دانستنی های دندانپزشکی

دلایل افتادن روکش دندان چیست ؟

دلایل افتادن روکش دندان

روکش دندان با اهداف مختلف روی دندان قرار می گیرد. مزایا و معایب این روکش زیاد بوده و در صورتی که مریض به مراقبت های لازم توجه نکند احتمال افتادن روکش زیاد است. این روکش یک پوشش نازک بوده که نیاز به مراقبت های ویژه دارد و لک‌های دندان را پنهان می کند. خوردن غذاهای سفت می تواند باعث افتادن روکش از روی دندان شود. استفاده از چسب نامناسب عامل دیگر برای افتادن روکش دندان است. در زیر به دلایل افتادن روکش دندان اشاره می کنیم:

پوسیده شدن دندان زیر روکش:

اگر دندانی که روکش شده دچار پوسیدگی شود احتمال جدا شدن روکش از دندان زیاد است. این امر زمانی رخ می دهد که دندان به درستی عصب کشی و ترمیم و روکش نشده باشد. اگر باکتری ها بتوانند به قسمت های زیرین روکش نفوذ کنند خراب شدن آن حتمی بوده و روکش کیفیت و ساختار اولیه خود را از دست می دهد و از دندان جدا می شود. در این شرایط شما بوی بدی را در دهان احساس خواهید کرد.

چسب مورد استفاده توسط پزشک مناسب نبوده است:

چسب مهمترین ماده برای قرار دادن روکش روی دندان است. اگر پزشک چسب نامناسب و بی کیفیتی را استفاده کند شما شاهد جدا شدن روکش از روی دندان خواهید بود.

عدم وجود تاج کافی برای نگه داشتن روکش:

اگر دندان بیش از اندازه پوسیده شده باشد قسمت تاج آن به شدت ضعیف می‌شود و نمی تواند روکش را به خوبی روی دندان نگه دارد بدین ترتیب احتمال جدا شدن آن زیاد است.

همچنین بخوانید :  پروتز دندان چیست ؟ | انواع پروتز دندان

آوردن فشار مضاعف به روکش دندان:

دلیل دیگر جدا شدن روکش از روی دندان آوردن فشار زیادی به آن است. مصرف خوراکی های سفت باعث شکسته شدن روکش دندان می شود.

جویدن غذاهای چسبناک:

غذاهای چسبناک با چسبیدن به روکش دندان باعث جدا شدن آن می شوند. به همین دلیل باید مصرف شیرینیجات را به حداقل برسانید.

خرید انواع تجهیزات اندو با کیفیت عالی از وبسایت دنت لند

راه های جلوگیری از افتادن روکش دندان

برای جلوگیری از افتادن روکش دندان بهترین راهکار استفاده از خوراکی های نرم است. اگر از خوراکی های سفت استفاده کنید عمر روکش کوتاه خواهد شد. تخصص و تجربه پزشک در افزایش طول عمر روکش اهمیت زیادی دارد. اگر پزشک از چسب باکیفیت استفاده کند و کار روکش را با دقت و ظرافت بالا انجام دهد قطعا روکش از روی دندان جدا نخواهد شد. اگر برای عصب کشی و ترمیم و روکش پزشک با سابقه را انتخاب کنید از نتیجه نهایی راضی خواهید بود. برای جلوگیری از افتادن روکش دندان بهترین راهکار مصرف کم خوراکی های شیرین و چسبناک است.

از آوردن فشار اضافی روی دندان جلوگیری کنید که این می تواند مانع از افتادن روکش دندان شود. اگر تاج دندان بیش از اندازه کوچک و نازک شده باشد نیاز است که پزشک از مواد ترمیمی بیشتری استفاده کند تا روکش بتواند روی دندان بهتر حالت بگیرد و از ان جدا نشود. از دیگر راه های جلوگیری از افتادن روکش دندان رعایت نکات بهداشتی و مسواک زدن است که مانع رشد باکتری ها در اطراف روکش شده که در این صورت روکش از دندان جدا نخواهد شد. زمانی که دندان را روکش می کنید بهتر است چند روز اول به مراقبت ها توجه زیادی داشته باشید.

همچنین بخوانید :  آبچوریشن دندان چیست ؟ | چگونگی انجام آبچوریشن دندان

دلایل افتادن روکش دندان

اگر روکش دندان هایمان افتاد چکار کنیم ؟

اگر روکش دندان از دندان جدا شد باید سریع به پزشک مراجعه کنید. باز شدن روکش باعث می شود تا مواد ترمیمی از دندان جدا شوند. اگر روکش از دندان جدا شد به هیچ وجه آن را قورت ندهید چون ممکن است سیستم گوارش را اذیت کند. اگر روکش جدا شده را در اختیار دارید می توانید با مراجعه به پزشک مجدد آن را استفاده کنید‌. اگر بافت روکش سالم مانده باشد پزشک دوباره آن را روی دندان قرار می دهد.

در صورتی که روکش دندان شما به طور کامل شکسته باشد احتمال استفاده مجدد از آن وجود ندارد و شما باید دوباره روکش کنید. اولین کاری که بعد از جدا شدن روکش از دندان باید انجام دهید مراجعه به پزشک است تا دندان شما از نظر سلامت مورد بررسی قرار بگیرد و قالبگیری انجام شود. قالب دندان دوباره برای لابراتوار ارسال می شود تا روکشی جدید برای آن ساخته شود. در مدت زمانی که روکش روی دندان نیست بهتر است از مصرف خوراکی های چسبناک و سفت بپرهیزید.

اگر دندان زیر روکش دچار پوسیدگی بیشتری شده باشد باید ابتدا از دندان عکس رادیوگرافی تهیه کنید. در صورتی که ریشه دندان سالم باشد تنها قسمت پوسیده تراشیده شده و مجدد روکش می شود. وقتی روکش از دندان جدا می شود باید دندان به صورت دقیق چک شود و اگر مشکلی دارد قبل از روکش مجدد برطرف گردد. اگر روکش به صورت نصفه از دندان جدا شده باشد به هیچ وجه آن را دستکاری نکنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید :  بریج دندان چیست ؟ | مراحل انجام بریج دندان به چه صورت است ؟

این مطلب را هم بخوانید: مواد ترمیمی دندان چیست ؟

نحوه ی چسباندن روکش دندان در خانه

در پاراگراف بالا به دلایل افتادن روکش دندان پرداختیم حالا می خواهیم به نحوه ی چسباندن روکش دندان در خانه بپردازیم. روکش با چسب مخصوصی روی دندان چسبانده می شود. پزشک قبل از روکش ایتدا دندان را عصب کشی و ترمیم کرده و مشکلات آن را به طور کامل برطرف می سازد. دندانی که برای روکش آماده شده سطحی کاملا صاف و تمیز دارد و پزشک سعی می کند تا روکش را با چسبی باکیفیت روی دندان قرار دهد که به راحتی جدا نشود. چسبی که برای این کار استفاده می شود موقتی بوده و با چسب های دیگر تفاوت زیادی دارد. اگر روکش از دندان جدا شد می توانید چسب موقت را از داروخانه تهیه کرده و خود به راحتی روکش دندان را بچسبانید.

اگر نوبت دندان پزشکی شما دیر است و جدا شدن روکش برای شما آزار دهنده شده بهتر است با این چسب روکش را روی دندان قرار دهید تا نوبت مراقب باشید. برای چسباندن روکش باشد مراقب باشید که چسب روی لثه قرار نگیرد چون جدا کردن آن آزار دهنده است. قبل از چسباندن روکش باید مسواک بزنید تا روی دندان هیچ گونه لک و آلودگی وجود نداشته باشد. استفاده از نخ دندان هم ضروری است و مانع از ماندن غذا زیر روکش می شود. روکش را به چسب آغشته کنید و به آرامی روی دندان قرار دهید و کمی آن را فشار دهید تا به خوبی در جای خود قرار بگیرد.

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی با قیمت های مقطوع کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − پنج =