تجهیزات دندانپزشکی

کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی چیست ؟

کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی

سندبلاست دستگاهی پیشرفته برای از بین بردن پوسیدگی بوده که در صنعت دندانپزشکی کاربردهای زیادی دارد. این دستگاه برای سایش از هوا کمک می گیرد تا بتواند به تمیز کردن دندان ها کمک کند. از کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی می توان به از بین بردن گچ های باقی مانده پس از کستینگ اشاره کرد که در تمام لابراتوارها مصرف می شود. برای پاکسازی تمام سطوح دندان این سیستم کاربردی بوده بدون اینکه به بافت دندان آسیبی وارد کند. از دیگر کاربردها می توان در فرآیند زیباسازی دندان با لمینت و بلبرینگ و کامپوزیت اشاره کرد که با سندبلاست ابتدا سطح دندان را به خوبی تمیز می کنند.‌

در فریم های ثابت و پارسیل و حتی فول سرامیک و گلاس سرامیک و همچنین فلدسپات به کمک سندبلاست می توان باندینگهای مکانیکی ایجاد کرد. برای اینکه مواد پودری و ساینده ها در زمان استفاده در محیط کار پخش نشوند از دستگاه سند بلاست استفاده می کنند. سر این دستگاه از دو عدد هندپیس تشکیل شده که سایش را با سرعت و دقت بالا انجام می دهند. کلیدهای دوحالت این دستگاه سرعت را به خوبی کنترل می کنند. سندبلاست در ارتودنسی هم نقش مهمی دارد و می تواند به از بین رفتن پوسیدگی ها کمک کند. قبل از پر کردن فاصله بین دندان ها می توان با این دستگاه سطح دندان را تمیز کرد.

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی از وبسایت دنت لند کلیک کنید

سندبلاست دندانپزشکی چیست؟

سندبلاست جز روش های جدید و بروز در دندانپزشکی بوده که به جای سوراخکاری مورد استفاده قرار می گیرد. برای از بین رفتن پوسیدگی ها این دستگاه بهترین گزینه بوده که عملکرد فوق العاده ای هم دارد. عملکرد این دستگاه سایش هوا بوده که به بافت دندان آسیبی وارد نمی کند. وقتی هوا با سرعت زیاد به دندان برخورد می کند تمام ضایعات را از روی آن برطرف می کند که در این صورت پزشک می تواند با دید بهتری کار خود را انجام دهد. قدرت بالایی که این دستگاه دارد باعث شده تا کارهای درمانی روی دندان با سرعت بیشتری انجام شود. این روش بدون درد بوده به همین دلیل حتی برای کودکان هم قابل استفاده است.

همچنین بخوانید :  اپکس فایندر چیست ؟ | هر آنچه که باید در مورد دستگاه اپکس فایندر بدانید

در زمان ترمیم دندان وقتی ذرات روی لثه قرار می گیرند بیمار حس بدی پیدا می کند بنابراین شما می توانید با سند بلاست این ذرات را از روی لثه دور کنید. با سند بلاست ضایعات و ذرات مواد روی لثه کاهش پیدا می کند. برخورد هوا آن هم با فشار زیاد باعث می شود تا پزشک بتواند در جاهایی که امکان استفاده از آب نیست به راحتی از هوا استفاده کند‌. در دستگاه سندبلاست پودرهای خاصی استفاده می شود که در تمیزی دندان و ضد عفونی کردن آن نقش مهمی دارند. زمانی که هوا به همراه این پودر به دندان برخورد می کند تمام ضایعات را دور می سازد. سندبلاست در ترمیم داخل دهانی و خارج دهانی کاربرد دارد بنابراین پزشک می تواند در شرایط مختلف از لین دستگاه استفاده کند.

کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی

مزایای سندبلاست

سندبلاست با مزایای زیادی به بازار عرضه شده به همبن دلیل مورد استقبال مراکز درمانی قرار گرفته است. این دستگاه بدون خطر است به همین دلیل به جای مته های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و با این وجود هیچ خطری دندان را تهدید نخواهد کرد. مزیت دیگری که سندبلاست دارد استفاده از پودرهای خاص است که در چنین شرایطی می تواند به تمیز کردن بهتر دندان ها کمک کند. زمانی که سندبلاست استفاده می شود پزشک می تواند حفره های داخلی و خارجی را برای ترمیم پیدا کند و برای درمان هم دید بهتری داشته باشد. چون این دستگاه از فشار هوا برای تمیزکاری استفاده می کند عملکرد آنها بهتر خواهد بود.

سایش توسط سندبلاست به مراتب بیشتر از تجهیزات سنتی است و دندانپزشکی این امکان را پیدا می کند که با یک بار ویزیت کردن بیمار قسمت های بیشتری از دندان های او را درمان کند. سندبلاست دستگاهی پر قدرت و پر سرعت است و استفاده از آن می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها شود. این سیستم ۲ سری متفاوت دارد و هر کدام با چرخش خود امکانات زیادی را در اختیار دندانپزشک قرار می دهند. از دیگر مزایای این دستگاه می توان به ماندگاری زیادی آن اشاره کرد که به مرور زمان دچار افت کیفیت نمی شود.

برای خرید سندبلاست اکو ECO مدل NEW-EC با قیمتی بینظیر کلیک کنید

ویژگی های سند بلاست

در پاراگراف بالا به معرفی کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی پرداختیم حالا می خواهیم به اشنایی با ویژگی های سندبلاست بپردازیم. سندبلاست دارای ویژگی های بارزی است و همین امر هم باعث برتری آن نسبت به دستگاه های قدیمی تر و روش های سنتی شده است. اولین و مهمترین ویژگی این دستگاه استاندارد بودن آن است به همین دلیل می تواند روی دندان ها تاثیرات مثبت و ماندگاری را به جای بگذارد. سندبلاست برای درمان ناراحتی های داخل دندان و خارج دندان طراحی شده و بیشترین سطح سرعت و قدرت را دارد. می تواند برای مدت طولانی کار کند بدون اینکه دچار افت کیفیت شود. وزن سندبلاست کاملا استاندارد است و دندانپزشک به هیچ وجه خسته نمی شود.

همچنین بخوانید :  بهترین مارک لایت کیور دندانپزشکی

ویژگی دیگر سندبلاست مقاومت بالای آن در مقابل رطوبت و حرارت است به همین علت دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی شود و قسمت هایی که به هندپیس متصل می شوند و سطح دندان را پوشش می دهند تا مدت طولانی رنگ و بافت خود را حفظ می کنند. این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدام عملکرد مختص به خود را دارند. شما می توانید سرعت و قدرت دستگاه را متناسب با نیاز خود کنترل کنید. 

مشخصات دستگاه سندبلاست

دستگاه سندبلاست از دستگاه های دندانپزشکی به شمار می رود که بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است، دندانپزشکان از این دستگاه برای سوراخ کردن دندان ها و تمیزکاری آنها استفاده می کنند. البته این دستگاه در دندانپزشکی کاربرد های دیگری هم دارد که که همین امر باعث شده تا وجود آن اهمیت زیادی پیدا کند. لازم به ذکر است که این دستگاه کاربردی مشخصات ویژه و منحصر به فردی هم دارد که اصولا دندانپزشکان با توجه به آنها مدل دستگاه را انتخاب می کنند. از مهمترین مشخصات این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد
  • وزن آن سبک است.
  • این دستگاه مخزن پودر دارد.
  • می توان آن را به صورت مستقیم به کمپرسور و یونیت نصب کرد.
  • می توان آن را با کمک آداپتور به شیلنگ یونیت متصل کرد.
  • دارای گیج شمار است که میزان فشار را نمایش می دهد.
  • دارای تنظیم درجه فشار است.

باید بگوییم که این دستگاه دارای دو مخزن ذخیره شن می باشد، البته مشخصات دیگری هم دارد مثلا نازل های آن طول عمر بالایی دارند، دارای لوله خروجی برای اتصال ساکشن هستند، روشنایی کم مصرف دارند، نصب و کارایی آسانی دارند و طراحی آنها بی نظیر است. باید بگوییم که این دستگاه با داشتن این مشخصات توانسته در مراکز دندانپزشکی و مطب ها محبوبیت به دست بیاورد، قابل ذکر است که دستگاه سندبلاست دندانپزشکی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و همواره بهترین عملکرد را دارد در نتیجه کمک می کند تا دندانپزشک بر روی دندان بیماران فعالیت بهتری داشته باشد.  این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که پس از عصب کشی و پر کردن دندان هم می توان برای صاف و یکدست کردن سطح دندان از آن استفاده کرد. این دستگاه نمونه های مختلفی دارد که برخی از آنها قابلیت تنظیم فشار را دارند به همین دلیل با اطلاع از مشخصات دقیق این دستگاه می توان به راحتی بهترین نمونه را متناسب با نیاز خود انتخاب کرد و تهیه نمود. نازل های نصب شده بر روی دستگاه سندبلاست از جنس تنگستن کاربید هستند که از بهترین جنس ها می باشد و نشان دهنده مقاومت و کیفیت بالای دستگاه است. برای تنظیم کردن فشار در این دستگاه همواره رگلاتوری وجود دارد که تنظیم با کمک آن بسیار ساده و راحت است. البته ناگفته نماند که این دستگاه آستین های پارچه ای دارد که برای حفظ بهداشت بیماران طراحی شده اند و بر روی دستگاه نصب گشته اند.

همچنین بخوانید :  دستگاه الکتروسرجری چیست ؟ | روش انجام كار با دستگاه الکتروسرجری

انواع سند بلاست

سندبلاست در سایز و مدل های مختلف به بازار عرضه می شود. برخی مدل ها به صورت نیمه اتوماتیک و برخی دیگر تمام اتوماتیک کار خود را انجام می دهند.  از نظر کارایی این دستگاه به ۲ دسته تقسیم می شود:

  1. داخل دهانی
  2. خارج دهانی

ساینده هایی که به این دستگاه متصل می شوند جنس فلزی و غیر فلزی دارند و شما می توانید متناسب با نیاز خود آنها را انتخاب کنید. سندبلاست ها متناسب با ارگونومی بدن ساخته شده اند تا دندانپزشک بتواند تسلط کامل روی آنها داشته باشند. آماده سازی دندان قبل از درمان توسط سندبلاست صورت می گیرد و وقتی جریان هوا روی دندان قرار می گیرد مشکلات آن به وضوح دیده می شود. در کلینیک های بزرگ همیشه سندبلاست های پیشرفته و حرفه ای به کار گرفته می شوند که سایزی بزرگ و قدرتی زیاد دارند.

خرید انواع سندبلاستر دندانپزشکی از وبسایت دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =