تجهیزات دندانپزشکی

هندپیس چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ؟ | انواع هندپیس

هندپیس چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ؟

هندپیس چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ؟ در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید. هندپیس از ابزارهای کاربردی در دندانپزشکی است که با سطح کاربری مختلف طراحی و ساخته می شود. این ابزار مدل های مختلف دارد و بیشتر برای از بین بردن پوسیدگی و ترمیم دندان به کار می رود. پوسیدگی های سطحی و عمقی به کمک این دستگاه به راحتی از روی دندان تراشیده می شوند و زمینه برای پر و عصب کشی دندان و یا حتی انجام کارهای زیبایی مانند کامپوزیت و لمینت فراهم می شود. برای تغییر پولیش و پروتز هم این دستگاه به صورت کاملا منحصر به فرد عمل می کند. از دیگر کاربردهای این دستگاه می توان به درمان آندو و یا ریشه دندان اشاره کرد که این کار را با دقت بالا و به صورت کاملا ظریف انجام می دهد.

این قطعه از اجزای مکانیکی تشکیل شده که هنگام روشن شدن به صورت کاملا چرخشی کار می کند و می تواند سطح پوسیدگی را به راحتی از دندان جدا کند. سرعت و قدرت این دستگاه بر حسب کاری که قرار است انجام دهد قابل تنظیم بوده به همین دلیل می توان به راحتی از آن استفاده کرد. برای برش دندان ها و حتی جدا کردن قسمت های پوسیده این دستگاه بهترین گزینه بوده و می تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. منبع نوری که روی دستگاه قرار دارد دید را برای دندانپزشکی آسان تر می کند. کاربرد دیگر این دستگاه انجام کارهای ترمیمی دندان و رفع بیماری های آن است. برای پرداخت و پر کردن دندان شما به هندپیس نیاز دارید تا زیرسازی لازم را انجام دهد.

همچنین بخوانید :  تفاوت فایل k  و h  دندانپزشکی

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی از وبسایت دنت لند کلیک کنید

هندپیس دندانپزشکی چیست ؟

هندپیس دندانپزشکی یک دستگاه منحصر به فرد بوده که استفاده از آن باعث شده تا جدا کردن پوسیدگی از سطح دندان در کمترین زمان انجام شود. این یک دستگاه مکانیکی با چرخشی استاندارد بوده که پس از برخورد با سطح دندان می تواند به صورت کاملا ملایم پوسیدگی ها را از سطح جدا کند. برای خالی کردن دندان اشاره پوسیدگی ها هندپیس وارد عمل می شود و می تواند زیرسازی لازم قبل از پر کردن و عصب کشی را به راحتی انجام دهد. این دستگاه دارای سرعت و قدرت قابل تنظیم بوده و شما می توانید آن را متناسب با نیاز خود کنترل کنید. هندپیس مدل های مختلفی دارد و شما می توانید بر اساس میزان مصرف آنها را انتخاب کنید.

موتور مهمترین قطعه در این دستگاه است که می تواند تمام قسمت های هندپیس را به حرکت در بیاورد. هندپیس های حرفه ای سرعت بالایی دارند و شما می توانید برای انجام کار با حجم بالا از آنها استفاده کنید. این دستگاه صدای کمی تولید می کند به همین دلیل در زمان استفاده به هیج وجه آزار دهنده نیست. از این دستگاه می توان برای تراش و برداشت پوسیدگی ها، فرم دادن حفره های تراش دندانی، تراش دندان ها برای انواع درمان های پروتزی مانند روکش، لمینت استفاده کرد. برای خالی کردن پر کردگی های قبلی فقط هندپیس می تواند بهترین کارایی را از خود نشان دهد. این دستگاه امروزه در بیشتر مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. 

همچنین بخوانید :  ایرفلو دندانپزشکی چیست؟ | نحوه انجام ایرفلو دندانپزشکی

هندپیس چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ؟

انواع هندپیس دندانپزشکی

هندپیس مستقیم دندانپزشکی هم مانند سایر دستگاه ها مدل ها و سایزهای مختلف دارند که شما می توانید بر اساس نیاز و بودجه خود آنها را خریداری کنید. هندپیس ها بر اساس میزان قدرت توان های مختلفی دارند و برخی با سرعت پایین و برخی دیگر با سرعت بالا کار خود را انجام می دهند. مدل های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک از نظر کارایی با هم تفاوت زیادی دارند.هندپیس های حرفه ای امروزه جایگزین مدل های ساده تر شده اند چون سطح کاربری گسترده‌ای تری دارند و شما می توانید برای کارهای مختلف از آنها استفاده کنید. هندپیس های مستقیم و غیر مستقیم هر کدام عملکرد مختص به خود را دارند و کارایی خاصی را از خود نشان می دهند.

هندپیس های سرعت بالا گشتاور کم و سرعت زیادی دارند و چرخش آنها به صورت کاملا سریع باعث شده تا کار ترمیم دندان در کمترین زمان انجام شود. توربین بکار رفته در آنها می تواند از هوای فشرده کمک بگیرد. هندپیس های افزاینده سرعت دارای موتور اضافی هستند بدین ترتیب می توانند سرعت و قدرت دستگاه را افزایش دهند. هندپیس سرعت آهسته دارای توربین چرخشی بوده بدین ترتیب سرعت آهسته ای دارد. هندپیس کاهش سرعت که دارای سرعتی استاندارد بوده و برای آماده سازی کانال دندان بهترین گزینه است. هندپیس اولتراسونیک یا هندپیس جرم گیری می تواند جریان الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کند. تنوع بالا در ساخت این دستگاه باعث شده انتخاب برای مشتری آسان تر شود.

تفاوت آنگل و هندپیس

در پاراگراف بالا به این سوال پاسخ دادیم که هندپیس چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ؟ حالا می خواهیم به تفاوت های انگل و هندپیس بپردازیم. انگل و هندپیس از نظر نوع طراحی و همچنین کارایی تفاوت های زیادی با هم دارند. هندپیس یک ابزار ساده اما چرخشی بوده که می تواند به درمان پوسیدگی دندان کمک زیادی کند. این دو دستگاه هر کدام اجزای مختلفی دارند و به تنهایی کار نمی کنند. نصب انگل و هندپیس روی ایرموتور و میکروموتور باعث می شود تا قسمت فرزی آن به راحتی حرکت کند. انگل نیاز به ایرموتور دارد و بدون آن نمی تواند عملکردی داشته باشد. هندپیس توسط میکروموتور کار می کند که سرعت بالایی هم دارد. انگل به صورت یکپارچه کار خود را انجام نمی دهد اما هندپیس به صورت کاملا یکپارچه کار می کند.

همچنین بخوانید :  مقایسه الکتروسرجری و پیزوسرجری | اهمیت استفاده دو دستگاه در دندانپزشکی

سرعت آنگل دندانپزشکی ‌کم بوده و در نقطه مقابل گشتاور آن زیاد است اما هندپیس با سرعت زیاد و گشتاور کم به بازار عرضه می شود. دور موتور در هندپیس ها زیاد بوده به طوری که در هندپیس این دورموتور تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. از دیگر تفاوت های این ۲ دستگاه می توان به ساختار و اجزای آنها اشاره کرد. هندپیس دارای سیستم روشنایی بوده که دید دندانپزشک را برای کار راحت تر و دقیق تر می کند. هندپیس ها کارایی ساده تری دارند و برای درمان های ساده یا حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند به طوری که انگل ها ساختاری پیچیده تر دارند و شما می توانید بیشتر برای کارهای حرفه ای از آنها استفاده کنید. این دو دستگاه سرعت کمی دارند و هنگام کار بیمار به هیچ وجه اذیت نمی شود. از نظر سایز هر دو دارای سایزهای مختلفی هستند و کاربرد خاصی هم دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهارده =