تجهیزات دندانپزشکی

واترجت دندان چیست ؟ | چند نوع واترجت داریم

واترجت دندان چیست ؟ و چه کاربردی دارد

واترجت دندان چیست ؟ واترجت یک دستگاه منحصر به فرد بوده که در صنعت دندانپزشکی بیشترین سطح مصرف را دارد و می تواند آب را با فشار بالا به نقطه مورد نظر برساند و تمام جرم و آلودگی ها را از روی دندان پاک کند. قند و چربی و آلودگی های روی دندان با این ابزار به راحتی پاک می شوند بدین ترتيب یک جایگزین عالی به جای نخ دندان و لوازم دیگر است. واترجت آبی از نظر بالینی کاملا ثابت شده است و هیچ عوارضی هم ندارد. این دستگاه در سایز و مدل های مختلف طراحی و ساخته می شود بدین ترتیب توانسته نیاز مراکز درمانی را به راحتی برطرف سازد.

 نام دیگر این سیستم نخ دندان آبی یا واترپیک است که با این اسم هم در بازار شناخته می شود. عملکرد خاصی که این دستگاه دارد باعث شده تا جرم اطراف دندان از هر جهت به راحتی تمیز شود و شما دندان هایی تمیز و سفید داشته باشید. ازبین بردن جرم باعث می شود تا دندان ها دچار پوسیدگی عمقی نشوند و عمر طولانی داشته باشند. واترجت موج زیادی از آب را روانه دندان کرده تا به شستن ذرات ریز غذا کمک کند. با این ابزار استفاده از نخ دندان به حداقل می رسد.

خرید تجهیزات دندانپزشکی با پایین ترین قیمت از وبسایت دنت لند

انواع واترجت دندان

واترجت دندان دارای مدل های مختلفی بوده و با مارک های خاصی روانه بازار می شود. این دستگاه از نظر ساختار به ۲ دسته مجزا تقسیم می شود:

  •   بی سیم (پرتابل) :

این مدل جدید و بروز بدون سیم بوده بدین ترتیب سطح کاربری گسترده ای دارد و دندانپزشک می تواند کار شستن جرم های دندان را با سرعت بیشتری انجام دهد. مدل های بی سیم در هر شرایطی قابل استفاده هستند و چون وزن سبکی دارند و سیم به آنها متصل نیست فضای کمی را  هم اشغال می کنند.

  • باسیم :

این مدل سال های زيادي است که مورد استفاده قرار می گیرد و به کمک سیمی که به آن متصل است می تواند عملکرد خوبی داشته باشد. مخزن آبی که در این دستگاه ها تعبیه شده متفاوت بوده برخی مدل ها گنجایش بالایی دارند به طوری که آب درون مخزن زیاد است و نیازی نیست تا شما مدام مخزن را پر کنید. منبع تغذیه در این تجهیزات متنوع بوده برخی برای کار کردن از برق شهری استفاده می کنند که اصولا مدل با سیم هستند و برخی دیگر به کمک باتری های شارژی کار می کنند که این مدل اصولا به صورت بی سیم طراحی و ساخته می شوند. این ابزارها عمر طولانی و محبوبیت زیادی دارند. مخزن آب و پمپ اصلی ترین جز این دستگاه بوده که در زمان روشن شدن به صورت خودکار کار می کند. این دستگاه سری های مختلفی از جمله مسواک، ارتودنسی، ایمپلنت، زبانشویه، سری کلاسیک و سری از بین برنده ی پلاک دارد .

همچنین بخوانید :  تفاوت فایل k  و h  دندانپزشکی

واترجت دندان چیست ؟

دلایل استفاده از واترجت دندان

استفاده از واترجت دندان دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها جرم گیری دندان و پاک کردن آن از آلودگی ها است. در واقع کار مسواک و نخ دندان را به صورت عمقی انجام می دهد و آبی که با فشار بالا روی سطح دندان قرار می گیرد می تواند به شستشوی ذرات ریز و درشت غذا کمک کند. اگر چه نخ دندان و مسواک مکمل هم هستند اما به خوبی سطح دندان را تمیز نمی کنند و هنوز آثار جرم و آلودگی روی دندان است که اگر پاک نشود پوسیدگی های سطحی و بعد از آن عمقی را ایجاد می کند. دستگاه واترجت برای افرادی توصیه می شود که وقت استفاده از نخ دندان را ندارند.

این دستگاه دارای سرعت و قدرت بالایی بوده و زمانی که روشن می شود می تواند آب را با فشار بالا به دندان برساند و پلاک میکروبی چسبیده به طوق دندانها را پاک کند. در ماساژ لثه ها نقش مهمی دارد و این مهمترین دلیل استفاده از این دستگاه است. واترجت می تواند نواحی بین دندان و فرورفتگی های عمقی را به خوبی تمیز کند. زمانی که فاصله بین لثه و ایمپلنت ایجاد می شود فقط واترجت است که می تواند آن را تمیز کند. استفاده از واترجت به صورت روزانه عفونت و پوسیدگی دندان ها را کاهش داده و باعث دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان شود.

همچنین بخوانید :  گوتا پرکا چیست ؟ | انواع گوتا پرکا

این مطلب را هم بخوانید: آلژینات دندانپزشکی چیست ؟

نحوه ی کار واترجت دندان به چه صورت است؟

نحوه کار با واترجت آسان بوده و اگر از مدل های بی سیم استفاده می کنید باید باتری آن شارژ کامل داشته باشد. سپس مخزن و پمپ دستگاه را چک می کنید و در صورت درست بودن دستگاه را روش کرده و روی دندان ها قرار می دهید. آب با فشار بالا روی دندان ریخته و تمام جرم و آلودگی ها را پاک می کند. استفاده از آب گرم داخل دستگاه باعث می شود تا میکروب ها و جرم ها و چربی ها سریع تر رفع شوند. ابتدا دستگاه را روی فشار کم تنظیم می کنید و با توجه به نوع جرم ها کم کم فشار آب بیشتر هم می شود. آب را بین دندان ها هدایت کنید تا بتواند به قسمت فرو رفتگی ها برود و آنها را تمیز کند. ابتدا از دندان های پشتی شروع کرده و به جلو حرکت کنید. سر واترجت را باید چند ثانیه بین دندان ها نگه دارید. وقتی لثه به فشار آب عادت می کند می توانید کم کم فشار را بیشتر کنید.

مزایا و معایب واترجت دندان چیست ؟

واترجت هم مانند سایر ابزارهای بهداشت دهان و دندان مزایا و معایبی را به خود اختصاص داده است که آنها را بیان می کنیم. قدرت پاک کنندگی بالا مهمترین مزیت استفاده از این ابزار است که باعث شده تا شما دندان هایی تمیز و سفید و بدون پوسیدگی داشته باشید. این می تواند به بهداشت دهان و دندان کمک زیادی کند. واترجت سریع تر و راحت تر و موثرتر از روش های قدیمی کار شستشو را انجام می دهد به همین دلیل یک گزینه ایده آل است. استفاده از این ابزار کار چندین وسیله پاک کننده از جمله مسواک مسواک نخ دندان و … را می کند.  اگر چه این دستگاه مزیت های بالا را به همراه دارد اما با معایبی هم روبرو است که مهمترین آنها هزینه بردار بودن دستگاه است. این ابزار از مسواک و لوازم دیگر قیمت بالاتری دارد.

همچنین بخوانید :  دستگاه روتاری دندانپزشکی چیست ؟ | اهمیت دستگاه روتاری در دندانپزشکی

خرید تجهیزات اندو با کیفیت عالی از دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =