دانستنی های دندانپزشکی

دلایل تغییر رنگ دندان | انواع تغییر رنگ دندان

دلایل تغییر رنگ دندان

در این مقاله قصد داریم تا شما را با دلایل تغییر رنگ دندان اشنا کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید. همه افراد ممکن است که به دلایل متعددی دچار تغییر رنگ دندان در طول زندگی خود شوند، این تغییر رنگ در دندان ها بر روی لبخند و زیبایی شما تاثیر به سزایی می گذارد به همین دلیل باید به این نکته توجه زیادی کرد و در صورت تغییر رنگ در دندان ها آن را درمان کرد تا دوباره دندان زیبایی خود را به دست بیاورد. از دلایل اصلی و مهم تغییر رنگ دندان ها می توان به مواردی مانند مصرف قهوه، استعمال دخانیات، رعایت نکردن بهداشت دندان، مصرف نکردن میوه و سبزی، مصرف غذاهای چرب، مصرف قند و شیرینی، بیماری، افزایش سن، عوامل ژنتیکی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در صورتی که دچار تغییر رنگ در ناحیه دندان خود شدید همواره به دندانپزشک مراجعه نمایید تا هم علت تغییر رنگ را بررسی کرده و متوجه شود و هم به سرعت آن را مورد درمان قرار بدهد تا دندان های شما دچار آسیب دیدگی نشوند. مسلما با داشتن تغذیه مناسب و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کرد و سلامت ظاهری آنها را حفظ نمود.

خرید تجهیزات دندانپزشکی با برندهای معتبر از دنت لند

انواع تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ در دندان ها انواع مختلفی دارد که هر فرد ممکن است با نوعی از آنها مواجه شود، از انواع تغییر رنگ دندان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. لکه های سطحی
  2. لکه های عمقی
  3. لکه های پیری
  4. لکه های سفید
  5. لکه های سیاه
همچنین بخوانید :  علت تغییر رنگ کامپوزیت و لمینت دندان چیست ؟

بسیاری لکه دیگر هم وجود دارد که ممکن است بر روی دندان قرار بگیرند که هر کدام به نوبه ای به دندان آسیب وارد می کنند، لکه های سطحی اصولا تنها باعث می شوند تا ظاهر دندان زرد رنگ شود که این اصلا خوشایند نیست در نتیجه باید با جرمگیری و مسواک زدن مداوم این زردی را از بین برد، لکه های عمقی و لکه هایی که تغییر رنگ بیشتری را برای دندان به همراه دارند همواره باید توسط دندانپزشکان با تراشیدن و روکش دادن آنها درمان شوند. البته ناگفته نماند که برخی دارو ها هم هستند که بر روی دندان ها تاثیر به سزایی می گذارند و رنگ آنها را تغییر می دهند و نمی گذارند که دندان ها سفید و زیبا باقی بمانند. باید بگوییم که تنوع در لکه های دندانی به دلیل متفاوت بودن علت ها می باشد مثلا برخی افراد به صورت ژنتیکی در یک دوره سنی دچار تغییر رنگ در ناحیه دندان ها می شوند. هر نوع تغییر رنگی در دندان ها قابل درمان است اما کلا درمان ها را با دو روش انجام می دهند که یکی روش داخلی و یکی روش خارجی است که هر کدام مراحل خاص خود را دارند و برای نوعی دندان مناسب هستند، انتخاب روش درمان به عهده دندانپزشک است تا دندان را بررسی کند و براساس علت تغییر رنگ درمان را انتخاب نماید.

دلایل تغییر رنگ دندان

این مطلب را هم بخوانید: درمان پوسیدگی دندان با لیزر

تفاوت پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

دندان ها هم دچار تغییر رنگ می شوند و هم دچار پوسیدگی می گردند این دو مشکل در ناحیه دندان همواره با هم تفاوت های زیادی دارند که باید آنها را بدانید، از تفاوت های بارز پوسیدگی و تغییر رنگ در ناحیه دندان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دندان پوسیده تیره رنگ است.
  • دندان تغییر رنگ تنها زرد رنگ شده.
  • دندان پوسیده درد زیادی دارد و در برابر سرما و گرما واکنش نشان می دهد.
  • دندانی که تغییر رنگ داشته هیچ گونه دردی ندارد.
  • دندان پوسیده باید با عصب کشی و ساییدن درمان گردد.
  • دندان تغییر رنگ داده شده با مقداری جرمگیری و مسواک زدن درمان می شود.
همچنین بخوانید :  بهترین مواد ضدعفونی کننده کانال دندان

دندان پوسیده و تغییر رنگ داده شده از نظر شکل ظاهری و علائم با هم متفاوت هستند اما درمان آنها هم متفاوت است. با شناخت تفاوت های بارز و آشکار دندان های پوسیده و تغییر رنگ داده شده می توان به راحتی در صورت مواجه شدن با هر مشکل راه حل درمان را پیدا کرد. پس باید بگوییم که هر نوع تغییر رنگی در دندان نشانه پوسیدگی نیست و گاه تغییر رنگ سطحی است و تنها در صورتی که تغییر رنگ در ناحیه دندان عمیق تر شود می تواند باعث پوسیدگی گردد. همان گونه که گفتیم پوسیدگی درد و حساسیت زیادی را در ناحیه دندان ایجاد می کند که این نوشیدنی و خوردن را برای فرد سخت خواهد کرد اما تغییر رنگ تنها زیبایی ظاهری دندان را به همراه دارد و باعث آزار فرد نمی گردد. در هر صورت چه دچار تغییر رنگ در ناحیه دندان شدید و چه دندان شما دچار پوسیدگی شد باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا مشکل دندان شما را برطرف نماید.

روش های جلوگیری از تغییر رنگ دندان

در پاراگراف بالا به دلایل تغییر رنگ دندان پرداختیم حالا برای جلوگیری از تغییر رنگ در ناحیه دندان ها همواره روش های زیادی وجود دارد که با کمک آنها می توانید از تغییر رنگ دندان جلوگیری کنید و همیشه دندان های سالمی در اختیار داشته باشید. از این روش های جلوگیری یا همان پیشگیری وی توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با مسواک زدن مداوم و درست می توان از تغییر رنگ دندان جلوگیری کرد.
  2. با رعایت بهداشت دندان می توان از زردی دندان جلوگیری کرد.
  3. با داشتن تغذیه مناسب مثلا مصرف سبزیجات و میوه ها می توان از تغییر رنگ جلوگیری کرد.
  4. با مصرف نکردن غذاهای چرب و شیرین می توان پیشگیری نمود.
  5. با مصرف نکردن نوشیدنی های گاز دار
  6. با مصرف نکردن قهوه
  7. با نکشیدن سیگار
همچنین بخوانید :  دلایل افتادن روکش دندان چیست ؟

با این موارد می توان کمک کرد که دندان های شما رنگ اصلی خود را حفظ کنند. مسلما از نظر دندانپزشکان پیشگیری خیلی بهتر از درمان است زیرا دندانی که دچار تغییر رنگ می شود به مرور زمان دچار پوسیدگی خواهد شد و سلامت خود را از دست می دهد. مراقبت از دندان در حفظ سلامت جسمی هم تاثیر به سزایی می گذارد زیرا با دندان سالم می توان تغذیه مناسبی داشت و در نتیجه بدن قوی تر و سالم تر خواهد بود. میوه و سبزیجات باید همیشه در وعده های غذایی باشد زیرا آنها باکتری ها و میکروب های موجود در دهان را از بین می برند و در نتیجه نمی گذارند که دندان ها زرد شوند. افرادی که تغذیه سالم تری دارند دندان های زیباتری هم دارند و کمتر دچار آسیب دیدگی در دندان می شوند.

خرید انواع دستگاه بلیچینگ با قیمت های مقطوع از دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 9 =