دانستنی های دندانپزشکی

ابسه دندان چیست ؟ | راه های درمان ابسه دندان

ابسه دندان چیست ؟

در این مقاله به موضوع ابسه دندان چیست ؟ می پردازیم. زمانی که دندان شما دچار چرک و عفونت می شود همواره دانه کوچکی کنار آن پدیدار می شود که در آن تمام جرم و عفونت ها تجمع کرده و سبب می شود تا دندان درد شدیدی را متحول شوید. این عارضه دردناک نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد تا عفونت آن وارد خون نشود، در کل مشکلات دندانی همواره درد های شدیدی را به همراه خود دارند و برای این که دچار مشکلات دیگر نشوید باید به سرعت به دندانپزشکی مراجعه کنید و آن را درمان نمایید. لازم به ذکر است آبسه دندان از شایع ترین و بدترین مشکلات می باشد زیرا ناشی از عفونت دندان است. تجمع چرک و میکروب در کنار و اطراف دندان عامل اصلی این مشکل می باشد که در صورت بی توجهی همواره ممکن است که شما دچار مشکلات زیادی شوید. وجود کیسه کوچکی که پر از چرک و عفونت است در کنار دندان فعالیت فک را مختل خواهد کرد و در صورت ترکیدن سوزش و درد شدیدی را به همراه دارد، البته ناگفته نماند که در این دوره باید آنتی بیوتیک صرف نمود تا عفونت از بین برود و سپس به دندان پزشک مراجعه کنید و مشکل خود را حل کنید و درمان نمایید. زمانی که دندان آبسه می کند نباید تحریک شود چون ممکن است که عفونت بیشتر شود که برای بدن بسیار خطرناک است و مشکلات زیادی را به همراه می آورد.

همچنین بخوانید :  مینی ایمپلنت چیست ؟ و چه مزایایی دارد

دنت لند ارائه دهنده انواع تجهیزات دندانپزشکی

انواع ابسه دندان چیست ؟

انواع آبسه دندان وجود دارد که از نظر شکل و نوع با هم متفاوت هستند، در کل هر بیماری دارای گونه های مختلفی می باشد که براساس شدت بیماری نامگذاری می شوند. هر یک از آبسه ها دارای مشخصاتی هستند و به نوبه خود باید مورد درمان قرار بگیرند، از انواع آبسه ها همواره می توان به موارد زیر هم اشاره کرد که اهمیت زیادی دارند:

  1. آبسه پری آپیکال
  2. آبسه پریو دنتال
  3. آبسه لثه

هر نمونه علائم خاص به خود را دارد و شما همواره با شناخت انواع نمونه ها در صورتی که با این مشکل روبه رو شدید می توانید آنها را مورد بررسی قرار بدهید و پس از اطمینان از نوع آبسه به دندان پزشک مراجعه کنید و برای درمان آن به دنبال راهکار باشید و پس از درمان برای ترمیم دندان مراجعه کنید. قابل ذکر است که اولین نوع آبسه که با نام آبسه پری آپیکال معرفی می شود در بخش ریشه دندان ایجاد می شود، نمونه دوم که همان پریو دنتال می باشد که بر روی لثه و کنار ریشه دندان به وجود می آید و امکان رشد و تکثیر بالایی دارد و نمونه سوم آبسه لثه است که بر روی خود این ایجاد می شود و درد زیادی را برای افراد به همراه دارد. این آبسه ها هر کدام خطراتی را به همراه دارند و باید به سرعت مورد درمان قرار بگیرند تا عفونت و میکروب موجود در آنها وارد خون نشود و افراد را با بیماری بیشتر مواجه نکند.

این مطلب را هم بخوانید : عصب کشی دندان چیست ؟

علائم ابسه دندان چیست ؟

آبسه کردن دندان همان گونه که در بالا هم توضیحات مختصر و کلی دادیم علائم مختص به خود را دارد و بسته به شدن ابسه همواره میزان تورم و درد آن هم تغییر خواهد کرد. از اصلی ترین عواملی که شما با توجه به آنها می توانید به ابسه کردن دندان خود پی ببرید همواره می توان موارد زیر را نام برد:

  • ورم کردن گونه و صورت و حتی گردن
  • درد در ناحیه زبان و دهان
  • احساس خارش و سوزش روی پوست
  • تب
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • گیجی
  • مشکل تنفسی
  • سردرد، دو بینی، نداشتن تغذیه مناسب و …..
همچنین بخوانید :  عصب کشی دندان چیست ؟ | بررسی نکات مهم عصب کشی دندان

علائم گفته شده براساس شدن ایسه و محل آبسه ایجاد می شوند و البته نباید بگذارید که علائم بسیار شدید شوند و باید بیماری خود را در همان ابتدا به سرعت درمان کنید زیرا عفونت زیاد لثه و دهان و دندان و آبسه های شدید و طولانی مدت ممکن است که باعث شده تا باکتری ها وارد خون شوند و شما با بیماری های خطرناک روبه رو کنند. با شناخت علایم این بیماری می توان به راحتی آن را تشخیص داد البته آبسه کردن به گونه ای است که یک کیسه کوچک در کنار دندان ایجاد می شود که درد زیادی را به همراه دارد و باید با مصرف آنتی بیوتیک درمان شود.

ابسه دندان چیست ؟

علت بوجود امدن ابسه دندان:

علت های متعددی وجود دارد ممکن است شما با آبسه دندان مواجه شوید، لازم به ذکر است که از علت های اصلی به وجود آمدن آبسه دندان می توان گفت که وارد شدن باکتری و میکروب ها به داخل دهان و دندان باعث می شود تا شما به آبسه دندان مواجه شوید، قابل ذکر است که علت ها شامل موارد زیر هم می شوند:

  1. در صورتی که دندان شما دارای حفره ای می باشد همواره میکروب و باکتری از این حفره وارد می شود و سبب می گردد تا عفونت در بخش ریشه عصب دندان جمع گردد و آبسه ایجاد شود.
  2. عفونت لثه و یا بیماری لثه باعث می شود تا آبسه در ریشه و لثه همزمان ایجاد گردد.
  3. در صورت گیر کردن خوراکی ها به لثه و یا آسیب رساندن مسواک به لثه باعث می شود تا دچار آبسه لثه شوید.
همچنین بخوانید :  بلیچینگ دندان چیست ؟ | بررسی مزایا و معایب بلیچینگ دندان

عوامل گفته شده باعث می شود تا شما به این بیماری دچار شوید، البته ناگفته نماند که این بیماری درد زیادی را به همراه دارد و باید به سرعت مورد درمان قرار بگیرد تا عفونت وارد خون و بدن نشود.

راه درمان ابسه دندان چیست ؟

لازم به ذکر است که راه های متعددی برای درمان آبسه دندان وجود دارد که باید به آنها توجه کرد تا بتوان در صورت بروز این گونه مشکلات به سرعت آنها را بهبود بخشید. از راه های درمان آبسه دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید پوسیدگی ها و سوراخ های دندان را ترمیم کرد تا آبسه به سرعت ازبین برود.
  • باید آنتی بیوتیک مصرف نمود تا عفونت ازبین برود.
  • از دهان شویه باید استفاده کرد تا میکروب ازبین برود.
  • دندان باید عصب کشی شود تا عفونت خارج گردد.
  • اگر دندان قابل ترمیم نیست باید آن را کشید.
  • با عمل جراحی هم می توان آن را بهبود بخشید و درمان کرد.

خرید یونیت دندانپزشکی با جدیدترین طرح ها از دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =