تجهیزات دندانپزشکی

اینسترومنت دندانپزشکی چیست ؟

ما با وارد شدن به یک مطب دندانپزشکی انواع صداهای مختلفی از قبیل صدای اره، چکش و چیزهایی از این قبیل که در نجاری وجود دارند را می‌شنویم. صداهایی که در مقیاس خیلی کوچکتر از صداهای یک نجاری هستند. باید گفت که این صداها از وسایل و ابزارهای دندانپزشکی ناشی می شود و به گوش ما می‌رسد. در واقع باید گفت که طبق این تعریف، هر حرفه‌ای برای خودش، ابزارهای مختلفی را در سایزهای مختلف دارد. ما در ادامه راجع به اینسترومنت دندانپزشکی و یا ابزارهای یک دندانپزشک که از ملزومات تجهیزات دندانپزشکی محسوب می شود، صحبت خواهیم کرد.

تعریف اینسترومنت دندانپزشکی

اینسترومنت دندانپزشکی همان ابزارهایی هستند که یک دندانپزشک در هنگام کار بر روی دهان بیمار از آن استفاده می‌کند. این ابزارها در سایزهای کوچک و در مقیاس های مختلف تولید شده و کارهای مهمی را انجام می‌دهند. اگر این ابزارها نباشد یک دندانپزشک با دست خالی نمی تواند بیمار خود را مداوا کند. ما در ادامه در مورد این ابزارها و در مورد انواع آنها صحبت خواهیم کرد.  

همچنین بخوانید :  تفاوت متریال و تجهیزات در پروتز دندانی

انواع اینسترومنت دندانپزشکی

  اینسترومنت دندانپزشکی گفتیم ابزار دندانپزشکی در سال‌های مختلف و در انواع مختلفی در دست یک پزشک قرار می‌گیرند. این ابزارها عبارتند از

  1. آینه‌های دهان

آینه دهان یا آینه دندانپزشکی ابزاری است که در دندانپزشکی استفاده می‌شود. سر آینه دهان معمولا به شکل گرد طراحی شده است و معمول ترین سایز استفاده شده هجده میلی متر تا بیست میلی متر است. این آینه به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا به صوت غیر مستقیم دندان بیمار را نگاه کرده و نور با این آینه به راحتی به درون دهان بیمار منعکس شود.

  1. پریودنتال

پریودنتال ابزاری است که در دندانپزشکی استفاده می شود. معمولا انتهای آن بلند، نازک و مبهم است. کاربرد اصلی پریوئنتال که یکی از اینسترومنت دندانپزشکی است، اندازه گیری عمق و اطراف دندان به منظور ایجاد وضعیت سلامت پریودنتیم (بافت تخصصی دندان ها است که دندان ها را احاطه کرده و از آنها پشتیبانی می کند) است. بیشتر پروب های پریودنتال دارای نشانه هایی در سر هستند تا خوانش دقیق و دقیق را انجام دهند.

  1. بریول

این ابزار نیز مشابه پروب پریودنتال می باشد و دارای سری تیز است. از پروب های بریول معمولا برای تشخیص پوسیدگی در ناحیه مزیال و دیستال (در بین) دندان‌های بیمار استفاده می‌شود. همچنین می توان از آن برای تشخیص جیب های مخفی جمع شده در دندان استفاده کرد.

  1. داس

در سال های پیش از این ابزار جهت شناسایی حفره های داخل دندان استفاده می شد.

  1. جمع‌کننده‌های دندانی

جمع کننده دندان توسط دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان استفاده می شود تا گونه ها، لب‌ها و زبان را از مسیر خارج کند و بتوان دهان و دندان در معرض دید و دسترسی قرار گیرد. انواع مختلفی از جمع کننده های دندان وجود دارد که برای روش های مختلف استفاده می‌شود.

  1. مته دندانپزشکی

این مته دارای سایز بسیار کوچکی بوده و از سرعت بالایی برخوردار است. از این ابزار برای برداشتن قسمت های پوسیده دندان و فرم دادن استفاده می شود. همچنین جهت شکل دهی کانال ریشه دندان نیز استفاده میشود.

  1. بیل مکانیکی

بیل‌ها معمولا ابزاری دو سر هستند که توسط دندانپزشکان برای از بین بردن عاج دندان و رفع پوسیدگی از دندان استفاده می‌شوند. این بیل‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.

  1. کورتس‌ها

کورتس ابزار دستی کوچکی است که برای ابزارهای جراحی طراحی شده است. از این ابزار برای حذف التهاب لثه استفاده می‌شود. کورتس‌ها در اندازه‌ها و اشکال مختلف وجود دارد، اما همیشه نوک آن گرد می شوند تا اطمینان حاصل شود که پاکسازی آسیب کمتری به لثه وارد می‌کند.

  1. مشعل‌ ساز

مشعل ساز می‌تواند ابزاری یک یا دو سر باشد که به منظور صاف کردن و یا پرداخت و پرکردن آمالگام و پرداخت کامپوزیت استفاده می‌شود.

  1. استئوتوم‌ها

استئوتوم ها ابزاری هستند که برای فشرده سازی، برش یا تغییر شکل استخوان دندان طراحی شده‌اند و اغلب در درمان‌‌ها و در جراحی دندان به منظور افزایش محل قراردادن ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌شوند.استئوتوم‌ها این اطمینان را می‌دهد که ایمپلنت طبیعی به نظر برسد و در طول بهبودی ناراحتی کمی ایجاد کند.

  1. سرنگ

برای تزریق مواد بی حس کننده استفاده می‌شود.   باید گفت که اینسترومنت‌ها کمک شایانی برای هر پزشک هستند و هر کس که می‌خواهد اینسترومنت‌ها و ابزارها را بشناسد، مقاله ما کمک شایانی برای او خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =