تجهیزات دندانپزشکی

تفاوت کامپوزیت با امالگام

تفاوت کامپوزیت با امالگام در چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع تفاوت کامپوزیت با امالگام بپردازیم. امالگام ماده ای است که برای ترمیم دندان های پوسیده و شکسته مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده بافتی شبیه به دندان دارد و زمانی که درون حفره خالی دندان قرار می گیرد کاملا سخت و محکم می شود. تفاوت اصلی که امالگام با کامپوزیت دارد رنگ آنها است. امالگام به رنگ نقره ای بوده و زمانی که درون دندان قرار می گيرد به راحتی قابل مشاهده است و تفاوت آن با دندان به خوبی مشاهده می شود اما کامپوزیت به رنگ خود دندان بوده و وقتی روی دندان و برای زیبایی و ترمیم به کار می رود قابل تشخیص نیست.

کامپوزیت بیشتر روی سطح دندان ها استفاده می شود و جنبه زیبایی دارد اما امالگام بیشتر برای پر کردن حفره های خالی دندان که پوسیده شده اند استفاده می شود. امالگام به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد نسبت به کامپوزیت مقاوم تر است و از طول عمر بالایی هم برخوردار می باشد. نرم ماندن امالگام برای مدت کوتاه این امکان را به دندانپزشک می دهد تا بتواند با دقت و حوصله زیاد کار خود را انجام دهد. بافت امالگام کاملا متراکم بوده و در مجاورت رطوبت و حرارت و حتی فشار دچار افت کیفیت نمی شود.

برای خرید امالگاماتور با کیفیت و قیمت عالی کلیک کنید

همچنین بخوانید :  بهترین مارک لایت کیور دندانپزشکی

کاربرد امالگام بر روی دندان ها

امالگام ها روی دندان کاربردهای زیادی دارند. منعطف بودن فلز بکار رفته در آنها باعث شده تا به شکل های مختلف تبدیل شوند. بیشترین کاربرد این ماده نقره ای رنگ پر کردن دندان های پوسیده و عصب کشی شده است. دندانپزشکان ود موارد زیر می توانند از امالگام استفاده کنند:

عدم کنترل بزاق :

امالگام در مجاورت رطوبت هم می تواند به خوبی سطح مورد نظر را پوشش دهد بنابراین زمانی که براق دهان بیمار قابل کنترل نباشد پزشک برای پر کردن از این ماده استفاده می کند و می تواند در محیط مرطوب هم عملکرد خوبی داشته باشد.

در دندانپزشکی اطفال :

کار کامپوزیت چون به دقت بیشتری نیاز دارد اغلب برای کودکان دشوار است به همین دلیل دندانپزشک ترجیح می دهد تا امالگام را جایگزین آن کند که هم کارایی آسانی دارد و هم به دلیل منعطف بودن سریع به هر شکلی تبدیل می شود.

جراحی ریشه دندان :

زمانی که پزشک ریشه دندان را جراحی می کند محیط کاملا مرطوب و خونی است و تنها چیزی که می تواند برای پر کردن دندان عملکرد خوبی داشته باشد امالگام است که کاملا سطح را پوشش می دهد. 

دسترسی سخت :

در محیط هایی که دندانپزشک نمی تواند کار خوبی را با کامپوزیت ارائه دهد امالگام می تواند جایگزین خوبی باشد.

کاربرد کامپوزیت روی دندان

کامپوزیت از ماده ای سرامیکی و مواد پلاستیکی تشکیل شده که بیشتر برای زیبایی دندان و از بین بردن شکستگی ها و نامنظمی های دندان و همچنین پر کردن فاصله ها استفاده می شود. کاربرد اصلی کامپوزیت پر کردن حفره دندان است که کاملا طبیعی بوده که زیبایی دندان را هم دو چندان می کند. یکی از دلایل تفاوت کامپوزیت با امالگام این است که این ماده مانند چسب بوده به همین دلیل قدرت چسبندگی بالایی دارد و فاصله بین دندان ها را پر می کند.

