تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

دستگاه رادیوگرافی تک دندان چیست؟

پیش از آن که دندانپزشک بخواهد دندان شما را شکاف دهد و برای درمان کاری انجام دهد نیاز به یک عکس و تصویر از کلیه آناتومی دندان مثل ریشه ، بدنه و عصب‌های زیرین آن دارد. به وجود اوردن این عکس هم لازمه وجود دستگاهی به نام رادیو گرافی دندان است‌. دستگاه رادیو گرافی تک دندان می‌تواند تصویری از لایه‌های زیرین و تمام جاهایی که نیاز است و حتی از دو دندان را به دندانپزشک نشان بدهد. دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی در انواع برند‌های مختلف در بازار موجود است که شما پزشکان عزیز می‌توانید هر مدل و کیفیتی را در انواع قیمت‌های مختلف خریداری کنید. حتی خرید دستگاه رادیوگرافی تک دندان دیجیتال دست دوم هم به شرط داشتن کیفیت امکان پذیر است و به راحتی می‌توانید ان را از فروشگاه‌های معتبر یا سایت‌های مختلف خریداری کنید. با این حال خرید با کیفیت یعنی تضمین کارکرد چند ساله در مطب. نحوه کار و آشنایی با اجزاء دستگاه رادیوگرافی تک دندان بسیار مهم است. هم پزشک و هم دستیاران پزشک باید بتوانند از این دستگاه به طور صحیح استفاده کنند. ما در ادامه شما را با اجزاء و نحوه کار با این دستگاه پر کاربرد آشنا خواهیم کرد.

معرفی اجزاء دستگاه رادیوگرافی تک دندان

  • تیوپ اشعه ایکس یکی از اجزاء مهم رادیوگرافی است. این تیوپ با انعکاس اشعه ایکس و دخالت برخی موارد مثل ولتاژ تیوپ، زمان تابش و جریان تیوپ باعث ایجاد تصاویر با کیفیت می‌شود. آند یکی از اجزاء تیوپ است که قطب مثبت تیوپ و به پتانسیل الکتریکی مثبت تیوپ متصل می‌شود. کاتد هم قطب منفی تیوپ را تشکیل می‌دهد و وظیفه آن ایجاد اشعه ایکس است.
  • پس از تیوپ یک کولیماتور وجود دارد. هنگامی که اشعه از تیوپ خارج می شود به این قسمت و سپس به اپلیکاتور می‌رسد. این اپلیکاتور به صورت استوانه‌ای طراحی شده است تا بتواند محل تابش پرتو ایکس را بدون پراکندگی و متمرکز به بافت انجام دهد. قطر دهانه این اپلیکاتور استوانه‌ای باید کمتر از ۶۰ میلیمتر باشد.
  • پایه و بازوی نگهدارنده که تیوپ و اپلیکاتور روی آن سوار هستند. این نگهدارنده دهانه تیوپ و اپلیکاتور را در همه جهات تغییر می‌دهد.
  • ژنراتور هم یکی دیگر از وسایلی است که روی پایه و بازوی نگهدارنده نصب می‌شود و تنظیم ولتاژ را انجام می‌دهد‌.
  • کلید پرتو دهی که با کابلی حدودا ۲ متری به ژنراتور متصل می‌شود و شما می‌توانید عملیات تصویر برداری را توسط آن شروع کنید.
  • آخرین چیزی که از این دستگاه تصویر برداری می‌ماند عکس و تاریکخانه کوچک آن است. این عکس را می‌توان چاپ و در ابعاد کوچک داخل لفاف ضد نور قرار داد یا این که بدون چاپ روی سیستم رایانه پزشک آن را مشاهده کرد. امروزه بیشتر پزشکان این عکس را در سیستم خود میبینند و برای بیمار پرونده درست می‌کنند و آن را در پرونده مجازی خود ذخیره می‌کنند.
همچنین بخوانید :  مزایای استفاده از رادیوگرافی دیجیتال برای دندان‌ ها

نحوه کار با رادیو گرافی دندان

کار کردن با این دستگاه کار سخت و پیچیده‌ای نیست.

  • برای عکس برداری اول از هر چیزی باید فیلم کوچک داخل دهان بیمار قرار بگیرد.
  • بعد از تنظیم فیلم روی دندان، بیمار با انگشت خود آن را داخد دهان نگه می‌دارد. البته در برخی از مدل‌های پیشرفته ‌تر این فیلم توسط یک پایه نگهدارنده روی دندان در داخل دهان ثابت می‌شود و نیازی به همکاری بیمار در این قسمت وجود ندارد.
  • پس از تنظیم فیلم نوبت به اپلیکاتور می‌رسد. تنظیم دهانه اپلیکاتور تا بافت مورد نظر باید حدودا ۲۰ میلیمتر فاصله داشته باشد.
  • بعد از آن هم نوبت به کار با کلید پرتو دهی از پشت دیوار‌های سربی و مخصوص می‌رسد‌.
  • و در نهایت چاپ یا نمایش عکس در دستگاه کامپیوتر یک خروجی شفاف را جهت درمان به دندانپزشک می‌دهد.

 

برند های معتبر دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

در بین برند های معتبر داخلی و خارجی می توان به چند بنرد معتبر و معروف زیر اشاره نمود :

  هر کدام از این برند ها دارای مدل های مختلفی می باشند که دندانپزشک با توجه به نیاز و بودجه ی خود هر یک را انتخاب و خریداری می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =