دانستنی های دندانپزشکی

ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است ؟ | انواع ارتودنسی

ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است ؟

آیا تا بحال فکر کرده اید ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است ؟ حتما در بین اسمی مرتبط با دندانپزشکی کلمه ای به نام ارتودنسی را به گوشتان خورده ولی خیلی از افراد درباره این کلمه اطلاعات درست و جامعی ندارد و تصورات متفاوتی درباره ارتودنسی دارند و تصاویر گوناگونی از این واژه در ذهن خود ثبت نموده اند.با برسی های انجام شده سرانه مراجعه ما به دندانپزشک ها بسیار پایین است و به همین علت زمانی به آنها مراجعه می نماییم که بیماری در مراحل پیشرفته بوده و قطعا هزینه ‌های بیشتری را برای درمان آن خواهیم پرداخت اما اگر اطلاعات ما نسبت به رشته های دندانپزشکی و مشکلات مرتبط به آن افزایش یابد می توانیم برای سلامتی دهان و دندان خویش تصمیمات مناسب تری بگیریم.

بی شک اطلاعات راجع به هر تخصص و قضیه ای در این حد اطلاعات عمومی می‌ توانند برای ما مفید و دارای فایده باشد و در مواقع نیاز به ما کمک کند تصمیمات بهتری را برای سلامتی خویش اتخاذ نماییم.ما در این مطلب تلاش داریم اطلاعات جامعی را در رابطه با ارتودنسی به شما عزیزان ارائه دهیم تا هرچه بیشتر با آن آشنا شده و نسبت به آن تفکر درستی پیدا کنید و همچنین اگر شخصی از شما درباره آن سوال نمود بتوانید جواب صحیحی به وی بدهید.

کلمه ارتودنسی در واژه به معنای ردیف کردن دندانها بوده و این رشته همانجور که از نامش پیداست به تصحیح شکل و موقعیت دندان‌ها و فک خواهد پرداخت که این ناهنجاری ها می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد برای مثال می تواند به علت کوچک بودن فک بیمار محیط برای جا شدن دندان ها کم باشد و فرمودند آنها حالت بدی به خود می گیرد و یا امکان دارد خود دندان ها به علت های مختلف کج بوده باشند که ارتودنسی به تصحیح این اختلالات خواهد پرداخت.

خرید جدیدترین یونیت های دندانپزشکی با قیمت های عالی از سایت دنت لند

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی انواع گوناگونی دارد که بسته نوع مشکل و نیاز شما پزشک شما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهد نمود که در ادامه با برخی از رایج ترین انواع ارتودنسی آشنا خواهیم شد پس تا پایان همراه ما باشید.

ارتودنسی سنتی

ارتودنسی های سنتی از روزهای نخست تا به کنون پیشرفت کرده و در حال حاضر وزن و ساختار سبک تری از آنچه که در قدیم مورد استفاده قرار می گرفت را داراست. ارتودنسی ها از فولاد ضد زنگ با درجه حرارت بالا تولید می شوند و دارای براکت های فلزی نیز می باشند که با بهره گیری از گونه ای سیمان به هر دندان متصل می گردد. براکت ها با یک ورقه نازک به براکت های دیگر متصل می شوند، که فشاری که روی دندان ها ایجاد شده را به آرامی به موقعیت های صحیح انتقال دهند.

همچنین بخوانید :  ارتودنسی نامرئی چیست ؟ | انواع ارتودنسی نامرئی

در این گونه ارتودنسی براکت ها با بهره گیری از الاستیک های ریز شناخته شده به عنوان لیگاتورها یا حلقه ها متصل می گردند، که ارتودنسی شما هر بار که آنها را عوض میکند می کند، تغییر می یابد. بعضی از گونه های ارتودنسی ها دارای براکت هایی می باشند که به حلقه ها نیاز ندارند، و این ها به نام ارتودنسی خود بسته نامیده شده اند.

ارتودنسی سرامیکی

این گونه به همان شیوه ای می باشد که قبلا انجام می شده اما براکت ها از یک ماده سرامیکی روشن و شفاف تولید شده اند. آن ارتودنسی برای دیگران قابل رویت نمی باشد، که باعث می شود آنها یک انتخاب دوست داشتنی برای بزرگسالانی باشند که احتیاج به درمان ارتودنسی دارند. بیمارانی که از این گونه ارتودنسی بهره گیری میکنند، گاهی مواقع متوجه می شوند که الاستیسیت ها تغییر رنگ می نمایند، که می تواند نشانه هایی روی دندان ها را ایجاد کند، همانجور که توسط جراح ارتودنسی توصیف می شود.

ارتودنسی دیمون

این گونه ارتودنسی در حال حاضر از مقبولیت بالایی برخوردار می باشد، زیرا درمان آن راحت تری می باشد و نیاز به بازدید کمتری از دندانپزشکی را داراست. پرده های دیمون خودشان روشن و سبک می باشند و از مکانیک اسلاید به جای الاستیک بهره گیری می کنند تا سیم ها را به هم متصل نمایند

این ارتودنسی ها نتایج زودتری را نشان میدهند، به این دلیل که دندان ها بدون نیاز به تنظیم می توانند به صورت خودمختار حرکت نمایند. این دلیل اصطکاک و فشار کمتری روی دندان خواهد شد، بنابراین حرکت ها کمتر دردناک خواهند بود. نظافت کردن براکت نیز آسان تر خواهد بود. نیاز به رفت و آمد به دفعات پایین تر به دندانپزشکی به این معنا است که میزان هزینه، زمان و پول نیز کم تر خواهد بود.

ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است ؟

ترازبند روشن و متحرک

گونه ای ترازبند می باشد که شما می توانید به جای مدل فلزی یا دمون، از این گونه بهره گیری نمایید. که شامل طیف گسترده ای از خطوط و سیم های پلاستیکی شفاف می باشد که شبیه نگهبانان دهانی می باشند که برای شما تولید شده اند. این گونه برای خوردن و تمیز کردن قابل جابجایی می باشند و شما آنها را هر دو هفته یکبار تنظیم خواهید نمود. هر سنسور جدید تنظیم دندان های شما را یک پله بیشتر به جلو خواهد برد.

خطوط کششی روشن هم برای بهره گیری مداوم پس از تکمیل درمان ارتودنسی توصیه خواهد شد. این دستگاه ها به حفظ نتایج بدست آمده شما می پردازند تا وقتی که مشکل دندان های شما حل شود و به پایان مراحل درمان خود برسید.

همچنین بخوانید :  ارتودنسی بهتر است یا لمینت ؟ | مزایا و معایب ارتودنسی و لمینت

وسیله فورسوس برای ارتودنسی

انجمن آمریکایی ارتودنتیست ها سفارش می کند که کودکان در سن هفت سالگی توسط دکتر ارتودنتیست معاینه بشوند، به این دلیل که دوران کودکی بهترین زمان برای درمان می باشد. بعضی از کودکان نیاز به استفاده از وسایل مورد نیاز برای اصلاح ناهنجاری های اضافی را دارا هستند، و این به طور عمده جایگزین بهره گیری از کلاه برای بند می باشد. وسیله فورسوس یک فنر نرمی می باشد که در داخل گونه ها قرار گرفته و به گونه ها متصل شده تا فک بالا یا پایین را در موقعیت صحیح قرار دهد.

گسترش دهنده های پالاتال

برای بیمارانی که دندان های زیاد از حد ناجور و بد فورم دارند، دو گزینه برای درمان این مشکل وجود دارد که عبارتند از:کشیدن دندان و نصب کردن گسترش دهنده پالاتال. کشیدن دندان در گذشته راه حل خوبی بود، اما ارتودنتیست های مدرن اغلب سفارش می کنند یک پالاتا برای یک دوره مناسب خواهد بود. این دستگاهی می باشد که متناسب با سقف دهان شما است و به پشت مفاصل فک بالایی شما فشار وارد خواهد آورد تا به تدریج دندان هایتان را از هم جدا بماید. این دلیل می شود که راحت شوید و وضعیت های دندانتان را هرچه بهتر اصلاح نمایید.

بهترین سن برای درمان ارتودنسی

در سنین بلوغ حرکت ورزیدن استخوان ها با ابزار آلات ارتودنسی بشدت آسان تر از سایر دوران رشد انجام خواهد گشت. در هنگام رشد استخوان های صورت می توان با دستگاه ارتودنسی این رشد و نمو  را جهت داد و رشد استخوان ها را در مسیر دلخواه و مناسب قرار داد. به همین علت رفع اختلالات و ناهنجاری های فکی با ارتودنسی در دوران بلوغ انجام می گیرد. در سنین بالاتر می شود از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها بهره برداری نمود.  بنابراین تا وقتی که دندان در دهان دارید می توانید از درمان ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده کنید.

عوارض ارتودنسی دندان در زمان کوتاه

تجربه متصل نمودن آلات ارتودنسی به دندان‌ برای همه اشخاصی که تا این لحظه ارتودنسی انجام نداده اند کمی عجیب می باشد. به علت اینکه دستگاه‌های ارتودنسی از همان ابتدا شروع به حرکت دندان‌ها می‌ نماید، ممکن است اشخاص درد جزئی احساس نمایند. که این طبیعی می باشد و عارضه محسوب نخواهد گشت.

با کمک داروهای ضد درد داخل نسخه به آسانی می‌ توان این درد و ناراحتی را تسکین بخشید. افراد حتی ممکن است در شروع درمان احساس نمایند که دندانشان لق گشته است. اما این موضوع حقیقت نخواهد داشت و فقط یک احساس می باشد به همین دلیل ما لق شدن دندان در طول ارتودنسی را به هیچ عنوان جزء عوارض ارتودنسی دندان لیست نخواهیم کرد.

همچنین بخوانید :  مسواک بین دندانی چیست ؟ | انواع مسواک بین دندانی

بیماران در ابتدای درمان ارتودنسی (با بریس ثابت) ممکن می باشد احساس کنند لب‌ها، زبان یا بخش‌های نرم داخل دهانشان اندکی زخمی شده است. این را البته نمی‌ شود عارضه در نظر داشت. اما چون به هر صورت در اکثر افراد تجربه می‌ شود، ما هم آن را جزء عوارض ارتودنسی دندان لیست نموده ایم.

زخم گشتن داخل دهان اغلب کوتاه بوده و تنها چند روز ابتدایی ارتودنسی احساس خواهد شد. با این حال می شود با کمک وکس یا موم ارتودنسی به آسانی براکت ها و سیم ارتودنسی را ایمن سازی نموده تا هیچ گونه آسیبی به بافت های نرم داخل دهان وارد نگردد.

خرید مدرن ترین تجهیزات عمومی دندانپزشکی از وبسایت دنت لند

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی راه درمانی می باشد که بیشتر مورد استقبال افراد بزرگسال واقع می شود و  بزرگسالان به علت های متفاوت، بیشتر به دنبال این هستند که ارتودنسی بر روی دندان آن ها نمایان نشود. خوبی اصلی انواع ارتودنسی نامرئی نمایان نبودن آن می باشد. البته باید ذکر شود که استفاده از ارتودنسی نامرئی برای همه افراد امکان پذیر نخواهد بود و در ابتدا باید توسط متخصص ارتودنسی معاینه گردد.

ارتودنسی نامرئی لینگوال

این گونه ارتودنسی پشت دندان ها قرار می گیرد و در ظاهر از روی دندانها چیزی پیدا نخواهد بود. به ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی مخفی نیزاطلاق می شود چون پشت دندان ها می باشند.

ارتودنسی نامرئی با براکت های سرامیکی

این گونه از گونه های ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی یا به سخنی متفاوت همرنگ دندان، مثل ارتودنسی ثابت انجام می پذیرد؛ ولی در آن به جای بهره گیری از براکت های جنس فلزی از براکت های هم رنگ دندان بهره گیری می نمایند.

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف(بدون سیم)

در این گونه از ارتودنسی نامرئی بعد از قالب گیری از دندان‌ها، قالبی مناسب دندان‌های شما ایجاد می‌ آید که به آسانی و در هر ساعت از شبانه روز، می ‌توانید آن را روی دندان‌هایتان قرار داده یا خارج نمایید. گفتنی است در زمان شبانه روز، فقط حدود دو الی چهار ساعت قادر هستید ارتودنسی نامرئی را از دهان خود خارج کنید.

یکی از علت های محبوبیت این ارتودنسی گونه الاینرهای شفاف و متحرک بودن آن می باشد. به این معنا که شما هر وقت که دوست داشتید می‌ توانید ارتودنسی را از دهان خود دربیاورد.از سمت دیگر، به آسانی می‌ توانید الاینرهای شفاف را به هنگام مسواک زدن یا میل کردن وعده‌های غذایی، از دهان خود خارج نمایید؛ و یا حتی در شرایط خاص، مثل یک قرار ملاقات، آن ها را خارج نمایید. که سفارش می ‌شود این عمل را زیاد تکرار ننمایید.اميدواريم در اين مقاله با انواع ارتودنسي دندان و اينكه ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است ؟ آشنا و بهره ي كافي را برده باشيد.

خرید تجهیزات دندانپزشکی با برندهای معتبر اروپایی از سایت دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + دو =