همچنین بخوانید :  دوربین داخل دهانی چیست ؟ و چه مزایایی دارد

مواد کامپوزیتی توسط دستگاه سخت شده و اضافه های آن از روی دندان تراشیده می شود. افرادی که فاصله بین دندان های آنها زیاد است و زود دچار پوسیدگی می شوند می توانند از این ماده برای پر کردن فاصله ها استفاده کنند. دندان های شکسته و لب پریده جلو که زیبایی صورت را هنگام لبخند ضایع می کنند با کامپوزیت به راحتی ترمیم می شوند. کاربرد دیگر این ماده هم سطح کردن دندان ها است که به خوبی آنها را در یک ردیف قرار می دهد.

تفاوت کامپوزیت با امالگام

این مطلب را هم بخوانید: تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت

آیا جیوه امالگام خطرناک است؟

جیوه فلزی است که بخارهای سمی از خود تولید می کند و این بخارها برای بدن عوارض زیادی دارند. اما جیوه ای که در امالگام استفاده شده به هیچ وجه خطرناک نیست چون هیچ گونه بخاری از خود آزاد نمی کند و به صورت یک فلز ترکیبی و بدون عوارض در امالگام استفاده شده است. این جیوه خطری برای بدن ندارد از این رو می توان آن را برای کودکان هم استفاده کرد. خارج شدن این نوع جیوه از حالت آزاد خود باعث شده تا مواد سمی از آن خارج شود و به صورت یک ماده کاملا بهداشتی درون امالگام استفاده گردد. اگر چه با این فرآیند جیوه خواص ابتدایی خود را از دست می دهد اما با این حال می تواند به صنعت دندانپزشکی خدمت بزرگی کند. برخی افراد ممکن است به آمالگام حساسیت نشان دهند که این حساسیت زودگذر بوده و با التهابات پوستی و کهیر خود را نشان می دهد. جیوه بکار رفته در امالگام باعث منعطف شدن این ماده شده و رنگ آن را نقره ای کرده است. تحقیقات ثابت کرده که جیوه امالگام به هیچ وجه سمی و خطرناک نیست و تمام مراکز درمانی می توانند از آن استفاده کنند.

همچنین بخوانید :  کمپرسور دندانپزشکی چیست ؟ | نکات مهم برای خرید کمپرسور دندانپزشکی

پر کردن دندانها با کامپوزیت بهتر است یا امالگام

برای افرادی که زیبایی و طبیعی بودن دندان ها اولویت است کامپوزیت برای پر کردن انتخاب خوبی بوده چون همرنگ دندان است و زمانی که درون حفره دندان قرار می گیرد با دندان طبیعی هیچ فرقی نمی کند. اما برای افرادی که دوام و طول عمر دندان مهم است امالگام انتخاب بهتری است چون کامپوزیت در مقابل فشار و ضربه به مرور زمان کیفیت خود را از دست داده و ممکن است دچار شکستگی شود اما امالگام دوام و طول عمر بیشتری دارد.

 از نظر حساسیتی کامپوزیت هیچ گونه حساسیتی ندارد و حتی خانم های باردار و کودکان هم می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. اما امالگام کمی حساسیت دارد و افراد ممکن است با مشکلات پوستی مواجه شوند. برای پر کردن با کامپوزیت دندانپزشک باید سرعت و دقت را با هم دارا باشد چون تنها در این شرایط است که می تواند کامپوزیت را به بهترین شکل درون حفره خالی دندان جای دهد و آن را پر کند. برای کودکانی که نمی توانند بزاق دهان خود را کنترل کنند امالگام برای پر کردن یک انتخاب خوب است. پر کردن دندان ها با این مواد بسته به تخصص و دستور پزشک دارد.امیدواریم از مطالب این مقاله ( تفاوت کامپوزیت با امالگام ) بهره ی کافی رو برده باشید.

خرید تجهیزات دندانپزشکی با پایین ترین قیمت از دنت لند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =