تجهیزات دندانپزشکی

دستگاه الکتروسرجری چیست ؟ | روش انجام كار با دستگاه الکتروسرجری

دستگاه الکتروسرجری چیست؟

همزمان با پیشرفت های تکنولوژی روش ها، فنون و ابزارهای جراحی نیز با اهداف فراهم کردن انجام جراحی ایمن شکل گرفتند که یکی از این ابزار ها دستگاه الکتروسرجری می باشد. دستگاه الکتروسرجری چیست؟ در حقیقت یک ژنراتور بسامد رادیویی است که توانسته از سال 1914با کاهش درد و قطع خونریزی در جراحی های مدرن امروزی به کمک پزشکان آید و امکان جراحی امن را پدید آورد. در این دستگاه با استفاده از جریان برق میتوانید خونریزی را به حداقل برسانید و برای از بین بردن بافت ها، بریدن و یا ایجاد شکافت در بافت های مورد نظر استفاده کنید که این اثر گرمای به وجود آمده چه برای برش و چه برای انعقاد به مقاومت بافت، چگالی جریان و زمان اعمال جریان بستگی زیادی دارد.

روش انجام کار با دستگاه الکتروسرجری به چه صورت است :

دستگاه الکتروسرجری به صورت انعقاد، خشکی ، درخشش و برش میتواند در جراحی ها کمک شایانی کند. این دستگاه برای خشک کردن سلول ها، یک جریان الکتریکی فرکانس بالا را از طریق نوک یک الکترود فعال ارسال میکند تا آب درون سلول به کندی بیرون کشیده شود و موجب خشک شدن سلول ها شود. با عمل انعقاد آن میتوان با بریدن یا انعقاد جریان خون با اتصال دستگاه الکتروسرجری به بافت مورد نظر آن محل را خشک کرد. در این روش جرقه هایی که در قسمت بالای بافت مورد نظر جهت به وجود آوردن سطحی نیمه سوخته انجام میشود را روش درخشش این دستگاه می نامند. یکی دیگر از روش های دستگاه الکتروسرجری برش میباشد که جهت جدا کردن بافت مورد نظر مورد استفاده قرار میگیرد این روش با تبخیر مایعات داخل سلول باعث ترکیدن سلول میشود و همانند تیغ های جراحی بافت مورد نظر را از قسمت بدن جدا میکند. به طور کلی در دستگاه الکتروسرجری هنگامی که گرما از طریق پروب گرمایی جهت برش یا انعقاد به بافت اعمال می شود، چندین تغییر ممکن است اتفاق بیفتد که این تغییرات میتواند باعث از هم پاشیدن سلول ها و آزاد شدن محتوای داخل آن ها و یا با بخار شدن آب داخل بافت که منجر به جمع شدن و ترکیدن بافت شود و همچنین با تغییر شکل دادن بافت ها و پروتئین های خونی باعث لخته شدن آنها میشود.

همچنین بخوانید :  اپکس فایندر چیست ؟ | هر آنچه که باید در مورد دستگاه اپکس فایندر بدانید

****خريد بروزترين تجهيزات جراحي از سايت دنت لند ****

کاربرد دستگاه الکتروسرجری چیست؟

دستگاه الکتروسرجری جزء دستگاه هایی با سرعت بالا میباشد که با الکترودهای که قابلیت های نازک شدن یا خاصیت خمیدگی و فرم دهی دارند ساخته شده است که این ویژگی میتواند به پزشک معالج اجازه دهد تا دسترسی کامل و راحتی را به نقاط مختلف را داشته باشد. بنابراین با تمام این ویژگی های مثبت دستگاه الکتروسرجری را به ‌منظور از بین‌ بردن ضایعات، قطع خونریزی مداوم، ایجاد برش در بافت، منعقد‌ یا خشک ‌کردن بافت و همچنین برای بند‌ آوردن خون، در جراحی ارگان‌هایی نظیر کبد، طحال، تیروئید، و ریه‌ها و نیز عمل‌های باز قلب، بسیار سودمند است. حتی میتوان از دستگاه الکتروسرجری در جراحی های پوست و زیبایی، مغز و اعصاب، زنان و زایمان، جراحی های باز، آندوسرجری عمومی، قلب و عروق، گوش و حلق و بینی ، جراحی های لاپاراسکوپی و جراحی چشم مورد استفاده قرار داد.

دستگاه الکتروسرجری چیست؟

چند مورد از معایب دستگاه الکتروسرجری :

افرادی هستند که جاهای خالی دندانشان را با ایمپلنت پر کرده اند که در این افراد هنگام استفاده از الکتروسرجری امکان سست شدن پیوند ایمپلنت و استخوان وجود دارد.

هنگام استفاده از دستگاه الکتروسرجری باید قبل از عمل بی حسی انجام گیرد.

همچنین بخوانید :  بهترین مارک لایت کیور دندانپزشکی

دستگاه الکتروسرجری دارای سرعت بالایی در برش میباشد که این میتواند یکی از معایب آن باشد زیرا گاها برش ها بیش از حد مورد نیاز پزشک معالج میشود.

دستگاه الکتروسرجری یک وسیله ناشناخته ایی نسبت به سایر دستگاه های دیگر مانند لیزر است و این میتواند هنگام استفاده از این دستگاه برای بیماران کمی ترس ایجاد کند.

یکی از شاخص ترین معایب این دستگاه را میتوان هنگام استفاده آن در بافت های دهان دانست که تا مدت قابل توجهی مزه ی بافت گوشت سوخته را در دهانتان حس میکنید و این بو به مراتب بیشتر از استفاده از دستگاه های دیگر است.

**** خريد تجهيزات دندانپزشكي با برندهاي معتبر اروپايي از وبسايت دنت لند ****

استفاده از الکتروسرجری چه مزایایی در دندانپزشکی دارد

استفاده از دستگاه الکتروسرجری در دندانپزشکی مزیت های زیادی به همراه دارد و باعث شده تا مراکز درمانی از این تجهیزات پیشرفته استقبال بیشتری کنند. این دستگاه جریانی با فرکانس بالا دارد که می تواند از بافت های بیمار به خوبی عبور کند. استفاده از این روش برای انجام جراحی های لثه و دندان هزینه پایین تری نسبت به لیزر و روش های دیگر دارد به همین دلیل بیمار می تواند با کمترین هزینه این روش را تجربه کند.

 از مزیت های دیگر این روش می توان به منعطف بودن الکترود های دستگاه اشاره کرد که امکان فرم دهی و خمیدگی آنها وجود دارد و در این شرایط دندانپزشک می تواند به هر شکلی دستگاه را مورد استفاده قرار دهد بدون اینکه بیمار اذیت شود. با این ابزار پزشک می تواند بافت های نرمی چون دندان مصنوعی و ناهمواری ها را به راحتی صاف کند. در این روش جراحی آسیبی به بدن بیمار وارد نمی شود.

همچنین بخوانید :  وسایل مورد نیاز دندانپزشکی | نکات مهم در مورد تجهیزات دندانپزشکی

 ساختار الکترود های الکتروسرجری کاملا خاص بوده و شما در انتها و طرفین دستگاه بریدگی هایی را مشاهده می کنید که به کمک آنها می توان برش های عمیقی را روی بافت های نرم بدن ایجاد کرد و به آنها شکل و فرم خاصی بخشید. سرعت برش این دستگاه از لیزر بالاتر است به همین دلیل می تواند در کمترین زمان کار خود را انجام دهد. اگر دستگاه به درستی تنظیم شده باشد می تواند در بند آوردن خونریزی تاثیر بسزایی داشته باشد.

اگر الکترود ها مدام تمیز و ضدعفونی شوند برش را به خوبی انجام می دهند و تیزتر و سریع تر هستند. جراحی با دستگاه الکتروسرجری مزیت های زیادی دارد که مهمترین آنها جزئی بودن درد جای زخم است به همین دلیل هم دوران نقاهت و بهبودی بیمار کوتاه تر خواهد بود. نوک الکترود مانند نوک مداد است که می تواند برش های ریز و نازک ایجاد کند به همین دلیل زخم بیمار در کمترین زمان بهبودی پیدا می کند.

دستگاه و الکترودهای ان قابلیت ضدعفونی کردن را دارند. روی کار آمدن این تجهیزات باعث شده تا جراحی های لثه و دندان در کمترین زمان و با سرعت بالا انجام شوند. جریان برقی که در دستگاه وجود دارد باعث گرم شدن بافت ها می شود و این می تواند جراحی را برای بیمار آسان تر کند. میزان رضایت بیماران از این نوع جراحی زیاد بوده به همین دلیل امروزه در تمام مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. الکتروسرجری با ۴ روش کار خود را انجام می‌ دهد انعقاد، خشکی، درخشش و برش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + دو =