دانستنی های دندانپزشکی

نخ زیر لثه ای چیست ؟ | انواع نخ زیر لثه ای

نخ زیر لثه ای چیست ؟

نخ زیر لثه‌ ای یکی ازابزارهای کاربردی در دندانپزشکی است که برای آماده کردن دندان جهت ترمیم و روکش و… مورد استفاده قرار می گیرد. برای لمینت کردن دندان نیاز است تا ابتدا این نخ زیر لثه و دور دندان قرار داده شود. این نخ بافتی نرم و لطیف دارد به همین دلیل قرار گرفتن آن روی دندان و لثه هیچ آسیبی وارد نمی کند. برای لمینت کردن دندان و انجام کارهای ترمیمی نیاز است که دندانپزشک ابتدا نخ را زیر لثه و دور دندان قرار دهد. این نخ به صورت کاملا بهداشتی تولید و در بسته‌بندی‌های استریل به بازار عرضه می شود. این نه بین شیار بین دندان و لثه قرار می‌گیرد تا دندانپزشک بتواند ترمیم را به راحتی انجام دهد. برای اینکه پزشک سطح دندان را به طور کامل و با دقت بالا مشاهده کند نیاز است تا نخ روی دندان قرار بگیرد. نه زیر لثه‌ ای سایز مشخصی دارد و وقتی دور دندان قرار می گیرد به راحتی از آن جدا نمی شود تا وقتی که کار روی دندان تمام شود. 

خرید تجهیزات دندانپزشکی با برندهای معتبر از دنت لند

کاربرد نخ زیر لثه ای

نخ زیر لثه ای کاربرد گسترده ای دارد و دندانپزشک می تواند برای تمام دندان ها از آن استفاده کند. کاربرد اصلی این نخ کنار زدن لثه از روی دندان است تا پزشک بتواند به صورت کاملا عمقی مشکل دندان را برطرف کند. برای اینکه بتوان قالب دقیقی از دندان تهیه کرد نیاز است تا ابتدا با نخ لثه را از اطراف دندان دور کرد. برای ترمیم دندان ممکن است مواد با لثه در تماس باشند و این می تواند به لثه آسیب وارد کند. اما وقتی نخ از لثه کنار زده می شود دیگر با مواد شیمیایی در تماس نخواهد بود بدین ترتیب لثه از آسیب دور است. افرادی که لثه های حساس دارند باید قبل از ترمیم حتما از این نخ استفاده کنند. با این نخ دندانپزشک بر دندان تمرکز خواهد داشت و دیگر نگران آسیب به لثه نخواهد بود. این نخ منعطف بوده و به سرعت دور دندان کشیده می شود.

همچنین بخوانید :  آبچوریشن دندان چیست ؟ | چگونگی انجام آبچوریشن دندان

نخ زیر لثه ای چیست ؟

نخ زیر لثه ای به چه صورتی استفاده می شود؟

نخ زیر لثه ای باید به صورت کاملا اصولی استفاده شود تا آسیبی به لثه و دندان وارد نکند. این نخ شباهت زیادی به نخ دندان دارد و قرار است بین لثه و دندان قرار بگیرد تا بتواند لثه را به طور کامل کنار بزند. برای اینکه نخ قطر لازم را داشته باشد در آن از پنبه و پلی استر بافته شده استفاده می کنند. نحوه استفاده از نخ به این صورت است که باید بر اساس سایز و ابعاد دندان استفاده شود. لثه به طور کامل کنار زده می‌شود و نخ در حدفاصل لثه و دندان قرار می‌ گیرد به طوری که از دندان خارج نمی شود. این کار باید با ظرافت بالا انجام شود تا درمان بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. اگر لثه حساس باشد ممکن است نخ باعث تورم و خونریزی شود بنابراین باید نخ بیش از اندازه سفت نباشد. برای اینکه قالب‌گیری به‌ بهترین شکل ممکن انجام شود نیاز است تا با پنس نخ به خوبی دور دندان قرار بگیرد. نخ باید به محلول آغشته شود تا محیط به خوبی ضدعفونی گردد.

انواع نخ زیر لثه

نخ زیر لثه دارای کاربردهای زیادی بوده و در نمونه‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود. این نخ با برندهای متنوع روانه بازار می شود و اگر به دنبال مارک خاصی هستید می توانید به راحتی آن را خریداری کنید. دندانپزشک می تواند متناسب با نیاز خود نمونه های زیر را تهیه کند:

  • نخ زیر لثه (Knit-Trax(Knitted : این نخ بدون مواد افزودنی تولید می شود و مواد انعقادی دارد بدین ترتیب مانع از خونریزی لثه می شود. این مدل در ۶ نوع ضخامت تولید می شود تا همه بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
  • نخ زیر لثه (Sil-Trax AS (Bradided : این نخ زیرلثه ای از سولفات آلومینیوم تشکیل شده و ویژگی انعقادی و انقباضی دارد به همین دلیل از خونریزی لثه جلوگیری می کند. این نخ در ۴ مدل و با ضخامت های مختلف تولید می شود.
  • نخ زیر لثه (Sil-Trax Plus (Braided : در این نخ فنول سولفانات روی و هیدروکلراید اپی نفرین موجود است به همین دلیل برای انعقاد خون بهترین گزینه به شمار می رود. این نخ از نظر ضخامت ۴ مدل متفاوت دارد.
  • نخ زیر لثه (Sil-Trax Epi (Braided : این نخ به هیدروکلراید اپی نفرین آغشته شده تا با منقبض کردن بافت‌ها مانع از خونریزی در لثه شود. ضخامت این نخ ۴ نوع است.
همچنین بخوانید :  عصب کشی دندان چیست ؟ | بررسی نکات مهم عصب کشی دندان

پزشک می تواند با توجه به نیاز بیمار به راحتی انتخاب خود را انجام دهد تا پروسه درمان به بهترین شکل ممکن طی شود.

این مطلب را هم بخوانید: دلایل تغییر رنگ دندان

مزایای استفاده از نخ زیر لثه ای

استفاده از نخ زیرلثه ای برای بیماران و مراکز درمانی مزایای زیادی به همراه دارد. این مزیت ها عبارتند از:

  • اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از نخ زیر لثه ای قرار دادن لبه های دندان که تراش داده شده در قالی مخصوص است که در این شرایط لثه به طور کامل از سطح دندان جدا می شود.
  • این نخ با دارا بودن مواد ضد انعقادی می تواند مانع از خونریزی لثه شود.
  • با وجود این نخ خون به هیچ وجه وارد قالب نمی شود.
  • صرفه جویی در زمان ترمیم دندان مهمترین مزیت استفاده از نخ دندان زیر لثه ای است. وقتی لثه به طور کامل از سطح دندان جدا می شود دندانپزشک دید بهتری برای انجام کار دارد و می تواند ترمیم و درمان را با دقت بالا انجام دهد.
  • نخ مواد شیمیایی استفاده شده روی دندان را جذب کرده و مانع از نفوذ آنها به داخل لثه می شود.
  • نخ با ایجاد برآمدگی در لثه قالب گیری را آسان تر می کند‌.
همچنین بخوانید :  راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست ؟

عوارض نخ زیر لثه

نخ زیر لثه ای اگر به صورت اصولی روی دندان استفاده نشود عوارض زیادی برای لثه و دندان به همراه دارد. تورم اولین عوارض استفاده از نخ است که بعد از یک هفته به طور کامل برطرف می شود. اما اگر نخ بیش از اندازه سفت شده باشد ممکن است تورم تا مدت طولانی ادامه داشته باشد. خونریزی از لثه عارضه دیگر نخ دندان است به همین دلیل امروزه آن را به مواد ضد انعقادی آغشته می کنند. اگر لثه به نخ حساسیت داشته باشد فرد اذیت می شود و باید فورا این را به پزشک اعلام کند.

برای خرید انواع تجهیزات اندو از وبسایت دنت لند کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 20 =