دانستنی های دندانپزشکی

مال اکلوژن دندان چیست ؟ | عوامل بوجود آمدن مال اکلوژن

مال اکلوژن دندان چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به موضوع مال اکلوژن دندان چیست ؟ بپردازیم. گاه ممکن است که افراد دچار ناهنجاری فک و دندان مواجه باشند که مشکلات متعددی را همواره برای آنان به همراه دارد. این ناهنجاری ها به گونه ای است که گاه افراد یا فکی روبه جلو یا رو به عقب دارند و یا دندان های اضافی در فک خود دارند که این مسئله زواره و گیجگاه را با درد های زیادی مواجه خواهد کرد، این بیماری امروزه در بسیاری افراد شایع است و باعث شده تا آنها برای درمان مشکلات خود به دندانپزشکان مراجعه نمایند. قابل ذکر است که برای درمان کردن این گونه بیماری ها اصولا از دو روش ارتودنسی و یا ارتوسرجری بهره می برند، البته اگر اکلوژن در افراد شدید باشد حتی از جراحی هم برای درمان استفاده می کنند.

عواملی که باعث بوجود آمدن مال اکلوژن دندان می شود:

عوامل متعددی وجود دارد که ممکن از طریق آنها افراد به بیکاری و ناهنجاری های مال اکلوژن ابتلا شوند، از عواملی که ممکن است باعث این بیماری شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بزرگ بودن زیاد فک
  • کوچک بودن زیاد فک

این دو تنها عامل هایی هستند که با بروز آنها افراد دچار بیماری مال اکلوژن می شوند، در این بیماری دندان ها به درستی در جای خود قرار نمی گیرند و در فک کوچک آنها کج خواهند شد و در فک های بزرگ دندان ها کامل از لثه خارج خواهند شد، البته ناگفته نماند که مکیدن زیادی شصت و یا پستانک در کودکی نیز باعث بروز این گونه مشکلات خواهد شد، در صورتی که در کودکی مراقبت های لازم برای فک و دندان انجام نشود همواره با این گونه بیماری ها مواجه خواهید شد که در این صورت باید به دندانپزشکی مراجعه کرد و آن را با روش های مختلفی درمان نمود که به نوبه خود هم هزینه های سنگینی دارد و هم درد فراوانی را برای افراد به ارمغان می آورد.

همچنین بخوانید :  پروتز دندان چیست ؟ | انواع پروتز دندان

دنت لند ارائه دهنده انواع تجهیزات دندانپزشکی

علائم مال اکلوژن دندان چیست ؟

بیماری مال اکلوژن دندان اساسا علائمی هم به همراه خود دارد که با بررسی آنها فرد می تواند متوجه شود که به ناهنجاری فک و دندان مواجه شده است، از مهمترین و شایع ترین عوامل این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تراز نبودن دندان ها بر روی هم
  2. تغییرات در ظاهر صورت
  3. عقب یا جلو بودن فک ها
  4. حالت غیر طبیعی دهان نسبت به صورت
  5. دهان به صورت غیر ارادی باز می ماند
  6. گاز گرفتن گونه داخلی یا گاز گرفتن زبان که با درد شدیدی همراه هستند
  7. تغییر در تلفظ لغات و گفتار
  8.  تنفس از دهان به جای بینی

این علائم بسیار شایع هستند و با توجه به آنها می توان به این مشکل پی برد. البته دندان پزشکان هم به این گونه علامت ها توجه ویژه ای می کنند تا بدانند که چه نوع مال اکلوژن دارید تا آن را درمان کنند.

مال اکلوژن دندان چیست ؟

این مطلب را هم بخوانید: ونیر دندان چیست ؟

انواع مال اکلوژن دندان چیست ؟

انواع مال اکلوژن در دنیا وجود دارد که از نظر شدت درد و نوع با یکدیگر متفاوت هستند، از انواع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اوربایت که در اصل همان جلو بودن فک بالا می باشد.
  2. آندربایت که همان جلو بودن فک پایین می باشد.
  3. اپن بایت که در آن دندان ها به هم متصل نمی شوند.
  4. کراس بایت که دندان ها خلاف یکدیگر باشند و یا روبه فک باشند.
  5. دیپ بایت که در آن همواره شلوغی زیاد فک و فاصله زیاد میان دو فک را نشان می دهد.
همچنین بخوانید :  انواع شکستگی دندان

با شناخت انواع مال اکلوژن ها و بررسی آنها همواره می توان اطمینان حاصل کرد که شما چه نوع مال اکلوژنی دارید تا متناسب با علائم خود به پزشک مراجعه کرده و آن را مورد درمان قرار بدهید. انواع مال اکلوژن ها هر کدام به گونه ای بر روی چهره شما تاثیر می گذارند از این رو باید آنها را به سرعت مورد درمان قرار داد تا بتوانید به زیبایی خود کمک کنید.

در این باره بخوانید: ابسه دندان چیست ؟

شکلهای مختلف مال اکلوژن دندان چیست ؟

در بالا هم انواع مختلف مال اکلوژن میدان را نام بردیم و هم توضیحی درباره هر کدام دادیم، در اینجا خواهیم گفت که اگر فک شما به گونه ای می باشد که دندان ها و فک بالا جلوتر از دندان های پایین هستند مسلما به اوربایت مبتلا هستید، اگر این مشکل بالعکس باشد یعنی فک پایین جلوتر باشد شما به بیماری آندربایت مبتلا شده اید، اگر دندان بالا هنگام بستن فک به پایین دندان های پایینی از داخل برخورد می کند همواره به بیماری کراس بایت مبتلا هستید. در صورتی هم که دندان های شما هنگام بستن فک از هم فاصله داشته باشند شما بیماری اپن بایت دارید. بدانید که این بیماری ها نه تنها بر روی ظاهر شما تاثیر می گذارند بلکه باعث می شوند تا نتوانید تغذیه درستی داشته باشید و دچار بیماری شوید. ما شما را با شکل های مختلف این بیماری آشنا می کنیم تا بدانید که با کدام مشکل مواجه هستید و باید با مراجعه به پزشک آنها را مورد درمان قرار بدهید.

همچنین بخوانید :  بریج دندان چیست ؟ | مراحل انجام بریج دندان به چه صورت است ؟

چگونگی درمان مال اکلوژن دندان:

با روش های مختلفی امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و علم می توان مال اکلوژن را درمان نمود، از چگونگی درمان مال اکلوژن دندان می توان موارد زیر را نام برد که در ابتدا باید به پزشک مراجعه کرد تا نوع آن مشخص شود، راه ها عبارتند از:

  • استفاده از براکت ارتودنسی برای حرکت دادن دندان ها و تنظیم کردن آنها.
  • کشیدن دندان برای ایجاد کردن فضای کافی در دهان
  • تغییر شکل باندینگ یا روکش کردن دندان
  • عمل جراحی برای تغییر شکل یا تغییر اندازه فک
  • استفاده از سیم یا پلیت برای پایداری استخوان فک

با روش های گفته شده همواره می توان به راحتی مشکل مال اکلوژن خود را درمان نمود و به چهره و زیبایی خود دست پیدا کرد، لازم به ذکر است که اطلاع از چگونگی درمان مال اکلوژن اعث می شود تا شما بتوانید به راحتی به پزشکان متخصص ارتودنسی و دندان و فک مراجعه کنید و در نتیجه آنها را درمان کنید تا به دندان های صاف و زیبا دست پیدا کنید و هنگام تغذیه هم دچار مشکل نشوید. پزشکان متناسب با مشکل و بیماری شما راه کار می دهند و به درمان می پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =