان و بافت های دهانی نیز از این اشعه استفاده میشود. رادیوگرافی دندان به کمک دستگاههای رادیوگرافی دندانپزشکی به دو صورت انجام میشود:

  • رادیوگرافی دندان با سی تی اسکنcone beam : در این تصویر برداری از اشکعه ایکس استفاده میشود و به کمک آن مشکلات لثه، ریشه دندان، فک و… بررسی میشود. این تصویر برداری با تصویر برداری انجام شده در سی تی اسکن روتین دندانپزشکی کمی تفاوت دارد.
  • رادیوگرافی دیجیتال دندان: در این رادیوگرافی، تصاویر دوبعدی تهیه شده و به مانیتور ارسال میشوند. دندانپزشک با بررسی این تصاویر میتواند بررسی دقیق تری داشته باشد و مشکلات جزئی که با تصویر برداری معمولی قابل مشاهده نیستند را بررسی نماید.

 

آمالگاماتور دندانپزشکی

ماده ای برای پر کردن دندان به کار میرود آمالگام نام دارد که انواع مختلفی دارد.آمالگاماتور دستگاهی است که برای ترکیب کردن مواد لازم برای پر کردن دندان استفاده میشود. اگر این مواد به صورت دستی ترکیب شوند ممکن است ترکیب مناسبی ایجاد نشده و در نتیجه عمل ترمیم به خوبی صورت نگیرد.سه نوع اصلی آمالگاماتور موحود است:

  • آمالگاماتور ترکیبی
  • آمالگاماتور کپسولی
  • آمالگاماتور پودری و کپسولی
همچنین بخوانید :  سنسور RVG چیست؟

 

لایت کیور دندانپزشکی

لایت کیور دستگاهی است که برای متراکم کردن مواد ترمیمی دندان و نیز برای برای محکم کردن کامپوزیت استفاده میشود.هنگام کار با این دستگاه، نور آبی_بنفشی از آن ساطع میشود که در گستره طیف مرئی میباشد، از این رو مضر نبوده و فقط باید مراقب بود که مدت طولانی به آن خیره نشد، چون نور آن میتواند باعث آسیب زدن به چشم شود. اجزای تشکیل دهنده لایت کیور به شرح زیر است:

  • برد الکترونیکی(به منظور کنترل جریان نور)
  • هندیس
  • رفلکتور
  • ترانس تبدیل ولتاژ
  • کابل هدایت نور
  • کلید خاموش و روشن دستگاه
  • سوییچ های سیگنال

 

دوربین داخل دهانی

دوربین داخل دهانی،ابزاری سبک با سری باریک است که کار با آن بسیار راحت بوده و به دندانپزشک این امکان را میدهد بخشهای درونی دهان را مشاهده نموده و مشکلات را تشخیص دهد.پزشک در صورت لزون میتواند بدین وسیله از قسمت های مختلف درونی دهان تصاویر رنگی تهیه کند و این تصاویر را با کیفیتی مناسب در مانیتور مشاهده نماید.

 

آنگل دندانپزشکی

آنگل دندانپزشکی به همراه هندپیس روی ابزاری به نام ایرموتور یا میکرو موتور نصب میشوند و با ایجاد ارتباطی بین این موتور و فرز، موجب حرکت فرز میشوند. قسمت های تشکیل دهنده آنگل عبارت اند از:

  • هد(سر) آنگل
  • یک ورودی و یک خروجی
  • پوسته محافظ
  • متحرک های انتقال دهنده نیرو

 

آینه معاینه دندانپزشکی

این وسیله، از ابزارهای پرکاربرد در معاینات دندانپزشکی است که به طور معمول به متظور مشاهده قسمت های پشتی لب و دندان، منعکس کردن نور برای مشاهده بهتر داخل دهان و نیز کنار کشیدن بافت هایی مانند گونه و زبان جهت دید بهتر، به کار میرود. آینه های معاینات دندانپزشکی ممکن است تخت یا مقعر باشند. آینه تخت، بطور دقیق و آینه مقعر با بزرگنمایی قسمتهای دهانی را نشان میدهد.

 

پنس دندانپزشکی

از ابزار های معاینات دندانپزشکی میباشد که بسته به زاویه و شکل نوک آن، برای کارهای از جمله برداشتن وسایل، رول کردن و برداشتن پنبه و..  به کار میرود.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی شد تجهیزات ضروری یک مطب دندانپزشکی مورد بررسی قرار گيرد. هرچند با توجه به خدماتی که در هر کلینیک ارائه میشود ممکن است ابزارهای دیگری نیز از اهمیت بالایی برخوردار باشند، بنابراین ابتدا نیاز خود و مراجعین خود را شناسایی نموده و سپس با بررسی دقیق هر دستگاه و شناسایی کاربردهای آن اقدام به خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =