تجهیزات دندانپزشکی

هر انچه که باید در مورد لوپ دندانپزشکی بدانید

لوپ دندانپزشکی چیست ؟

اهمیت بررسی کردن وضعیت و مشکل دهان و دندان امروزه بیش از پیش افزایش یافته است. به صورتی که بیماران با بروز کوچک ترین مشکلی به دندانپزشک مراجعه می کنند. خوشبختانه امروزه تولید و عرضه انواع تجهیزات دندانپزشکی افزایش زیادی پیدا کرده و همه دندانپزشکان با دسترسی به این تجهیزات می توانند به بهترین نحو وضعیت دهان و دندان بیماران را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی که استفاده از آن برای همه دندانپزشکان ضروری و لازم است، لوپ دندانپزشکی می باشد. لوپ دندانپزشکی چیست ؟ به طور کلی لوپ وسیله ای برای بزرگ کردن و دیدن اجسام بسیار ریز و کوچک است تا با استفاده از آن بتوان این ذرات ریز را مشاهده و بررسی کرد. از لوپ دندانپزشکی نیز برای بزرگ تر کردن نمای دندان ها به منظور شناخت و بررسی دقیق تر وضعیت دندان ها استفاده می شود. برای مثال با استفاده از لوپ دندانپزشکی می توان با دقت و عملکرد بهتری به انجام جراحی لثه، و جراحی دندان عقل پرداخت. در واقع در تعریف دقیق تر می توان گفت که برای مشاهده و بررسی دقیق تر جزئیات دندان و ایجاد یک دید کامل از دندان ها می توان شیارها و برش های بسیار ریز و کوچک را معاینه و سپس بهترین روش درمان را انتخاب کرد و انجام داد.

همچنین بخوانید :  آلژینات دندانپزشکی چیست ؟ و چه مزایایی دارد

انواع لوپ دندانپزشکی

لوپ دندانپزشکی برای بزرگ نمایی کردن به شکست نور در لنز متکی است. لنزهای تعبیه شده در دندانپزشکی با جنس های مختلفی از جمله پلاستیک و شیشه ساخته شده و سطح آن ها نیز به صورت خمیده است. زمانی که نور به سطح لنز لوپ دندانپزشکی برخورد می کنند، تغییر جهت داده و به اصطلاح شکسته می شود.  سپس امواج نوری که در نقطه کانونی در پشت لنز متمرکز می شوند، کمک می کند که اجسام و ذرات ریز بزرگ تر نشان داده شود. بنابراین به طور کلی می توان گفت که انواع لوپ دندانپزشکی به شرح زیر است:

  • لوپ های فلیپ آپ

لوپ دندانپزشکی مدل فلیپ آپ به یک بازوی متحرک متصل شده و می توان آن را به صورت دستی تنظیم کرد. این نوع لوپ در مقایسه با انواع دیگر هم وزن سنگین و بیشتری دارند و هم قیمت مقرون به صرفه تر و ارزان تری دارند. همچنین لوپ های فلیپ آن میدان دید کم تری را به دندانپزشکان ارائه می کنند و نمایش می دهند.

  • لوپ های TTL

لوپ دندانپزشکی مدل لوپ های TTL سبک تر از لوله های فلیپ آن هستند. همچنین مزیت این نوع لوپ ها این است که میزان دید بسیار بیشتری به دندان پزشکان ارائه می کنند. یکی از بهترین ویژگی لوپ های TTL این است که می توان آن را بر اساس ویژگی های مورد نظر تنظیم و از آن استفاده نمود. بدین صورت که می توان فاصله دندانپزشک تا بیمار (قابل تنظیم در چند حالت مختلف است) و اندازه سر دندانپزشک( بزرگ و کوچک)، فاصله مردمک چشم و … را تنظیم کرد. بنابراین می توان گفت که این نوع لوپ، قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با مدل اول دارند.

همچنین بخوانید :  هندپیس چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ؟ | انواع هندپیس

علاوه بر این، لوپ دندانپزشکی به انواع مختلف زیر نیز تقسیم می شود که به شرح زیر است:

  • لوپ گالیله : دارای دو عدسی که بزرگنمایی ان دو و نیم است.
  • لوپ منشوری: به عدسی و لایه منشوری با بزرگنمایی 3 الی 6 برابر مجهز شده است.
  • لوپ دارای لنز منشوری: این نوع دارای چند لنز است که در موارد دقیق تر و حساس تر به منظور بررسی دقیق تر از آن استفاده می گردد.
  • لوپ دارای لنز ترکیبی: از این نوع لوپ برای زمانی که نیاز به دقت بالاتر و بزرگنمایی زیاد و نور شدید در محیط موجود است، استفاده می شود.

لوپ دندانپزشکی چیست ؟برای خرید لوپ دندانپزشکی بلمونت کلیک کنید

اجزای تشکیل دهنده لوپ دندانپزشکی

تنوع در تولید و عرضه انواع لوپ دندانپزشکی تا حدی افزایش یافته که دندانپزشکان ممکن است زمان انتخاب و خرید لوپ دندانپزشکی با تردید روبرو باشند. بنابراین لازم است که قبل از خرید با اجزای تشکیل دهنده لوپ دندانپزشکی به طور کامل آشنا شوید. مهم ترین اجزا به شرح زیر است:

  • یک جفت عینک: با توجه به این که دندانپزشک لازم است حین کار معاینه و درمان از دو دست ها استفاده کند، به همین دلیل لوپ دندانپزشکی به صورت عینک ساخته می شود.
  • ضبط کننده فیلم و عکس
  • دارای عدسی لنز با بزرگنمایی 20 تا 80 برابر
  • منبع نوری یا لامپ LED

این مطلب را هم بخوانید: دوربین داخل دهانی چیست ؟

مزایای استفاده از لوپ دندانپزشکی چیست ؟

یکی از مشکلات شایعی که دندانپزشکان با آن روبرو هستند، کمر درد یا گردن درد است. چون حین کار کردن گردن و کمر آن ها در وضعیت مناسبی قرار نمی گیرد. بنابراین برای تنظیم دقیق تر فاصله سر و کمر و گردن برای دیدن بهتر وضعیت دهان و دندان بیماران، خرید و استفاده از لوپ دندانپزشکی است. چون این وسیله با مجهز شدن به لنزهای دقیق و متمرکز کننده ای مجهز شده که کمک می کند دندانپزشکان با روند سریع تر و بهتری دندان ها را معاینه کرده و درمان های لازم را انجام دهند. در واقع می توان گفت مهم ترین مزیت استفاده از لوپ دندانپزشکی بزرگ و واضح تر کردن ذرات زیر و کوچک در دهان بیمار است. همچنین به دلیل دید بهتری که برای دندانپزشک فراهم می کند، از بروز گردن درد و کمر درد برای دندانپزشک نیز تا جلوگیری می کند.

همچنین بخوانید :  معرفی مهم ترین تجهیزات عصب کشی

از لوپ ها در دندانپزشکی چه استفاده ای می کنند؟

همان طور که در پاراگراف های قبل نیز اشاره شد، لوپ دندانپزشکی به یک یا چند لنز مجهز شده که وظیفه و عملکرد آن بزرگنمایی کردن است. لوپ دندانپزشکی از لنزهای متمرکز کننده تشکیل شده که در یک محفظه استوانه ای شکل تعبیه شده و قرار گرفته است. بدین صورت که دندانپزشک آن را به چشمان خود می زند تا هر چه می خواهد در دهان بیمار ببیند و وضعیت آن را تشخیص دهد، در اندازه و سایز بزرگ تر و دقیق تر بتواند بررسی کند. در واقع با دقیق تر می توان گفت که استفاده عمده از لوپ دندانپزشکی برای موارد زیر است:

  • درمان بیماری پالپ
  • جراحی و عصب کشی
  • اندودنتیکس
  • درمان بیماری پریودنتال
  • جرم گیری و حذف رسوب دندان
  • تشخیص پوسیدگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =