یونیت دندانپزشکی

نکات بهداشتی در هنگام استفاده از یونیت دندانپزشکی

مهم ترین نکات بهداشتی در هنگام استفاده از یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی از جمله اصلی ترین و ضروری ترین وسایل در صنعت دندانپزشکی به حساب می آید. این دستگاه شامل ابزار و قطعات مختلفی است که برای معاینه و مداوای بیمارن از آن ها استفاده می شود. از آنجایی که وجود هرگونه مشکل در یونیت می تواند باعث مختل شدن عملکرد دندانپزشک شود، نحوه استفاده و نگهداری از این دستگاه دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. از جمله نکات بهداشتی استفاده از یونیت دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

دندانپزشک باید پس از هر بار استفاده از صندلی یونیت دندانپزشکی، آن را به طور کامل تمیز و ضدعفونی نماید. به طور کلی جنس صندلی یونیت باید به گونه ای باشد که بتوان آن را به راحتی ضدعفونی نمود و رنگ آن نیز باید کاملا پخته باشد تا استفاده از محلول های ضدعفونی موجب از بین رفتن رنگ آن نشود. همچنین جهت جلوگیری از انتشار عفونت باید برای اینسترومنت ها از غلاف های یکبار مصرف استفاده شود. یونیت هایی که دارای تابلت شلنگ از بالا هستند، توسط دندانپزشک راحت تر مورد استفاده قرار گرفته و امکان انتشار عفونت را به حداقل می رسانند.

همچنین بخوانید :  3 برند معتبر یونیت دندانپزشکی ساخت ایران

یونیت دندانپزشکی معمولا دارای یک بطری آب است که دندانپزشک در مواقع اضطراری باید اقدام به رسوب زدایی املاح در قسمت اینسترومنت ها و ضدعفونی کردن شلنگ های یونیت نماید. این کار در انتشار عفونت نقش بسیار مهمی ایفا می کند. دندانپزشک همواره باید دقت کند که پس از اتمام فعالیت، آب به درون مجاری سیستم اینسترومنت ها برنگردد؛ زیرا این کار ممکن است موجب ایجاد عفونت در دستگاه شود.

ضد عفونی کردن یونیت دندانپزشکی

ضد عفونی کردن یونیت دندانپزشکی

ساکشن با سیستم ضد برگشت براق

دستگاه ساکشنی که برای یونیت تعبیه می شود، معمولا مجهز به سیستم ضدعفونی کننده و شستشوی مسیر ساکشن است که پس از اتمام کار جراحی باید نسبت به تمیز کردن آن اقدام نمود. همچنین دستگاه یونیت باید دارای سیستم ضد برگشت بزاق به دهان بیماران نیز باشد تا از انتشار عفونت جلوگیری گردد.

کراشوار

یکی از مواردی که دندانپزشک باید حتما در نظر داشته باشد، این است که کراشوار را پس از هر بار استفاده به خوبی ضدعفونی کرده و شستشو دهد تا هرگونه آلودگی که از طریق بزاق دهان بیماران ایجاد شده است را برطرف نماید. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که کاسه کراشوار باید به گونه ای باشد که فاصله زیادی تا دهان بیمار نداشته باشد و خون و بزاق به هنگام تخلیه آب دهان بیماران به اطراف پخش نشود. همچنین آب باید باید به صورت کامل در داخل کاسه کراشوار چرخش داشته باشد و خرده های دندان و خرده های آمالگام را تمیز نموده و آن را از هرگونه آلودگی پاک کند. بسیاری از کراشوارها دارای جنسی هستند که در برابر میکروب غیر قابل نفوذ بوده و دارای قابلیت اتوکلاو نیز می باشند.

همچنین بخوانید :  مقایسه یونیت های دندانپزشکی ایرانی و خارجی: کدامیک را انتخاب کنیم؟

ابزار آلات دندانپزشکی

دندانپزشک باید کلیه ابزارهایی که به طور مستقیم با عوامل بیماری زا و میکروب ها در ارتباط هستند را پس از اتمام کار درمان استریل سازی نماید تا برای استفاده مجدد کاملا تمیز باشند. برخی از ابزارها دارای قابلیت اتوکلاو می باشند که می توان آن ها را به راحتی در دستگاه اتوکلاو استریل نمود.

سایر موارد

بسیاری از یونیت های دندانپزشکی دارای مخزن آب بهداشتی می باشند که برای پاکسازی تمام مجاری اینسترومنت ها و یونیت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دندانپزشک باید به این نکته توجه داشته باشد که هوای ورودی به یونیت عاری از روغن و یا رطوبت باشد که جهت پیشگیری از ورود این موارد، می توان از فیلترهای مخصوص استفاده نمود. دندانپزشک بهتر است پیش از تهیه یونیت دندانپزشکی به این مورد توجه کند که دستگاه حتما مجهز به جداکننده آمالگام باشد؛ زیرا این قابلیت از انسداد فاضلاب و ایجاد آلودگی های زیست محیطی نیز جلوگیری می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =