دانستنی های دندانپزشکی

ارتودنسی نامرئی چیست ؟ | انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی چیست ؟

برای درمان مشکل نامنظمی دندان ها ارتودنسی بهترین راه است که امروزه به روش های مختلف انجام می شود.ارتودنسی نامرئی چیست ؟  ارتودنسی نامرئی برای افرادی که مشکل آنها کمتر است و دوست ندارند براکت ها مشخص باشند مناسب است‌. افرادی که دندان های صاف و مرتب ندارند با انجام این روش می توانند در کمترین زمان بهبودی خود را بدست آورند. تقاضا برای این نوع از ارتودنسی زیاد است چون می تواند به اصلاح مشکلات دندان کمک زیادی کند. برخی افراد مشکل نامنظمی دندان دارند اما به دلیل اینکه سیم ها و براکت روی دندان مشاهده می شوند دوست ندارند که ارتودنسی را انجام دهند.

 روی کار آمدن این روش باعث شده تا درمان راحت تر انجام شود و افراد دیگر نگرانی از این بابت نداشته باشند. در ارتودنسی نامرئی براکت از پشت دندان عبور کرده و روی دندان چیزی مشاهده نمی شود به همین دلیل هم افراد هنگام صحبت کردن مشکلی نخواهند داشت. سیستمی که در این روش استفاده می شود کاملا متفاوت بوده و بدون جلب توجه کردن دندان ها را جابجا می کند. الاینر شفاف مهمترین بخش این سیستم است که با دقت بالا انجام می شود. امکان اجرای ارتودنسی برای افراد در هر سنی وجود دارد اما کودکان سریع تر نتیجه دلخواه را مشاهده می کنند چون سرعت حرکت دندان های آنها به مراتب بیشتر است. 

دنت لند ارائه دهنده انواع تجهیزات دندانپزشکی با بهترین قیمت و کیفیت

مزایای ارتودنسی نامرئی چیست ؟

ارتودنسی نامرئی مزیت های زیادی دارد و قرار گرفتن آن روی دندان به هیچ وجه جلب توجه نمی کند چون چیزی روی دندان مشاهده نمی شود. در این روش براکت ها به جای اینکه روی دندان قرار بگیرند در پشت دندان به صورت کاملا ظریفی جاسازی می شوند. در این شرایط وقتی شما دهان را برای صحبت و خنده باز کنید چیزی مشاهده نمی شود و این برای سخنرانان و افرادی که حساسیت بالایی نشان می دهند بهترین گزینه است. در هنگام صحبت کردن مشکلی نخواهند داشت و می توانید حرکت و کلمات را به راحتی ادا کنید. مزیت دیگری که این روش دارد نتیجه گیری سریع تر است.

همچنین بخوانید :  ونیر دندان چیست ؟ | بررسی انواع ونیر دندان

 دندان ها از پشت تحت فشار قرار می گیرند و به سرعت حرکت می کنند. مقاومت و دوام براکت پشت دندان بیشتر بوده و احتمال افتادن آنها کم خواهد بود. شما می توانید خوراکی های سفت را هم استفاده کنید بدون اینکه فشاری به ارتودنسی شما وارد شود. در این شرایط تمیز کردن دندان ها راحت بوده و مواد غذایی به آسانی از بین دندان ها خارج می شوند و این می تواند خطر پوسیدگی را تا حد زیادی کاهش دهد. با این روش فاصله بین دندان ها به خوبی پر خواهد شد. احتمال شکستن دندان ها کم خواهد بود و نامنظمی آنها برطرف می شود.

ارتودنسی نامرئی چیست ؟این مطلب را هم بخوانید: ارتودنسی بهتر است یا لمینت ؟

ارتودنسی نامرئی مناسب چه افرادی است ؟

افراد زیادی از ارتودنسی نامرئی استقبال می کنند. مادران بارداری که شرایط انجام برخی روش ها را ندارند می توانند به راحتی این ارتودنسی را انجام دهند. سخنرانان که دوست ندارند دندان های آنها ظاهر بدی داشته باشد سعی می کنند تا با انجام ارتودنسی نامرئی مشکلات دندان را برطرف سازند. برای افراد میانسال بالای ۵۰ هم گزینه خوبی است. آنها می توانند بدون هیچ محدودیتی از روش جدید و نوین استفاده کنند. تمیز کردن ارتودنسی نامرئی کار راحتی است به همین دلیل برای بچه ها هم گزینه خوبی به شمار می رود.

همچنین بخوانید :  جراحی لثه چیست ؟ | انواع جراحی لثه

اگر دوست ندارید کسی متوجه درمان شما شود این یک انتخاب عالی بوده چون براکت ها پشت دندان قرار می گیرد. افرادی که از ارتودنسی فلزی استقبال نکرده اند قطعا جذب این روش جدید می شوند. اگر روی رنگ دندان های خود حساس هستید و سفیدی آنها برای شما مهم است این یک روش درمانی عالی برای شما بوده چون رنگ دندان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در صورتی که مشکل و ناهنجاری دندان شما جدی نیست با ارتودنسی  نامرئی به خوبی برطرف خواهد شد. خوانندگان و بازیگران هم در کنار جوانان و دانشجویان از این روش استقبال کرده اند چون توانسته اند بدون دغدغه نیاز خود را برطرف سازند.

ارتودنسی نامرئی چه معایبی دارد ؟

ارتودنسی نامرئی در کنار مزایای که دارد معایبی را هم به خود اختصاص داده است. اگر براکت های پشت دندان دچار مشکل شوند دکتر دسترسی راحتی به آنها نخواهد داشت به همین دلیل هم کار نصب و تنظیم و تعمیر آنها سخت خواهد شد. برای شما سخت است که براکت را با مسواک زدن تمیز کنید. اگر مواد غذایی پشت دندان و بین براکت ها باشد با نخ دندان و مسواک به راحتی برداشته نمی شود و ممکن است پشت دندان پوسیدگی های کوچک و بزرگی ایجاد گردد. چون براکت پشت دندان قرار می گیرد ممکن است صحبت کردن برای برخی افراد سخت باشد.

همچنین بخوانید :  انواع شکستگی دندان

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی چالش برانگیز است و ممکن است هر کسی نتواند به راحتی این کار را انجام دهد. اگر فراموش کنید پلاک هایی که از پشت دندان بیرون آورده اید را به موقع در جای خود قرار دهید پروسه درمان طولانی تر خواهد شد. امکان شل شدن پلاک ها وجود دارد که در چنین شرایطی فرد باید سختی زیادی را تحمل کند تا پزشک دوباره آنها را سفت کند. در ارتودنسی نامرئی بیشتر مشکلات جزئی برطرف می شود بنابراین اگر شما مشکل شدیدی دارید این روش نمی تواند نتیجه خوب و به موقعی را به همراه داشته باشد.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی هم مانند هر روش درمانی دیگری روش های مختلف دارد که پزشک با توجه به تخصص و مهارت خود و مشکل بیمار روش مناسب را انتخاب می کند. اگر روش درمانی به درستی انتخاب نشود بیمار از نتیجه کار راضی نخواهد بود. اگر چه امروزه تجهیزات مختلفی برای ارتودنسی طراحی شده اما ارتودنسی نامرئی به دلیل مزیت های بیشماری که دارد توانسته جز برترین ها باشد و نظر بیماران را به خوبی جلب کند. از انواع ارتودنسی نامرئی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتودنسی شفاف با الاینرها شفاف و متحرک
  • ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی
  • ارتودنسی با براکت های شفاف و همرنگ دندان (ارتودنسی سرامیکی)

هر کدام از آنها به روشی خاص اجرا می شوند و پزشک برای انجام آنها به تجهیزاتی منحصربه‌فرد نیاز دارد. در این روش ها براکت هایی که استفاده می شوند همگی شفاف هستند به همین دلیل وقتی روی دندان قرار می‌گیرند مشاهده نمی شوند.

خرید انواع تجهیزات تصویربرداری از دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =