دانستنی های دندانپزشکی

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست ؟

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

یکی از مهم ترین اعضای بدن که حفظ سلامت آن ها اهمیت زیادی دارد، دندان است. عموم مردم متاسفانه زمانی که پروسه دندان درد آن ها آغاز می شود، به فکر راهی برای درمان آن هستند. در صورتی که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و جلوگیری از شروع درد آن، باید اقدامات و روش های مهم تری انجام دهید. خوشبختانه با رعایت و انجام راه های ساده می توان از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. چون پیشگیری و جلوگیری از پوسیدگی دندان یکی از مهم ترین روش های حفظ سلامت دندان ها محسوب می شود. در صورتی که به سلامت و زیبایی دندان های خود اهمیت می دهید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان، دلایل پوسیدگی و علائم مختلف آن آشنا شوید. به طور کلی مهم ترین راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان به شرح زیر است:

  1. جلوگیری و کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین
  2. مسواک زدن به صورت مکرر و پس از مصرف غذاهای مختلف به ویژه غذاهای شیرین
  3. استفاده از دهان شویه های آنتی باکتریال
  4. استفاده از نخ دندان به صورت مکرر و پس از مصرف غذاهای شیرین یا دارای افزودنی
  5. استفاده از فلوراید زیر نظر و با تجویز پزشک
  6. کاهش و قطع مصرف نوشیدنی های اسیدی و گازدار
  7. ترک سیگار و دخانیات

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی از وبسایت دنت لند کلیک کنید

همچنین بخوانید :  ژل اسید اچ چیست ؟ و چه کاربردی دارد

معرفی و شناخت پوسیدگی دندان

شروع علائم پوسیدگی دندان با رشد کردن و تکثیر شدن باکتری های مختلف در دندان و دهان آغاز می شود. در واقع زمانی که پس از خوردن غذا مسواک نمی زنید، این باکتری ها از باقی مانده غذاهایی که در دهان و دندان ها مانده، شروع به رشد کردن و تکثیر شدن می کنند. سپس با ادامه این روند باکتری ها رشد کرده و اسیدهایی تولید می کنند که به مرور باعث پوسیده شدن دندان ها می شود. در واقع فقط 20 دقیقه بعد از تمام شدن مصرف غذا، باکتری ها، باقی مانده غذا و اسید ایجاد شده از باکتری ها روی دندان باعث تولید و ایجاد شدن پلاک روی دندان ها می شود. پس از آن با مرور زمان پلاک ها تبدیل به ماده ای به نام تاتار می شوند. مشکل اصلی که ترکیب تاتارها و باکتری و پلاک ها برای دهان و دندان ها ایجاد می کنند، بروز بیماری های لثه است. اما نمی توان از اهمیت پوسیدگی دندان بر اثر تشکیل پلاک روی دندان ها و از بین رفتن مینای دندان غافل شد. با از بین رفتن مینای دندان، به مرور روی دندان ها حفره ای ایجاد شده و به اصطلاح سوراخ می شود. در ابتدا ممکن است این حفره ها باعث درد خاص و زیادی برای فرد نشود. اما با گذشت زمان و پیشروی کردن، و در صورتی که مراقبت و اقدامات خاصی انجام نشود، حفره ها بزرگ تر، درد بیشتر و مشکلات بیشتر و مختلفی به همراه خواهد داشت. بنابراین به طور کلی می توان گفت مهم ترین دلیل شناخت پوسیدگی دندان، ایجاد حفره روی دندان آسیب دیده و بروز درد زمان جویدن غذا یا سرد و گرم شدن دندان ها است.

همچنین بخوانید :  پروتز دندان چیست ؟ | انواع پروتز دندان

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

دلایل پوسیدگی دندان

همان طور که در پاراگراف بالا هم ذکر شد، پوسیدگی دندان به عنوان یکی از مهم ترین عارضه های مشکلات دهان و دندان محسوب می شود. در واقع مهم ترین دلیل پوسیدگی دندان باقی ماندن نشاسته و شکر (کربوهیدرات) روی دندان ها است. علاوه بر این، همان طور که می دانید مواد غذایی چسبناک روی دندان ها می چسبند و تمیز کردن و حتی مسواک زدن آن ها زمان بر است. بنابراین اگر مدت زمان طولانی روی دندان ها باقی بمانند، باعث تقویت و افزایش میزان تولید باکتری های روی دندان و تشکیل پلاک و در نهایت ایجاد حفره روی دندان ها می شود. یکی از دلایل دیگر ایجاد پوسیدگی دندان، مصرف زیاد فست فود و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از مصرف آن است.  

این مطلب را هم بخوانید: مینا کاری دندان چیست ؟

انواع پوسیدگی دندان

همان طور که در پاراگراف بالا هم ذکر شد، دلیل اصلی پوسیدگی دندان وجود و باقی ماندن غذاها روی دندان ها و ایجاد حفره هایی روی دندان است. بنابراین ممکن است میزان پوسیدگی با توجه به نوع غذاهایی که مصرف می کنید، نحوه مسواک زدن و میزان غذاهای باقی ماندن غذاها روی دندان ها و … برای هر فرد متفاوت باشد. بنابراین به طور کلی می توان گفت که پوسیدگی دندان انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

شکل گیری پلاک ها

پلاک یک لایه چسبنده است که روی دندان شکل گرفته و باقی می ماند. این مشکل بر اثر باقی ماندن شکر و نشاسته و خوب نشستن و تمیز نکردن دندان ها است. در واقع در این شرایط باکتری ها روی دندان ایجاد شده و تشکیل پلاک و ایجاد حفره می دهد.

همچنین بخوانید :  دلایل تغییر رنگ دندان | انواع تغییر رنگ دندان

حمله کردن پلاک ها

اسیدی که در پلاک های دندانی وجود دارد، باعث می شود که مینای دندان از بین رود. با از بین رفتن مینای دندان حفره و سوراخ هایی روی مینای دندان ایجاد شده و مراحل اول پوسیدگی رخ می دهد. با فرسوده شدن مینای دندان، عاج دندان از بین می رود.

خرابی های ادامه دار

هر چه میزان پوسیدگی دندان بیشتر شده و پیش رود، باکتری ها وارد لایه های درونی دندان می شوند. به صورتی که رگ ها و لایه های عصبی دندان و لثه ها را درگیر می کند. بدین صورت که مغز دندان متورم شده و توسط باکتری ها تحریک می شود. سپس به عصب ها فشار وارد شده و فرد احساس درد می کند.

علائم نشان دهنده پوسیدگی دندان

در پاراگراف بالا به راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان پرداختیم حالا یکی از مهم ترین سوالاتی که برای تشخیص و فهمیدن پوسیدگی دندان مطرح می شود، این است که علائم پوسیدگی دندان چیست؟ برای هر فرد ممکن است پوسیدگی دندان علائم مختلفی داشته باشد. در واقع ممکن است برخی صرفا با یک علامت از بروز پوسیدگی دندان مطلع شوند، و برخی دیگر چند علائم را با یک دیگر داشته باشند. به طور کلی مهم ترین علائم پوسیدگی دندان به شرح زیر است:

  1. حساس شدن دندان ها زمان مصرف نوشیدنی های گرم و سرد
  2. ایجاد سوراخ قابل رویت روی دندان ها
  3. تغییر رنگ دندان ها

خرید انواع تجهیزات جراحی دندانپزشکی با بالاترین کیفیت از دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + یک =