تجهیزات دندانپزشکی

سوند دندانپزشکی چیست ؟ و چه کاربردی دارد

سوند دندانپزشکی چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به موضوع (سوند دندانپزشکی چیست ؟) بپردازیم.  سوند یک ابزار کاربردی در دندانپزشکی است که کار ترمیم و درمان را سریع تر و آسان تر می کند‌. این ابزار فلزی یه گونه ای طراحی و ساخته شده تا بتواند در مقابل رطوبت و حرارت و فشار و همچنین ضربه دوام لازم را داشته باشد. سبک بودن مزیت مهم این ابزار است که باعث شده تا دندانپزشک بتواند به راحتی آن را در دست بگیرد و مدت طولانی با آنها کار کند. سوند دارای نمونه های مختلفی بوده و ابزارهای متنوعی را در بر می گیرد که هر کدام کارایی مختص به خود را دارند. برای ارزیابی عمق بافت لثه دندانپزشک از سوند استفاده می کند که یک ابزار دقیق و کاربردی است. این یک معاینه پریودنتال است که کاملا تخصصی می باشد.

نتیجه که از این معاینه بدست می آید به دندانپزشک کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای بهبودی بیمار اتخاذ کند. این ابزار بیشتر روی بافت لثه تمرکز دارد و محل پاکت های دندانی را به خوبی مشخص می کنند که پزشک با دیدن آن می تواند ارتباط بین لثه و دندان را به راحتی ارزیابی کند. این ابزار میله ای شکل بوده که انتهای آن تیپر شده و امکان معاینه راحت را به پزشک می دهد. سوندها از سه بخش مهم دسته و تنه و قسمت انتهایی تشکیل شده اند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند‌. به کمک این وسیله دندانپزشک می تواند فشاری آرام اما محکم را به پاکت وارد کند‌. کار با سوند تخصصی بوده و نیاز به مهارت کامل دارد.

انواع سوند دندانپزشکی

سوند دندانپزشکی هم مانند سایر ابزارها نمونه های مختلفی دارد و دندانپزشک برای هر کار خاصی آنها را انتخاب می کند‌.در زیر به چند مدل پر فروش اشاره می کنیم:

  • پروب‌های Marquis که طبق رنگی که دارند آنها را شماره گذاری می کنند. دندانپزشک می تواند بر اساس رنگ سایز مورد نظر را انتخاب کند.
  • پروب UNC-15 که طول آن ۵۱ میلی متر ولی و بر اساس رنگی که دارد کد گذاری شده است.
  • سوند منحنی شکل نیبر (Naber) که سطح کاربری گسترده ای دارد و برای اینکه بتوان نواحی انشعاب به کار برده می‌شود به راحتی تشخیص داد مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سوند Premier Periowise در دندان های طبیعی و ایمپلنت بیشترین سطح کاربری را دارند. این مدل هم بر اساس رنگی که دارد شماره گذاری می شود. رنگ سبز و قرمز دارد که هر کدام با سایزی مشخص روانه بازار می شوند.  
  • سوند Michigan “o” که با توجه به رنگی که دارد در ۳، ۶ و ۸ میلی متر علامت گذاری می‌شود.
  • سوند WHO یا سوند CPITN با انتهای گلوله‌ای شکل که سایز آن ۵/۰ میلی متر است.
  • سوند ویلیامز (Williams) که اولین باردر سوند استفاده شده و کاربرد اصلی آن اندازه گیری عمق پاکت است. این مدل هم دارای رنگ و سایزهای مختلف است.
همچنین بخوانید :  دستگاه الکتروسرجری چیست ؟ | روش انجام كار با دستگاه الکتروسرجری

جنس این سوندها متفاوت بوده و در مقابل رطوبت و حرارت دوام زیادی دارند و دچار خوردگی و زنگ زدگی هم نمی شوند. سوندها به صورت نازک و ضخیم طراحی می شوند تا بتوانند کارایی بهتری داشته باشند.

سوند دندانپزشکی چیست ؟

این مطلب را هم بخوانید: فرز دندانپزشکی چیست ؟

کاربرد سوند دندانپزشکی چیست ؟

سوند دندانپزشکی چون مدل های متنوعی دارد از سطح کاربری گسترده ای هم برخوردار است‌. با این ابزار دندانپزشک می تواند عمق پروب و پاکت پریودنتال را به خوبی تخمین بزند. پاکت پریودنتال  در واقعی محیطی است که میکروارگانیسم ها در آن سطح فعالیت بالایی دارند و تعداد آن‌ها بیشمار است. زمانی که توسط سوند عمق پاکت تخمین زده می شود سطح چسبندگی هم به خوبی مشخص می گردد. این ابزار تا کف یا شیار پاکت پیش می رود تا بتواند کار ارزیابی را به صورت دقیق انجام دهد. برای بررسی عمق لثه و فاصله آن تا دندان این ابزار بهترین گزینه بوده چون سطح کاربری گسترده ای دارد‌. برای بچه ها همیشه سوندهای کوچکتر استفاده می شود چون کارایی بهتری دارند.

برای ارزیابی اتصال لثه یک ابزار کارآمد بوده که بدون آسیب رساندن به دندان و لثه می تواند کار خود را انجام دهد. پهنای کل لثه توسط سوند به خوبی مشخص می گردد و این می تواند به دندانپزشک برای تشخیص بهتر کمک کند. اگر اتصال لثه تا دندان دچار مشکل باشد پزشک می تواند با این معاینه روند بهبودی را سریع تر طی کند. این‌ وسیله برای تمام قسمت های لثه کاربرد دارد و شما می توانید با کنترل آن به راحتی ابزار را به عمق لثه برسانید بدون اینکه بیمار اذیت شود. سطح صاف این ابزار عملکرد آن را بهتر می کند‌‌. کاربرد این وسیله در دندانپزشکی زیاد بوده بدین ترتیب امروزه سطح تولید آن رو به افزایش است.

همچنین بخوانید :  نکات مهم قبل از خرید فسفر پلیت دندانپزشکی

انواع جنس سوند دندانپزشکی

سوندهای دندانپزشکی ابزار هایی هستند که برای  ارزیابی سلامت بافت پریودنتال به کمک تکنیک بالینی تولید شده‌ اند. این ابزار ها برای اندازه گیری و تعیین محل و علامتگذاری پاکت‌ های دندانی و همچنین تعیین ارتباط آ‌نها با سطوح دندانی به کار می روند. سوند های دندانپزشکی همواره نمونه های مختلفی دارند که هر کدام دارای ساختاری هستند و کیفیتی دارند، این سوند ها اصولا از استریل مقاوم و باکیفیت به دست آمده اند. تولید کنندگان زیادی است وسیله را تهیه کرده اند که همه آنها از استیل باکیفیت استفاده کرده اند اما براساس نحوه تولید کیفیت هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. استیل بودن است قطعه باعث شده تا دندانپزشک بتواند به راحتی آن را با کمک دستگاه استریل ضد عفونی نماید زیرا این وسیله به عنوان یکی از ابزار های لازم و ضروری دندانپزشک شناخته می شود که هنگام معاینه و کار بر روی دندان افراد از آن استفاده می کنند.

تجهیزات دندانپزشکی همه با رطوبت ارتباط مستقیم دارند به همین دلیل باید برای تولید آنها از جنسی استفاده کنند که بتواند با کیفیت و دوام بالای خود نیاز دندانپزشکان را پوشش بدهد و دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نشود و از همه مهمتر قابلیت استریل داشته باشد. باید بگوییم که این وسیله همان گونه که گفتیم از استیل تهیه شده که هم ضد زنگ است و هم مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار دارد و می تواند بهترین عملکرد را از خود نشان بدهد. سوند دندانپزشکی تنوع جنسی ندارد و تنها از یک جنس به دست می آید به همین دلیل باید توجه کنید که با همان جنس هم از کیفیت بالایی برخوردار باشد. این وسیله در کنار کیفیت و مقاومت بسیار بالا، وزن بسیار سبکی هم دارد که این کمک می کند تا دندانپزشک بتواند مدت زمان طولانی از آن بدون خستگی استفاده کند. این وسیله کاربرد های زیادی هم دارد مثلا می توان با کمک آن عمق بافت لثه را اندازه گیری کرد که این از نظر دندانپزشکان اهمیت زیادی دارد، این ابزار بیشتر روی بافت لثه تمرکز دارد و هموارهبه خوبی محل پاکت های دندانی را مشخص می کنند که پزشک با دیدن آن می تواند ارتباط بین لثه و دندان را به راحتی ارزیابی کند و سپس درمان دندان را متناسب با آن انجام بدهد. شکل ظاهری این سوند به گونه ای است که حالت میله ای کروی دارد که نوک آن مانند سوزن تیز است و به راحتی درون لثه می رود و معاینه را برای دندانپزشک آسان تر می کند. سوند های دندانپزشکی با نام پروب هم شناخته می شوند که نمونه های مختلفی از آنها تولید و روانه دندانپزشکی ها شده است. تمام سوند ها یا همان پروب های دندانپزشکی دارای درجه بندی و دسته بندی هستند که با عدد و یا حروف انگلیسی ستیز آنها تعیین و مشخص شده است و دندانپزشک براساس شرایط درمانی بیمار و سن بیمار آن را انتخاب کرده و از آن استفاده می کند، البته ناگفته نماند که استفاده از این وسیله نیاز به مهارت و تجربه دارد.

همچنین بخوانید :  تفاوت توربین و انگل دندانپزشکی

سوند دندانپزشکی در تشخیص دندانهای پوسیده چه نقشی دارد؟

در تشخیص پوسیدگی های سطحی و عمقی دندان و پوسیدگی هایی که از کنار لثه نفوذ کرده اند سوند یک وسیله عالی بوده که می تواند کار تشخیص را برای پزشک آسان تر و دقیق تر سازد. وقتی در حال ترمیم دندان هستید ممکن است برخی پوسیدگی ها هنوز مشاهده می شوند چون به طور کامل از بین نرفته اند در چنین شرایطی پزشک ابتدا معاینات لازم را انجام دهد و پوسیدگی ها را قبل از ترمیم از بین ببرد. اگر پزشک به این موضوع توجه نکند احتمال شکستگی دندان به اوج می رسد. سوند مانع از ایجاد مشکل برای بیماران شده و از پوسیدگی های عمقی تا حد زیادی پیشگیری می کند. ظاهر سوند صاف و تیز و در عین حال زاویه‌دار دار است بنابراین پزشک می تواند از هر زاویه ای بهترین دید را روی دندان و لثه داشته باشد.

 پوسیدگی و پیدا کردن نواحی مثل پرفوریشن‌ها توسط سوند به خوبی قابل مشاهده هستند و پزشک می تواند آنها را تشخیص دهد. معاینه با این وسیله کاملا دقیق بوده و کمتر خطایی دارد. برای درمان بیماری های لثه که پوسیدگی هم جزئی از آنها است این قطعه کاملا کاربردی بوده و می تواند به تشخیص التهابات لثه هم کمک زیادی کند. دندان های پوسیده به کمک سوند به راحتی دیده می شود و پزشک می تواند سطح و عمق پوسیدگی را مشخص کند تا درمان بهتر جواب بدهد. اگر پوسیدگی به کنار لثه هم رسیده باشد سوند دید آن را برای پزشک آسان تر می کند.امیدواریم از مطالب این مقاله (سوند دندانپزشکی چیست ؟) بهره ی کافی را برده باشید.

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 4 =