دانستنی های دندانپزشکی

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک ؟

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک

دندان های مصنوعی که افراد برای جایگزین کردن دندان های خود از آنها استفاده می کنند همواره در دو نوع متحرک و ثابت تولید می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام دارای مشخصات و ویژگی هایی هستند. بسیاری از افراد می پرسند که دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک، در جواب این گونه افراد باید بگوییم که هر کدام از این دو نمونه دارای ساختاری هستند و به گونه ای درون لثه و دهان نصب می گردند. دندان های ثابت اصولا با روش کاشت درون لثه و فک قرار می گیرند تا مانند دندان های خود شما دیده شوند و نمونه های متحرک به گونه ای تولید می شوند که می توان در صورت نیاز آنها را از دهان خارج کرد.

دنت لند ارائه دهنده انواع تجهیزات دندانپزشکی با برندهای معتبر اروپایی

ویژگی های یک دندان مصنوعی مناسب

یک دندان مصنوعی مناسب باید ویژگی های فراوانی داشته باشد تا بتواند مورد توجه افراد قرار بگیرد، از ویژگی های این محصول می توان موارد زیر را نام برد:

  1. دندان خوب باید با کیفیت باشد.
  2. باید در برابر فشار مقاومت داشته باشد.
  3. دچار پوسیدگی و شکستگی نشود.
  4. تغییر رنگ ندهد.
  5. بافتی محکم داشته باشد.
  6. به لثه و فک افراد آسیب وارد نکند.

دندان مصنوعی خوب و مناسب باید متناسب با سایز فک و دهان فرد باشد تا هم چهره او را دچار تغییر نکند و هم فرد بتواند به راحتی از آنها استفاده کند.

همچنین بخوانید :  ارتودنسی بهتر است یا لمینت ؟ | مزایا و معایب ارتودنسی و لمینت

مزایا و معایب دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت همواره مزایا و معایبی دارد که افراد به هر دو مورد توجه می کنند. از مزایای دندان مصنوعی ثابت می توان گفت که یک راه حل دائمی برای دندان از دست رفته است، طبیعی‌تر از دندان مصنوعی متحرک به نظر می‌رسد، برای جویدن، لبخند زدن و صحبت کردن راحت ‌تر است، از تحلیل رفتن استخوان لثه جلوگیری می‌کنند، طول عمر آنها نسبت به سایر انواع درمان‌های دندانی بیشتر است. این دندان ها در کنار مزیت های فراوان همواره معایبی هم دارند که این معایب می توان به هزینه های زیاد، نیاز به جراحی، درد و مشکلات زیادی را به همراه دارد و تمیز کردن سختی دارند و موارد دیگر اشاره کرد که افراد به هر دو مورد توجه می کنند و سپس دندان ثابت را انتخاب می نمایند تا دچار مشکلات نشوند.

انواع دندان مصنوعی ثابت

انواع دندان مصنوعی ثابت در بازارها وجود دارد که از نظر نحوه نصب و کیفیت با هم متفاوت هستند. از این نمونه ها می توان دندان مصنوعی کامل، دندان مصنوعی جزئی، اوردنچر، بریچ های دندانی، پروتز ایمپلنت، تاج دندان و ایمپلنت های دندانی را نام برد که هر کدام از این نمونه ها برای فردی مناسب هستند و به صورت ویژه مورد استفاده قرار می گیرند. تنوع در این دندان های مصنوعی ثابت به دلیل متفاوت بودن لثه و نیاز افراد به دندان می باشد. با شناخت انواع نمونه ها و اطلاع دقیق از کاربردهای آن ها می توان به راحتی بهترین نمونه را متناسب با نیاز خود انتخاب کرد و با کمک دندانپزشک مجرب آنها را نصب نمود.

همچنین بخوانید :  ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است ؟ | انواع ارتودنسی

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک

مزایا و معایب دندان مصنوعی متحرک

دندان های مصنوعی متحرک نیز به نوبه خود مزایا و معایبی را دارا هستند که از مزایای آنها می توانید مواردی مانند نصب آسان، بدون نیاز به جراحی، بدون درد و خونریزی، کیفیت بالایی دندان که متناسب با لثه و فک فرد ساخته می شوند نام برد و به قول معروف به عنوان یک روش ایده آل برای افرادی به شمار می روند که اصولا نیاز به دندان دارند. این نمونه دندان ها معایبی هم دارند مثلا عادت کردن به آنها نیاز به زمان دارد، خارج کردن آنها از دهان برای تمیز کردن سختی است، خوراکی ها به زیر آنها می رود و از همه مهمتر باعث تغییر حالت لثه ها می شوند از این رو باید به مزایا و معایب این نمونه دندان مصنوعی توجه کرد تا بتوان با اطمینان بیشتری آن را انتخاب نمود. این دندان ها استفاده آسانی دارند و در صورت لزوم می توان آنها را از دهان خارج کرد و از همه مهمتر هزینه مناسب تری دارد به همین دلیل امروزه این مدل دندان مصنوعی محبوبیت بیشتری را در بازارها به دست آورده است.

این مطلب را هم بخوانید: علت تغییر رنگ کامپوزیت و لمینت دندان

انواع دندان مصنوعی متحرک

انواع دندان مصنوعی متحرک هم وجود دارد که اصولا به دو دسته تقسیم می شوند. در این دسته بندی دندان های مصنوعی می توان دندان مصنوعی متحرک کامل و دندان مصنوعی متحرک جزئی اشاره کرد که نمونه کامل برای افرادی کاربرد دارد که اصولا هیچ گونه دندانی درون دهان خود ندارند و نمونه دوم برای افرادی کاربرد دارد که اصولا تعدادی دندان سالم از خود درون دهان دارند اما نیاز به جایگزین برای دندان های کشیده شده و خراب خود دارند. لازم به ذکر است که تنوع در دندان های مصنوعی متحرک باعث شده تا افراد بتوانند به راحتی تعداد دندان مورد نیاز خود را انتخاب کرده و پس از ساخت از آنها استفاده نمایند. زمانی که شما به دندانپزشک مراجعه می کنید همواره فک شما را مورد بررسی قرار می دهد تا بداند که کدام دندان مصنوعی متحرک برای شما مناسب است.

همچنین بخوانید :  عصب کشی دندان چیست ؟ | بررسی نکات مهم عصب کشی دندان

نکات مهم برای انتخاب دندان مصنوعی ثابت و متحرک

در پاراگراف بالا به این سوال پاسخ دادیم که دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک حالا در زمان انتخاب دندان مصنوعی متحرک و ثابت باید به نکات متعددی توجه کنید که برخی از آنها بسیار مهم هستند. از این نکات می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. باید به ساختار لثه و فک خود توجه کنید.
  2. باید به تعداد دندان های مورد نیاز خود توجه کرد.
  3. باید به بودجه خود توجه نمود.
  4. باید به کیفیت دندان ها و ماندگاری آنها توجه کرد.
  5. توجه کردن به مقاومت فک و لثه اهمیت دارد.

دندانپزشک توجه می کند تا بداند که شما توانایی کاشت دندان را دارید یا خیر زیرا نداشتن توانایی می تواند مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد و در این صورت نیاز به دندان مصنوعی متحرک دارید. توجه کردن به نکات و موارد گفته شده باعث می شود تا شما بتوانید بهترین و با کیفیت ترین دندان را برای خود انتخاب کرده و با اطمینان آن را درون دهان قرار داده و از آنها استفاده کنید بدون این که دچار مشکل شوید.

برای خرید انواع تجهیزات جراحی دندانپزشکی از وبسایت دنت لند کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =