تجهیزات دندانپزشکی

فرز دندانپزشکی چیست ؟ | اهمیت استفاده از فرز دندانپزشکی

فرز دندانپزشکی چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به موضوع فرز دندانپزشکی چیست ؟ بپردازیم. فرز جز مهمترین تجهیزات دندانپزشکی بوده که در سایز و مدل های مختلفی طراحی و ساخته می شود بدین ترتیب سطح کاربری گسترده ای دارد. بدون فرز نمی توان بیشتر کارهای دندانپزشکی را انجام داد. این ابزارها چرخنده هستند و زمانی که روی هندپیس نصب می شوند می توان سرعت چرخش آنها را به راحتی تنظیم کرد. این ابزار کاربردی دارای سرعت و قدرت بالایی بوده بدین ترتیب کارهای درمانی با سرعت و دقت خوبی انجام می شوند. بدنه این ابزار فلزی بوده و در مقابل رطوبت و حرارت و فشار دوام زیادی دارد و دچار پوسیدگی و زنگ زدگی و افت کیفیت نمی شود. فلز وسیله ای حساس بوده که پزشک هنگام استفاده از آن باید تمام دقت را صرف کند تا کار به خوبی انجام شود.

فرزها وزن سبکی دارند که حمل و نقل و کار با آن را آسان تر می کند. نوک فرز تیز بوده و زمانی که روی دندان می چرخد می تواند به از بین بردن پوسیدگی ها کمک زیادی کند. تراش، پرداخت و پالیش و… کارهایی است که می توان به کمک این ابزار انجام داد. امکان نصب آنها روی انگل هم وجود دارد که در این صورت می توان کار را با سرعت بیشتری پیش برد. این ابزار کاربردی همیشه در دسترس دندانپزشک بوده بدین ترتیب می تواند به راحتی کار درمان را انجام دهد. فرزها از نظر شکل و کارایی نمونه های مختلفی دارند از این رو می توان برای کارهای مخالف از آنها استفاده کرد. بدنه این وسیله در برخی مدل ها صاف و در برخی دیگر برجستگی های ریزی دارد.

همچنین بخوانید :  4 برند با کیفت تجهیزات دندان‌پزشکی

انواع فرز دندانپزشکی

فرزهای دندانپزشکی در اندازه و نوع سری‌ها دارای تنوع بالایی هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

کروی شکل (گرد):

مدل کروی شکل برای آماده کردن حفره دندان و همچنین ایجاد نقاط مختلف برای دسترسی بهتر و آندرکات و آماده کردن کانال دندان استفاده می شود و به هر قسمتی از دندان دسترسی دارد. برای برداشتن پوسیدگی های عمیق و تراش شیارها بهترین گزینه است.

گلابی شکل:

برای تراش دادن حفره ها و ترمیم های گلوفویل مورد استفاده قرار می گيرد.

استوانه ای:

برای کارهای ترمیمی استفاده می شود و جز پر کاربردترین ها است. برای تراش دادن دندان و خلق دیواره های صاف یک ابزار کارآمد است. در ۲ مدل ساده یا بریدگی عرضی طراحی می شود و برای کارهای ترمیمی غیر مستقيم عالی است.

مخروطی:

این مدل هم مانند استوانه ای عمل می کند و برای برداشتن پوسیدگی ها و صاف کردن دیواره ها استفاده می شود.

مخروطی معکوس:

برای ایجاد دیواره های متقارب و آندرکات این مدل استفاده می شود و کار با آن حساسیت زیادی دارد. 

از نظر ساختار فرزهای دندانپزشکی به ۲ دسته تقسیم بندی می شوند:

فرزهای آنگل دندانپزشکی: این مدل دارای شکل های متنوعی بوده و بیشتر برای از بین بردن پوسیدگی های دندان استفاده می شود. انتهای این ابزار زبانه دار بوده و همین باعث تمایز آن شده است.

فرزهای توربین دندانپزشکی: با نام فرزهای الماسه به بازار ارائه می شوند و شکل های مختلفی هم دارند. انتهای بدنه این ابزار صاف و بدون هیچ گونه تو رفتگی بوده و این می تواند بهترین راه تشخیص آن باشد.

همچنین بخوانید :  اولتراسونیک دندانپزشکی چیست ؟ و چه مزایایی دارد

فرز دندانپزشکی چیست ؟

این مطلب را هم بخوانید: واترجت دندان چیست ؟

کاربرد فرز دندانپزشکی چیست ؟

فرزهای دندانپزشکی دارای کاربردی زیادی هستند و بیشتر برای ترمیم و درمان مشکلات دندان استفاده می شوند. برای عصب کشی دندان پزشک می تواند به کمک این ابزار پوسیدگی های سطحی و عمقی را به راحتی برطرف کند و با تمیز کردن کانال دندان و تمام حفره ها زمینه را برای عصب کشی و پر کردن و روکش آماده کند. آنها ابزارهای تراش دندان هستند و بر سر توربین یا انگل دندانپزشکی قرار می گیرند تا با نیروی چرخشی بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند. فرزهای ترمیمی بر اساس جنسی که دارند به ۲ دسته الماسی و کارباید تقسیم بندی می شوند.

وقتی فرز روی توربین نصب می شود با حداکثر سرعت حرکت می کند به همین دلیل روی آن آب پاشی می شود تا پوسیدگی ها به بهترین شکل برطرف شوند. زمانی که کار زیبایی چون کامپوزیت و لمینت و بلیچینگ روی دندان صورت می گیرد ابزار فرز است که می تواند دندان ها را به خوبی صیقل دهد و آن را به شکل اولیه برگرداند. کاربرد اصلی فرز تراش و پرداخت و پالیش است که می تواند با سرعت و قدرت بالا این کار را انجام دهد. هنگام استفاده از این ابزار دندانپزشک باید سایز و مدل مناسب را انتخاب کند تا بتواند کارایی خوبی داشته باشد.

فرز دندانپزشکی چند نوع جنس دارد؟

فرزها ابزارهایی کوچک و سبک هستند که ساخت آنها تقریبا کم هزینه است اما با این وجود جنس های مختلفی دارند که آنها را معرفی می کنیم:

همچنین بخوانید :  واترجت دندان چیست ؟ | چند نوع واترجت داریم

فرزهای استیل (فولادی):

جز اولین فرزهای ساخته شده هستند که قدرت بالایی برای تخلیه پوسیدگی و حفره های دندانی دارند. برای تراش مینای دندان به کندی عمل می کنند و چون لرزش زیادی دارند اغلب بیمار اذیت می شود.

فرزهای کاربایدی:

کارایی سریع و قدرت بالایی این فرز باعث شده تا جایگزین خوبی به جای مدل استیل باشد. جنس آنها تنگستن است که فلزی سخت بوده و در مقابل دما مقاومت زیادی دارد. می تواند برش های تیزی را ایجاد کند.

فرز دندانپزشکی الماسی:

از یک ماده بسیار سخت ساخته شده اند و ذرات ریز و زاویه دار و نوک تیز تشکیل دهنده ان به راحتی قابل مشاهده هستند. سر فلز بافتی نرم تر دارد تا بتواند روی دندان عملکرد خوبی داشته باشد.

فرزهای سرامیکی:

بیشتر برای مصارف ترمیمی کاربرد دارند  برای خارج سازی پوسیدگی دندان عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می دهند. در حذف آمالگام و ترمیم دندان هم خوب عمل می کنند. این ابزار به صورت کاملا ایمن و بدون خطر کار خود را انجام می دهد. آنها مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و در عین حال در برداشت پوسیدگی بسیار موثر عمل می کنند.

فرزهای پلیمری:

کار این ابزار کاملا دقیق بوده و می تواند با نوک تیز و چرخنده خود تنها قسمت پوسیده شده را بردارد. برای پوسیدگی های عمیق و حساس که نیاز به عصب کشی دارد یک انتخاب عالی هستند و رضایت مصرف کننده را به  همراه دارد. لرزش و صدای اضافی در این دستگاه وجود ندارد و این برای بیمار یک فرصت خوب است.امیدواریم از مطالب این مقاله (فرز دندانپزشکی چیست ؟) بهره ی کافی را برده باشید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هجده =