دانستنی های دندانپزشکی

جراحی لثه چیست ؟ | انواع جراحی لثه

جراحی لثه چیست ؟

یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به دهان و دندان ها که ممکن است بر اثر بروز عوامل مختلف رخ دهد، بیماری های لثه است. در برخی مواقع با تشدید شدن بیماری لثه، دندانپزشک ملزم به انجام جراحی لثه خواهد بود. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث انجام جراحی لثه می شود، عفونت لثه یا  پریودنتیت است. جراحی لثه چیست ؟ جراحی لثه تحت عنوان پریودنتال نیز شناخته می شود. در واقع زمانی که دندانپزشک یا پزشک متخصص اقدامات لازم برای درمان عفونت لثه را انجام دهد، اما بافت لثه دیگر قابلیت درمان شدن را نداشته باشد، نیاز است که جراحی لثه یا پیوند لثه انجام شود. در واقع هدف از انجام جراحی لثه درمان کردن بیماری های مرتبط با لثه و درمان کردن بیماری های جدی و رفع کردن کلیه بیماری ها و ضررهایی است که به دلیل بروز این بیماری رخ می دهد. در ادامه این مطلب نیز به بررسی کامل تر جراحی لثه، انجام آن، مزایا و معایب آن می پردازیم.

برای خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی از وبسایت دنت لند کلیک کنید

انواع جراحی لثه

همان طور که در پاراگراف بالا هم ذکر شد، جراحی لثه به دلیل بروز مشکلات و بیماری های مختلف بروز می کند. بنابراین می توان گفت که انتخاب کردن نوع روش جراحی لثه کاملا با بیماری لثه، شدت بیماری و سلامت عمومی فرد بستگی دارد. قبل از این که دندانپزشک نوع روش جراحی لثه را انتخاب کند، به دقت لثه ها و اطراف آن را بررسی کرده و به صورت تخصصی تمیز و آماده جراحی می کند. در واقع هدف از این کار از بین بردن تارتار، باکتری های روی لثه،و باکتری های دندانی است. چون در صورتی که این موارد به صورت کامل برطرف نشود، ممکن است حین درمان و جراحی لثه، میزان التهاب و عفونت لثه ها تشدید شود. از جمله انواع جراحی لثه می توان موارد زیر را نام برد:

همچنین بخوانید :  ارتودنسی نامرئی چیست ؟ | انواع ارتودنسی نامرئی

جراحی فلپ لثه

جراحی فلپ لثه با نام دیگر جراحی کوچک کردن پاکت اطراف لثه نیز شناخته می شود. این جراحی زمان انجام می شود که بین دندان و لثه فرورفتگی هایی ایجاد شده باشد. چرا که همین فرو رفتگی ها باعث ایجاد پاکت و گسترش عفونت و التهاب و آبسه در سطح لثه می شود. جراحی فلپ لثه، شامل بلند کردن بافت لثه از دندان ها برای از بین بردن تجمع تارتار انجام می شود.

جراحی بازسازی لثه

در این روش جراحی یک برش کوچک روی لثه ایجاد شده و سپس بافت برش خورده آن را کنار می زنند تا باکتری ها و آلودگی های از روی آن برداشته شود. سپس پیوند استخوان پروتئینهای تحریک کننده تولید بافت در این محل جایگذاری می شود تا بافت لثه و پروتئین های تحریک کننده تولید بافت در این محل جایگذاری شده تا بافت لثه مجددا بازسازی شود.

جراحی افزایش طول تاج دندان

در این جراحی بافتی که بیش از حد روی تاج دندان رشد کرده، و باعث شده که لبخند لثه ای داشته باشید، برداشته می شود. بنابراین لثه پس از این جراحی کوچک تر شده و دندان ها بلندتر دیده می شود. در واقع هدف از این عمل بهبود زیبایی لبخند است.

همچنین بخوانید :  تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت | کامپوزیت دندان بهتر است یا بلیچینگ

پیوند بافت نرم

در این نوع جراحی لثه، تکه ای از بافت نرم از جای دیگری از دهان برداشته شده و سپس به لثه پیوند می خورد تا بافت هایی که از بین رفته مجددا بازسازی شود. این جراحی برای زیبایی لثه و درمان بیماری لثه انجام می شود.

جراحی لثه چیست ؟

جراحی لثه به چه صورتی انجام می شود ؟

همان طور که در پاراگراف بالاتر هم ذکر شد، جراحی لثه با توجه به مشکل و وضعیت لثه های بیمار به چند دسته مختلف تقسیم می شود. بنابراین ابتدا لازم است که دندانپزشک وضعیت لثه ها و میزان پیشروی بیماری لثه ها نوع جراحی لثه ها را انتخاب می کند. پس از آن جراح روی لثه ها را برش می زند تا بتواند بافت زیر لثه ها را بهتر ببیند و سپس کلیه بافت های آلوده و میکروب ها را بر می دارد. با برداشتن آلودگی ها و پلاک ها از روی لثه سپس سطح زبر روی دندان و لثه ها برطرف می شود. سپس زبانه بافت لثه ها را دندانپزشک به جای خود باز می گرداند و بخیه می زند.

این مطلب را هم بخوانید: فلوراید تراپی چیست ؟

مزایای جراحی لثه چیست ؟

از جمله مهم ترین مزایای جراحی لثه می توان موارد زیر را نام برد:

  • از بین رفتن سریع و فوری خونریزی لثه
  • کاهش یافتن یا از بین رفتن احتمال لقی دندان ها
  • افزایش احتمال موفقیت درمان بیماری های لثه و سایر عواقب آن
  • راه حل آسان در صورت عقب نشینی کردن لثه ها
  • ترمیم استخوان ها و ترمیم بافت رباط ها
  • بسته شدن پاکت‌های عمیق پریودنتال
  • کاهش تورم در طول درمان های بافت نرم
  • حفظ کردن دندان های سالم از پوسیدگی
  • کاهش و درمان بیماری های جدی و خطرناک لثه
همچنین بخوانید :  انواع شکستگی دندان

جراحی لثه چه معایبی دارد ؟

علاوه بر مزایای ذکر شده در مورد جراحی لثه، انجام این جراحی ممکن است برای برخی افراد زیر معایب و ضررهای داشته باشد که مهم ترین موارد به شرح زیر است:

  • خونریزی و تورم بیشتر در ناحیه لثه ها
  • افزایش احتمال بروز عفونت در لثه ها
  • حساس شدن لثه ها به مدت چند روز متوالی
  • حساس شدن دندان ها تا چند روز پس از جراحی لثه

دوره نقاهت جراحی لثه چقدر است ؟

پس از تمام شدن جراحی لثه دندانپزشک دستور العمل های مراقبتی لازم را ارائه می کند تا دوره نقاهت جراحی لثه کاهش یابد و بیمار سریع تر به وضعیت عادی خود برگردد. به طور کلی دوره نقاهت عمل لثه به نوع روش جراحی و وضعیت بیمار بستگی دارد. پس از جراحی شدن بیمار تا چند روز باید داروهای مسکن برای تسکین پیدا کردن درد خود مصرف کند. اما به طور کلی پس از 4 الی 5 روز بیمار می تواند به روال عادی برگشته و غذاهای سبک و ترجیحا مایعات مصرف کند.

خرید انواع تجهیزات جراحی دندانپزشکی از وبسایت دنت لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =