تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

تجهیزات تصویر برداری دندانپزشکی چیست ؟ | صفر تا صد تجهیزات تصویر برداری دندانپزشکی

تجهیزات تصویر برداری دندانپزشکی چیست ؟

در این مقاله به موضوع تجهیزات تصویر برداری دندانپزشکی چیست ؟ پرداخته ایم .دانشمند بزرگی به نام ویلهلم کنراد رونتگن فیزیکدان آلمانی در سال 1895 میلادی تحول عظیمی را در دنیای پزشکی به وجود آورد وی توانست با عبور اشعه ایکس که اشعه ایی ناشناخته و مجهولی بود از استخوان های دست همسرش اولین عکس را به ثبت برساند که همین امر توانست موجب آغاز تصویربرداری در دنیای پزشکی باشد. تصویر برداری پزشکی یعنی استفاده از روش‌های تصویربرداری و پردازشی برای به دست آوردن تصاویری خاص از بدن انسان است که میتواند در تشخیص و درمان بیماری به ما کمک شایانی کند.

خرید تجهیزات تصویر برداری با قیمت های مقطوع از سایت دنت لند

مزایای استفاده از تجهیزات تصویر برداری دندانپزشکی چیست ؟

تصویربرداری و تجهیزات آن انقلاب بزرگی را در علم پزشکی به وجود آورده است که تا قبل از آن پزشکان فقط میتوانستند اندام ظاهری و خارجی بدن را معاینه کنند و از اندام های داخلی اطلاعاتی نداشتند و فقط با مرگ بیمار پی به ساختار بافت های داخلی بدن میبردند که این روش هم روشی کامل نبود و بسیاری از عملکردهای اندام ها پنهان میماند. امروزه با تجهیزات تصویربرداری با استفاده از امواج، اشعه، میدان مغناطیسی و…بدون هیچ گونه جراحی و فقط با گرفتن چند تصاویر از اندام ها و بافت های داخلی بدن، پزشک میتواند در زمان کوتاهی تصمیم بگیرد فرد بیمار به جراحی نیاز دارد یا نه. همچنین مشکلی که در نبود اطلاعات برای عملکرد بافت ها وجود داشت اکنون با ارائه تصویر برداری دقیق از چند نقطه بدن، اطلاعات زیادی را در خصوص عملکرد اندام های بدن در اختیار پزشک قرار می دهد و قدرت تصمیم گیری او را برای بهتر درمان کردن بیماری بالا می برد.

همچنین بخوانید :  مزایای استفاده از رادیوگرافی دیجیتال برای دندان‌ ها

 

تجهیزات تصویر برداری دندانپزشکی چیست ؟

برای خرید جدیدترین دستگاه های رادیوگرافی دندانپزشکی با برندهای معتبر از سایت دنت لند کلیک کنید

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی شامل چه دستگاه هایی هستند؟

برای هر یک از تصاویرهای بدن، دستگاه های متفاوت با تکنولوژی های مختلف با اهداف مشخصی تعیین شده است که شامل :

دستگاه سی تی اسکن :

سی تی اسکن روشی است که به وسیله عبور اشعه ایکس از بافت های نرم و استخوان های بدن تصویربرداری میکند. در این دستگاه، بیمار داخل مخزنی قرار میگیرد و اشعه ایکس به صورت 360 درجه دور قسمت مورد نظر بدن میچرخد و تصاویر متعددی از زاویای مختلف میگیرد و به صورت تصاویر سه بعدی در اختیار پزشک معالج قرار میگیرد. این دستگاه با نفوذ اشعه ایکس میتواند شکستگی استخوان ها، تومورها، بخش های مختلف مغز، گردن، قفسه سینه، ستون فقرات و سینوس ها به خوبی نشان دهد.

دستگاه ام آر آی :

اگر اختلالی در قسمت های مختلف بدن مانند ستون فقرات، گوش داخلی و چشم به وجود آمده و یا برای تشخیص التهاب ها و تومورهای مختلف نمیدانید سی تی اسکن انجام دهید یا ام آر آی، بهتر است ام آر آی را انتخاب کنید زیرا در این روش بافت ها مختلف بدن با کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سی تی اسکن به نمایش گذاشته میشود و این میتوان در تشخیص و درمان بیماری به پزشک معالج کمک شایانی کند. همچنین استفاده از امواج مغناطیسی بجای اشعه خطرناک ایکس منع استفاده ایی را برای خانم ها باردار و کودکان ندارد. اما این را باید در نظر گرفت افرادی که دارای پروتزهای فلزی مختلفی در بدن هستند روش آم آر آی نمیتواند گزینه مناسبی برای تصویر برداری از بافت های بدن باشد.

همچنین بخوانید :  فسفرپلیت چیست ؟ | فسفرپلیت چه تفاوتی با رادیوگرافی دارد

دستگاه سونوگرافی :

امواج های صوتی بکار رفته در دستگاه های سونوگرافی یکی از بی ضررترین امواج است که میتوان برای مشاهده بخش های شکمی، غده تیروئید، مجاری ادراری، تشخیص سنگ کلیه، بررسی جنین، تشخیص سرطان سینه و تشخیص گرفتگی عروق مورد استفاده قرار گیرد. هنگام انجام سونوگرافی شما دردی را احساس نمیکنید زیرا این عمل با برخورد امواج صوتی با بافت های مختلف مانند جامد، مایع یا متراکم بازتاب متفاوتی دارد و این تفاوت فاصله و شکل بافت را نشان میدهد.

دستگاه فلوروسکوپی :

فلوروسکوپی یکی دیگر از دستگاه های تصویر برداری میباشد که با عبور پرتوی اشعه ایکس از قسمت مورد نظر، تصویری بر صفحه مانیتور ظاهر میشود که حرکت آن قسمت را با جزئیات نشان میدهد. دستگاه فلوروسکوپی کاربردی ترین دستگاه برای بررسی سیستم های اسکلتی ، گوارشی ، ادراری ، تنفسی، تولید مثل، استخوان ها ، ماهیچه ها و مفاصل و همچنین اندام های دیگر مانند قلب ، ریه یا کلیه میباشد.

دستگاه ماموگرافی :

دستگاه ماموگرافی در سه مدل ماموگرافی دیجیتالی، سیستم تشخیصی کامپیوتری و ماموگرافی سه بعدی برای تشخیص زود هنگام انواع سرطان های سینه ابداع شده است. در این دستگاه با تاباندن اشعه ایکس به سینه، توده های سرطانی که بافت های متفاوتی نسبت به سایر بافت های دیگر دارد جذب متفاوتی دارد و در تصاویرهای گرفته شده این توده ها به خوبی نشان داده میشود.

همچنین بخوانید :  6 برند برتر دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

دستگاه اکوکاردیگرافی :

شاید هنگامی که وارد بیمارستانی میشوید بخش هایی به نام اکوی قلب، سونوگرافی قلب و یا اولتراسوند قلب را دیده باشید که تمام آنها میتواند نام های دیگر دستگاه اکوکاردیگرافی باشد که با استفاده از امواج صوتی و طریق پروب های مختلف تصاویری از قلب، عملکرد قلب، دریچه ها و حفره های قلب، ضربان قلب و سرعت جریان خون در قلب را مورد بررسی قرار میدهد.

خرید تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت های عالی از دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 7 =