تجهیزات دندانپزشکی

تفاوت توربین و انگل دندانپزشکی

تفاوت توربین و انگل دندانپزشکی در چیست ؟

دندانپزشک برای ترمیم و درمان مشکلات دندان از ابزارهای مختلفی استفاده می کند که مهمترین آنها توربین و انگل است. این ۲ ابزار هر کدام کارایی مختص به خود دارند و در مدل های مختلف ساخته می شوند. از تفاوت توربین و انگل دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در انگل ها قدرت گشتاور بالا بوده به طوری که در توربین ها این قدرت کمتر است.
  • انگل سرعت پایین تری دارد بدین ترتیب پزشک برای انجام کارهای ظریف و دقیق از آن استفاده می کند.
  • انگل نیاز به ایرموتور دارد به طوری که این نیاز در توربین ها دیده نمی شود.
  • توربین ها کاملا یکپارچه هستند و تمام قسمت های آن به یکدیگر متصل است به طوری که انگل یکپارچه نیست و از دو قسمت ایرموتور و سر انگل تشکیل شده است.
  • اگر چه کاربرد این ۲ ابزار تقریبا به هم شبیه است اما در عمل هر کدام بازدهی مختص به خود را دارند. توربین با سرعت بالایی که دارد باعث صرفه جویی در زمان می شود.
  • انگل ها دقت بیشتری دارند به همین دلیل برای از بین بردن پوسیدگی های حساس دندان یک انتخاب عالی به شمار می روند.

دنت لند ارائه دهنده انواع تجهیزات دندانپزشکی با بالاترین کیفیت

توربین دندانپزشکی چیست؟

توربین جز مهمترین ابزارهای دندانپزشکی است که در سایز و مدل های مختلف طراحی و ساخته می شود. این دستگاه ابزاری پر سرعت و قدرتمند بوده که دندانپزشک برای ترمیم دندان و درمان مشکلات دیگر از آن استفاده می کند‌. توربین ها بیشتر به صورت برقی هستند به همین دلیل سرعت و قدرت بالایی دارند. دندانپزشک برای حذف پوسیدگی های دندان از این دستگاه استفاده می کند. تراشیدن پوسیدگی به کمک توربین در کمترین زمان انجام می شود و درد زیادی هم ندارد.

همچنین بخوانید :  هندپیس چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ؟ | انواع هندپیس

توربین یک ابزار چرخنده است و به دلیل سرعت زیادی که دارد می تواند تمام پوسیدگی ها را با همان عملکرد چرخندگی از روی دندان حذف کند. این ابزار در حداقل زمان کار خود را انجام می دهد به همین دلیل به عنوان مهمترین و ضروری ترین وسیله در دندانپزشکی معرفی می شود. سرعت و گشتاور این ابزار کم است اما در عین حال قدرت بالایی دارد. در یونیت دندانپزشکی توربین ها جز اصلی هستند که پزشک می تواند به راحتی آنها را کنترل کند.

عملکرد توربین به مته های صنعتی شباهت زیادی دارد و شما در سر توربین شاهد چرخش بالای فرز هستید که تیز است و می تواند تمام پوسیدگی را برطرف سازد. برای پر کردن و عصب کشی دندان این دستگاه کاملا کاربردی است. توربین ها به کمک فشار هوا کار می کنند و هر چه میزان فشار بیشتر می شود سرعت و قدرت دستگاه هم افزایش پیدا می کند. فشار هوا که وارد دستگاه می شود پروانه آن را به چرخش در می آورد. زمانی که توربین با دندان برخورد می کند استطکاک زیادی تولید می کند.

تفاوت توربین و انگل دندانپزشکی

مزایای توربین دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی مانند هر دستگاه دیگری در این صنعت مزایای زیادی را به خود اختصاص داده است. توربین به صورت مستقیم به یونیت متصل می شود به همین دلیل همیشه در دسترس دندانپزشک است و می تواند برای درمان مشکلات دندان از آن استفاده کند. مزیت مهم دستگاه این است که نیازی به ایرموتور ندارد و بدون آن بهترین عملکرد را دارد. سرعت بالایی که توربین دارد باعث شده تا سرعت کار دندانپزشک افزایش زیادی پیدا کند. برقی بودن این ابزار خود یک مزیت مهم محسوب می شود.

همچنین بخوانید :  بهترین مارک لایت کیور دندانپزشکی

طراحی منحصر به فرد مزیت دیگر این دستگاه است چون متناسب با آرگونومی بدن ساخته شده و به راحتی در دست قرار می گیرد. کیفیت خوبی که این دستگاه دارد باعث شده تا در مجاورت رطوبت و حرارت به هیچ وجه دچار افت کیفیت نشود. برای ترمیم دندان و از بین بردن پوسیدگی توربین بهترین گزینه است. از دیگر مزیت های این دستگاه می توان به دقت بالای آن اشاره کرد به همین دلیل کار درمان را به ظرافت بالا پیش ببرد.

توربین ها بدنه ای محکم دارند و به مرور زمان دچار پوسیدگی نمی شوند. تراشیدن پوسیدگی دندان آن هم با توربین یک راه حل عالی بوده که نتیجه خوبی هم دارد. این دستگاه می تواند پوسیدگی های سطحی و عمقی را به راحتی حذف کند. این ابزار دقیق و مناسب بوده و مزیت های زیادی دارد. وزن سبکی که دستگاه دارد باعث شده تا دندانپزشک بتواند مدت طولانی آن را در دست بگیرد بدون اینکه خسته شود.

انگل دندانپزشکی چیست؟

در کنار توربین امروزه در صنعت دندانپزشکی ابزارهای دیگری هم استفاده می شود که مهمترین آنها انگل است‌. انگل روی ایرموتور وصل می شود تا بتواند آن را به چرخش در بیاورد و به از بین بردن پوسیدگی های دندان کمک کند. زمانی که ایرموتور روشن می شود انگل هم شروع به کار می کند. انگل ها قدرت بالایی دارند بدین ترتیب برای از بین بردن پوسیدگی های عمقی بهترین گزینه هستند. سرعت انگل پایین است تا دندانپزشک بتواند تسلط بهتری روی کار خود داشته باشد و آن را با دقت و ظرافت انجام دهد.

همچنین بخوانید :  فرز دندانپزشکی چیست ؟ | اهمیت استفاده از فرز دندانپزشکی

موتوری که روی ایرموتور نصب شده به حرکت دستگاه فرز سر انگل کمک می کند. انگل ها به کارتریج مجهز هستند که امکانات آنها را بیشتر می کند. شفت و دنده هایی که در انگل قرار داده شده سرعت و قدرت آن را بیشتر کرده است‌. انگل ها مدل های مختلفی دارند که مدل آب از داخل آن عملکرد بهتری دارد. انگل ها از نظر کارایی به توربین ها شبیه هستند اما از نظر گشتاور و سرعت و همچنین ساختار تفاوت زیادی با آنها دارند. برای برداشتن پوسیدگی های حساس این دستگاه بهترین عملکرد را دارد.

مزایای انگل دندانپزشکی

مزایای انگل دندانپزشکی زیاد بوده و اتصال آن به ایرموتور باعث شده تا دندانپزشک بتواند به راحتی سرعت و قدرت آن را کنترل کند. از دیگر مزایای این دستگاه می توان به ساختار منحصر به فرد آن اشاره کرد که مطابق با ارگونومی دست ساخته شده و دندانپزشک می تواند تسلط خوبی روی آن داشته باشد. انگل ها ابزارهایی سبک و کم وزن هستند و هنگام استفاده شما هیچ سنگینی حس نمی کنید‌. مقاومت این دستگاه در مقابل رطوبت و حرارت زیاد بوده و دچار خوردگی و پوسیدگی نمی شود. سرعت استانداردی که این دستگاه دارد باعث شده تا برای کارهای ظریف دندانپزشکی یک انتخاب عالی باشد.امیدواریم از مطالب این مقاله که در ان به بررسی تفاوت توربین و انگل دندانپزشکی پرداختیم بهره ی کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + چهار =