یونیت دندانپزشکی

انواع لامپ یونیت دندانپزشکی

برای هر حرفه‌ای لامپ و روشنایی یکی از ضروریات آن حرفه است و می‌تواند به هر فرد کمک کند تا با بهتر دیدن کار خود را هم بهتر انجام دهد. در واقع در ابتدا باید گفت دیدن یک شی به صورت درست، می‌تواند کمک کند تا کار به راحتی و کامل انجام شود. برای حرفه دندانپزشکی هم استفاده از لامپ یونیت یکی از بهترین روش‌ها می‌باشد. در واقع اگر روشنایی وجود نداشته باشد دندانپزشک نمی‌تواند به راحتی درون دهان بیمار خود را مشخص کند، پس وجود نور برای یک دندانپزشک یکی از مهمات حرفه او می‌باشد. ما در ادامه راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

تعریف لامپ یونیت دندانپزشکی

لامپ‌های یونیت دندانپزشکی یکی از چراغ‌های اضطراری برای دستگاه یونیت و یک وسیله استاندارد در عمل دندانپزشکی هستند زیرا این چراغ‌ها بهترین کمک بوده و بدون آنها درون دهان تاریک بوده و دیده نمی‌شود و از طرفی هم پزشکان نمی‌توانند به راحتی کار خود را انجام دهند. نور می‌تواند کمک مفیدی برای کارهای یک دندانپزشک باشد. اگر نور کافی نباشد خرابی دندان‌های دهان یک بیمار دیده نمی‌شود. برای یونیت دندانپزشکی، چراغ‌های ال ای دی و هالوژن تولید شده‌اند و هالوژن یکی از بهترین نوع لامپ‌های دستگاه یونیت دندانپزشکی می‌باشد.

خرید یونیت دندانپزشکی

انواع لامپ یونیت دندانپزشکی

لامپ‌های یونیت دندانپزشکی که کمک بزرگی برای یک پزشک هستند در چند نوع سقفی، دیواری، چرخشی، زمینی تولید شده‌اند. هر کدام از این وسیله‌ها کمک شایانی برای دندانپزشک به حساب می‌آیند و می‌توانند به عنوان دستیار نور عمل کنند، وجود نور کافی برای دندانپزشک یکی از ضروریات می‌باشد برای همین لامپ‌های یونیت در انواع گوناگون و کیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند. وجود کیفیت‌های گوناگون باعث شده است تا هر کس بسته به نیاز خود از این لامپ‌ها خریداری کند و بسته به نیاز خود از آنها استفاده ببرد. ما در ادامه راجع به هر کدام از این لامپ‌ها توضیح خواهیم داد.

  1. لامپ سقفی

همانطور که اسمشان برمی‌آید این لامپ‌ها از سقف آویزان شده و با یک کلید خاموش و روشن می‌شوند. باید گفت که لامپ‌های سقفی قابل حرکت نبوده و اغلب ال ای دی هستند. البته بعضی لامپ‌‌های یونیت دندانپزشکی هم از سقف کشیده شده و به پایین می‌آیند که آنها هم اغلب ال ای دی می‌باشند.

  1. لامپ دیواری

لامپ ‌های دیواری به صورت افقی بر روی دیوار نصب شده و مثل نمونه قبلی با کلیدی روشن می‌شوند. البته باید گفت که بیشتر لامپ‌های به کار برده شده در نوع دیواری ال ای دی هستند. این نوع یونیت لامپ‌ها هم ممکن است کشیده شده و به اطراف حرکت کنند و کار پزشک را در هنگام کار راحت‌تر کنند.

  1. لامپ یونیت زمینی

لامپ یونیت دندانپزشکی زمینی بیشتر بر روی یک یونیت قرار گرفته و به صورت ثابت هستند و اغلب در آنها هالوژن که بهترین نوع لامپ است، وجود دارد. اما باید گفت که در این ها ال ای دی هم به کار برده شده است.

  1. لامپ یونیت چرخشی دندانپزشکی

لامپ چرخشی از نوع بهترین‌ههای یونیت می‌باشد. درون این یونیت‌ها لامپ هالوژن، بهترین نوع لامپ جای‌گذاری شده است که کمک شایانی به پزشک کرده و او را در کار عمل جراحی بر روی یک دندان و یا هر چیز دیگری، کمک می‌کند.  

همچنین بخوانید :  3 برند معتبر یونیت دندانپزشکی ساخت ایران

تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ هالوژن

همانطور که گفتیم روشنایی یکی از مهم ترین عناصر در اتاق های جراحی و پزشکی می‌باشد و از لحاظ تاریخی همواره نور هالوژن و لامپ هالوژن یک استاندارد طلایی برای مراکز درمانی و اتاق عمل‌ها داشته است. البته در این میان لامپ‌های ال ای دی بعد از هالوژن تولید شده‌اند، اما بهترین آنها لامپ هالوژن است. لامپ هالوژن  شبیه یک لامپ رشته‌ای استاندارد است که در خانه‌ها یافت می‌شود. به طور مثال یونیت زیگر V1000 دارای چراغ LED می باشد.

قیمت یونیت زیگر V1000

در واقع هر چه برق بیشتری وارد لامپ هالوژن شود آن روشن‌تر و نور سفید‌تر می باشد. اما در مورد چراغ ال ای دی باید گفت که این چراغ‌ها لامپ واقعی نبوده و در واقع ذرات الکترون ریز اتمی هستند که با دریافت انرژی روشن می‌شوند و نور واقعی ندارند. لامپ های هالوژن هرچه بیشتر برق دریافت کنند نور بیشتری هم وارد محیط می‌کنند. از نظر تنوع رنگی دید مناسب برای جراح دندانپزشک از طریق نور طبیعی برق و چراغ هالوژن میسر است. باید گفت که یونیت لامپ‌ها یکی از بهترین کمک‌ها برای یک پزشک هستند. دندانپزشک‌ها برای بررسی دهان یک بیمار به نور کافی نیاز دارند زیرا دهان یک بیمار، تاریک بوده و بدون نور خرابی‌های آن دیده نمی‌شود. درون یونیت‌ها باید لامپ هالوژن به کار برده شود، زیرا هالوژن یکی از بهترین لامپ‌هایی است که برای یونیت و استفاده روزمره تولید شد است.

همچنین بخوانید :  تعمیر یونیت دندانپزشکی

نحوه تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی

لامپ جز مهمترین‌ اجزای یونیت دندانپزشکی است که در سایزهای مختلف طراحی و تولید می شود. جنس این لامپ ها هالوژنی است که در کنار نور زیاد گرمای بالایی هم دارند به همین دلیل خرابی در آنها زیاد است و بخش های مختلف لامپ دچار سوختگی می شود که نیاز به تعمیر با تعویض قطعه دارد. نحوه تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی به این صورت است که شما باید تمام قسمت های لامپ از جمله خنک کننده را از یونیت جدا کنید. به هیچ وجه جدار حباب لامپ را با دست لمس نکنید چون چربی که از دست روی لامپ می ماند با تجمع جریان باعث سوختگی ناگهانی لامپ می شود. برای تعویض باید لامپ را با دستگاه در دست نگه دارید.‌ پشت لامپ یک گود رفتگی کوچک وجود دارد که وظیفه آن تنظیم شدن نور لامپ است. این قطعه به کمک یک پیچ مکانیکی در دسترس کاربر قرار می گیرد تا بتواند هنگام تعویض لامپ به راحتی آن را باز کند. برای تنظیم شدت نور لامپ باید این قطعه را که در بیرون چراغ متصل و کوپل شده است را لمس کنید.

قبل از تعویض باید ابتدا سایز و مدل مناسب دستگاه را انتخاب کرده باشید. برای جدا کردن لامپ سوخته از یونیت نیاز به ابزارهای خاصی دارید تا بتوانید به صورت کاملا ایمن این کار را انجام دهید. فیوز حرارتی قطعه مهمی است که هنگام تعویض لامپ باید به آن توجه کنید. این قطعه وظیفه خنک کردن لامپ را به عهده دارد و گرمای تولید شده را از لامپ دور می کند. وقتی دمای لامپ از حد مجاز فراتر می رود ترموفیوز عملکرد خود را شروع می کند. ترموفیوز نقش کلید ایمنی را دارند که جریان برق ورودی به لامپ را قطع می کند و شما برای تعویض لامپ باید ابتدا این برق را قطع کنید تا خطر برق گرفتگی شما را تهدید نکند. اگر لامپ نصب شده روی یونیت سالم است اما روشن نمی شود ایراد می توانید از همین کلید ایمنی یا ترموفیوز باشد. در این شرایط ترمو باید تست و در صورت خراب بودن تعویض گردد. برای باز کردن لامپ سوخته از روی یونیت باید تمام قطعات متصل به لامپ از جمله ترموفیوز برداشته و مجدد نصب شوند. لامپ هالوژن یونیت دندانپزشکی  دارای ۲ مدل ۱۲ و ۲۴ ولت است و به صورت سوزنی و سیم دار روی دستگاه متصل می شود. شما قبل از تعویض لامپ باید ابتدا مدل و نحوه نصب آن را مشخص کنید. مدل های سوزنی بدون سیم به یونیت وصل می شوند از این رو جدا کردن آنها راحت بودن و تنها کافی است تا آنها را از داخل سوکت خارج کنید. اما برای تعویض لامپ سیم دار باید سیم های مربوط به این بخش را جدا کنید. به دلیل راحت بودن تعویض لامپ این مدل مورد استقبال دندانپزشکان قرار گرفته است. مدل های سوزنی و سیم دار روی انواع یونیت وصل می شوند و شما می توانید به راحتی و در کمترین زمان آنها را تعویض کنید و نیازی هم به تعمیرکار مجرب و خبره نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =